Hypo allergene voeding, toch al bijvoeden?

Hoi allemaal,

Zarah is nu 5 maanden oud, en krijgt al vanaf de geboorte hypoallergene voeding. Nu heb ik het idee dat ze eigenlijk wel toe is aan wat anders dan alleen melk. Ik weet dat bijvoeden niet aangeraden wordt tot de baby 6 maanden oud is. Tenminste, als je hypoallergene voeding geeft.
Nou zag ik van friso geloof ik die pap staan, met rijstebloem. Die kun je maken met gewoon je eigen voeding. Kan ik dit dan eventueel wel geven? Of is dat ook niet aan te raden?

Groetjes,

Susan

Pap is even goed bijvoeding, en zo'n mengpap als die van friso levert meer kans op reacties dan een hap zelfgemaakte pure groente. Ik zou er toch nog eens goed over nadenken.

Op borstvoeding.com en op babyallergie.nl staat heel duidelijke introductieschema;s en voedingsoverzichten over hoe je bij HA voeding om kunt gaan met bijvoeden.

Mijn dochtertje heeft ook vanaf de geboorte HA voeding gekregen. (nou ja, na 7 wkn BV dan)
Ik ben met 6 mnd met bijvoeden begonnen. Eerst met groente omdat dat minder kans op allergie of klachten zou geven als fruit. Eerst 1 soort groente geven, dat een dag of 3 zodat je zeker weet dat ze er goed op reageren, en dan andere groente geven en ook paar dagen hetzelfde geven. Er word dan ook nog aangeraden om het 's morgens te geven, zodat je gedurende de dag kunt zien hoe je baby erop reageerd. Na zo een stuk of wat groentes te hebben geprobeerd ben ik aan verschillende smaken door elkaar gaan geven en toen met fruit en dat ook eerst een paar dagen 1 soort en dan weer een ander soort een paar dagen en dan gemixt fruit.

Rijstebloem mag je inderdaad gewoon geven, geeft geen kans op allergien oid.

Van het CB Mocht ik trouwens als ze goed groente en fruit at zonder problemen ook overgaan op gewone flesvoeding. Hun redenatie was dat als ze een echt ernstige koemelkallergie had ze ook op HA voeding had gereageerd en met bijvoeding krijgen ze zoveel mogelijke allergenen binnen dat als ze daar goed op reageren je ook gewone flesvoeding kunt geven.
Ik vond het een beetje eng, maar ik ben eerst met 1 schepje gaan mengen en zo langzaam om gegaan en ze heeft helemaal nergens last van gehad ! Ook groente en fruit gingen goed !

Succes ! Bianca

Waarom geef je hypo-allergene voeding? Zijn er ernstige allergieën in de familie? In dat geval zou ik nog even wachten met bijvoeden. Mijn oudste heeft een allergie voor koemelk en daarom krijgt mijn jongste hypo-allergene voeding. Maar aangezien er geen reacties zijn op fruit of groente, zijn wij met 4,5 maand gaan bijvoeden van onze jongste. Van de een op de andere week wilde ze ook mee eten en werd echt boos als ze niets kreeg. Ze heeft nooit ergens een reactie op gehad. Het gaat heel goed.

Ik kreeg in het ziekenhuis deze ha voeding mee. Zarah had een erg laag geboortegewicht, dus vandaar bijvoeden. Uiteindelijk is de bv niet gelukt, en zijn we geheel ha voeding gaan geven. Ikzelf ben wat gevoelig voor melkprodukten, maar niet echt allergisch. Mijn halfbroertje heeft wel een koemelkallergie gehad als baby.

Ik heb eerder contact gehad met nutrilon, want ik vroeg me af of ik vanaf nu áltijd ha voeding moet geven, of dat ik met 6 maanden over kan gaan op gewone standaard.
Dit schijn je idd gewoon te kunnen doen als je merkt dat ze niet reageert op fruithapjes etc.

Ik wacht dan toch maar even met bijvoeden. Voor de zekerheid. Nog maar een klein maandje..

Hoi,

Wij hebben onze tweeling in het begin ook Hypo gegeven en zijn na 9 weken heel voorzichtig over gestapt op gewone flesvoeding.
Ze zijn nu 21 weken en zijn pas sinds een week helemaal over naar gewone flesvoeding.
Eerst 1 schepje en dit twee weken doen, vervolgens nog een schepje gewone voeding vervangen en dit weer twee weken doen, enz.
Toevallig hadden we het er nog over met de arts van het CB, zij vond dat als je hypo flesvoeding gaf je geen bijvoeding moest geven.
Dan had die hypo geen nut volgens haar, je kon dan echt beter wachten tot de kleine 6 maand was.

Wij hadden in het ziekenhuis ook hypo voeding gekregen i.v.m. allergieën van mijn kant.
Ook had Sophie een laag geboorte gewicht en moest ze toch extra voeding naast de borst voeding hebben.
Helaas is borstvoeding niet gelukt vanwege prematuur gedrag bij alle twee, het was één en al ellende en zijn in overleg met diverse artsen maar helemaal gestopt met borstvoeding.

Het gaat super goed met de gewone Nutrilon en doordat wij stapje voor stapje zijn over gegaan op gewone voeding konden ze langzaam wennen aan de nieuwe voeding.
Ik zou het wel in overleg met het Cb doen als je wilt overstappen, zij kunnen je ook vertellen wat je wel als bijvoeding kunt geven.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Hoi Patricia,
Bedankt voor je antwoord. Ik vraag me nu af hoe het dan zit met de ha opvolgmelk? Daar geef je dan toch ook bijvoeding bij? Ik vraag me sowieso af hoeveel mensen na die 6 maanden nog steeds ha blijven geven en waarom. Bij nutricia raadde ze me aan om na 6 maanden eerst te kijken hoe Zarah reageerde op de bijvoeding. En als dat gewoon goed ging, dan kon ik in 1 keer overstappen op de gewone melk. Ik hoefde volgens haar dus niet per schepje af te bouwen, gewoon in 1 keer wisselen. Apart wel he?
Ik heb 1 dag voordat Zarah 6 maanden is een afspraak bij het cb. Ik ga het dan wel overleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Maar misschien dat ik volgende week wel even bel. Zarah drinkt steeds vaker en ik krijg er per fles niet meer in. Ze slaapt de nachten ook minder goed door, dus al met al heeft ze wel echt behoefte aan wat zwaarder voedsel.

Hoi Suuz,

Lijkt mij wel raar hoor, in 1 keer overstappen.
Die van mij hadden er soms best moeite mee dat er weer een schepje gewone voeding bij kwam en een schepje HA minder.
Je kunt wel in 1 keer overstappen van HA1 naar HA2, dat weet ik wel.
Zou het inderdaad gewoon even vragen bij het CB, voor de zekerheid.
Maar inderdaad als ze 6 maand zijn en HA2 krijgen eten ze toch ook andere voeding?
Ik geloof dat het wel iets te maken had dat ze dan al wat beter ontwikkeld waren met 6 maand en niet meer zo gevoelig voor allergieën.

Wellicht heeft het ook wel met de leeftijd te maken hoor, ze waren nog maar een paar weken oud toen we langzaam aan zijn overgestapt.
Hoor het nog wel hoe het advies naar jou toe was.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Terug
Bovenaan