Hypotheek afsluiten

<p>Een vraagje. Wij willen verhuizen, als de baby een paar maanden oud is.</p><p>Omdat ik dan minder ga werken kunnen we ook minder lenen. Het lijkt ons handig om een huis te kopen nu ik nog wat meer uren werk. Weet iemand of dit ook kan met het afsluiten van een hypotheek? Of zullen ze sowieso minder laten lenen als je zwanger bent? (Qua kosten hebben we wel een goed beeld wat voor ons mogelijk is..Maar zou de bank er in meegaan?)</p>

Ja natuurlijk.
tenzij jij verteld dat je minder gaat werken. Zolang zij dat niet weten en van je huidige contract/ salaris uit gaan krijg je daarop gebaseerd je hypotheek.

De vraag is wel... kun je het dan nog betalen en zit je straks niet met een te hoge hypotheek in een te duur huis. Maar goed... die vraag kun je zelf het beste beantwoorden.

Ik denk dat het wel kan, want je moet je huidige loonstrook geven maar moet je het wel willen? De maandlast is dan kennelijk te hoog voor je nieuwe inkomen..maar je hoeft volgens mij niet aan te geven dat je minder wil gaan werken!

Dat is geen enkel probleem. Wij zijn op zoek naar een andere woning. En hebben toen ik 7,5 maanden zwanger was een hypotheek gesprek gehad. Ze willen je laatste loonstrook zien. En vragen je wel of je minder gaat werken. In ons geval ga ik minder werken en hebben ze daar dus rekening mee gehouden in de berekening.
Ik zou ook even voor jezelf een proef berekening maken of je de kosten nog kunt dragen wanneer je minder gaat werken. 
Ze kijken immers niet voor niets naar je inkomen. 
Maar ze kijken niet naar je zwangerschap maar je moet dan wel de aanschaf van de woning afronden voordat je minder gaat werken. En jokken tegen je hypotheek adviseur ?

Bedankt voor jullie reacties. We zullen niet het maximale gaan lenen. Dat is inderdaad niet handig. Maar de bank is vaak wat voorzichtiger en dat zou ik zonde vinden terwijl we het wel financieel zouden redden.

Ik ben in mei uitgerekend en wij willen ook nog een hypotheek geregeld hebben vóór die tijd. Ik heb nu nog een 40-uren contract maar straks wil ik naar 24-uren gaan. Aangezien mijn vriend sinds vorig jaar ZZP-er is en al 2 hypotheken heeft lopen kan hij helaas niks lenen, dus alles zal op mijn naam moeten.
Mochten ze gaan vragen of ik minder ga werken straks, zeg ik gewoon dat ik dat niet van plan ben haha. 

Wij hebben 1,5 jaar geleden een huis gekocht op basis van 2 salarissen full time met in ons achterhoofd wij willen op den duur kids en wat is dan wijsheid. Dus hadden we het wel al berekend op als ik naar 32 uur zou gaan.  Eigenlijk kom je altijd in de zelfde situatie. Als je toch gaat kopen op het feit dat je straks wat minder inbrengt zie ik het probleem niet door bijv te wachten? Je houd er dan toch rekening mee.  Stel je mag 300k lenen nu en straks 280k en je was sowiesonal niet vanplan om tot je max te gaan.. dan ga je er toch al onderzitten.  
Je hebt trouwens ook rekentools bij bijv de hypotheker etc, kan je al een beetje kijken. 
Succes! 

Terug
Bovenaan