Hysterisch wakker worden

Hallo,

herkend iemand dit verhaal?

Ons zoontje is 4 jaar. Hij wordt heel vaak na ongeveer 1,5 tot 2 uur geslapen te hebben helemaal hysterisch wakker. Hij zweet dan erg, trilt dan hevig over zijn hele lijf,  en lijkt in een andere wereld te zijn. Hij kijkt dwars door me heen, en terwijl ik hem borst tegen borst tegen me aan hou roept en gilt hij toch om mij. Het is heel beangstigend omdat ik niet tot hem door kan dringen. Hij krijst dan zo vreselijk hard dat het lijkt of hij zwaar mishamdeld wordt. Soms geeft hij antwoordt op een vraag, maar daar klopt dan niks van. Na 15 tot 20 minuten komt hij weer terug op deze wereld en wordt hij weer rustig en valt in mijn armen in slaap. Dan leg ik hem ook weer gewoon in zijn bedje en slaapt hij tot de volgende ochtend.

Hij weet hier de volgende ochtend helemaal niks meer van.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, en hoe ga jij er dan mee om??
Is het iets waar ik eens met een huisarts over moet praten of kan het geen kwaad?

Bedankt.
 
Hoi Babet,

Het lijkt er op dat hij nachtmerries heeft. Gaat hij sinds kort naar school? Dat maakt denk ik veel indruk op hem. Of lees je spannende boekjes voor het naar bed gaan of kijkt hij naar een inspannende film.
Mijn zoontje had het pas ook. Ik had het boekje 'Kind van de Gruffalo" voorgelezen. Daarin speelt een kleine muis een rol. De muis staat op een tak van een boom en er valt een grote schaduw van de muis op de grond. En de tekst: zo groot en gevaarlijk enz.
Na 2 uur werd hij drijfnat van het zweet wakker en maar huilen. Getroost, wat laten drinken en weer verder slapen. Het boekje lezen we voorlopig alleen overdag voor.

Laat hem zo rustig mogelijk naar bed gaan. Misschien in een lekker warm bad nog eventjes spelen.

Ik zou niet direct naar de ha gaan.

Veel succes
Ingrid
 
Hoi Babet,

Hierover staat iets in het boek 'Omgaan met je kind' van 'Ouders van nu'.
 
Ik citeer:
'Waarschijnlijk gaat het hier om nachtangst. Je kind wordt dan vroeg in de nacht plotseling uit een zeer diepe slaap wakker met een gevoel van dreiging. Hij is bang en lijkt pijn te hebben, huilt of kreunt en mompelt iets dat je niet kunt verstaan. Soms zit hij rechtop of springt uit bed. Opvallen is dat de ogen open zijn, maar niets lijken te zien. Je kind lijkt erg in de war, ademt vlug, heeft een snelle hartslag en transpireert. Hij kan minutenlang tot een half uur opgewonden en ontroostbaar zijn. Nacht angst blijkt vaker voor te komen als een kind sterke prikkels krijgt, emotionele spanningen ondergaat of oververmoeid is. Het heeft vooral te maken met de groei van het zenuwstelsel. Je kind zal er dan ook overheen groeien. De meeste aanvallen komen voor tussen het derde en vijfde jaar.

Wat kun je doen?
Blijf bij je kind. Probeer hem niet wakker te maken, hou hem ook niet tegen zijn wil vast en ga niet tegen hem in. Je kunt wel een arm om hem heen leggen en zachtjes over zijn gezicht en armen aaien of met hem heen en weer lopen. Het helpt om zacht en kalmerend te praten, ook al lijkt het of je kind niets hoort. Was eventueel het gezicht met een warm washandje, maar laat je kind liefst zo snel mogelijk doorslapen. De volgende dag zal hij zich waarschijnlijk helemaal niets van het gebeurde kunnen herinneren.'

Dit is de letterlijke tekst. Als je je zorgen maakt, kan het nooit kwaad om de huisarts of het consultatieburo te bellen.

Succes!

 
Terug
Bovenaan