ICSI / Operatie

<p>Hallo allemaal, </p><p>Even van me af schrijven na zoveel informatie vandaag. Bij mijn vriend is een maand geleden een verminderde zaadkwaliteit vastgesteld. </p><p>Vandaag zijn we bij het Erasmus MC geweest voor verder onderzoek omdat dit bij het eigen ziekenhuis niet wordt gedaan. Nu is er vandaag uitgekomen dat hij een spatader heeft. Deze kan operatief verwijdert worden. Als we hiervoor kiezen dan duurt het los van wanneer er plek is voor de operatie nog 3 maanden eerdat de spermakwaliteit verbeterd kan is. Er is dan een iets grotere kans om via ICSI zwanger te worden. De kans op een spontane zwangerschap is na de operatie niet veel hoger is er gezegd. </p><p>Wanneer we dit niet doen zouden we het einde van de maand met ICSI kunnen starten vanuit ons eigen ziekenhuis. </p><p>We staan dus voor de keuze om aan het einde van de maand te starten of om een operatie te ondergaan met een kleine verbetering van de kwaliteit maar dan zijn we zeker minimaal 3 maanden verder. </p><p> </p><p>Een lastige keuze, meer mensen hier ervaring mee? </p>

Lastig! Is het, naast verbeteren van de zaadkwaliteir, ook nog ergens anders goed voor als de spatader geopereerd wordt? Dat zou voor ons ook een argument voor zijn.

Het is zo dat niet alleen de spatader een bijdrage levert aan de verminderde kwaliteit maar dat ook de ballen te klein zijn wat de kwaliteit niet ten goede doet. Als het alleen de spatader geweest zou zijn dan zou ik denk ik zeker gekozen hebben voor de operatie maar omdat dit nu niet de enige factor is vind ik het heel lastig. We hebben tot maandag de tijd om een beslissing te nemen 

Helaas een herkenbaar probleem. Alleen onze arts gaf aan dat uit diverse onderzoeken geen tot en kleine kans op verbetering was en dat wij nog steeds uitkwamen op een icsi traject. Zeker omdat de hormonen bij mijn vriend voor de rest goed waren konden ze niet met zekerheid zeggen dat alleen een spatader het probleem is. Dus zij adviseerde om geen operatie te ondergaan, tenzij mijn vriend er wel last van zou hebben in het dagelijks leven. Dat heeft hij gelukkig niet, dus hij laat het niet opereren en wij gaan het icsi traject in. 

Ik zou zelf denk ik wel alles aangrijpen op een grotere kans binnen een ICSI traject. Misschien kunnen jullie al beginnen met een eerste ronde ICSI terwijl jullie op de operatie wachten? Of is dat niet mogelijk?
Het is hoe dan ook een moeilijke beslissing en jullie moeten doen wat goed voelt voor jullie. De beste stuurlui staan altijd aan wal...

Terug
Bovenaan