Identiteitsbewijs

Hallo,

Hebben jullie enig idee of ik voor me peuter die in september naar peuterspeelzaal gaat een identiteitsbewijs nodig heb? Zie op de site van overheid alleen als ze naar buitenland gaan of zorg nodig hebben. Maar verder pas vanaf 14 jaar. Dus beetje onduidelijk
 
Nee, dat heb je niet nodig. Het hoeft op die leeftijd echt alleen maar voor zorg (ziekenhuis bijvoorbeeld) of naar buitenland. 
 
Zelfs in het ziekenhuis is het niet echt nodig. Met mijn jongste hebben we de eerste 6 maanden geregeld een bezoekje aan het ziekenhuis gebracht (eerst keizersnede, toen een echo ivm stuitligging en daarna nog 3 bezoekjes aan de kinderarts ivm extreme reflux) maar een ID-bewijs hebben we nooit nodig gehad.
 
[quote quote=10440039]Zelfs in het ziekenhuis is het niet echt nodig. Met mijn jongste hebben we de eerste 6 maanden geregeld een bezoekje aan het ziekenhuis gebracht (eerst keizersnede, toen een echo ivm stuitligging en daarna nog 3 bezoekjes aan de kinderarts ivm extreme reflux) maar een ID-bewijs hebben we nooit nodig gehad.[/quote]
Om zorg vergoed te krijgen is wel een ID-bewijs nodig. Kun je dat niet tonen, dan wordt de zorg niet vergoed en moet je het zelf betalen. Zeker bij spoedgevallen is er wel een mogelijkheid om achteraf een ID-bewijs te tonen, omdat je dan niet altijd al een ID-bewijs hebt. Maar bij geplande zorg is het verstandig om er wel een te hebben.
 
De keizersnede, echo van haar heupjes en de bezoekjes aan de kinderarts zijn gewoon vergoed hoor, ook al had ze geen ID-bewijs.

Bij de receptie vroegen ze soms wel naar haar ID-bewijs, maar als ik zei dat we die nog niet hadden, was het geen enkel probleem. Alle rekeningen zijn gewoon direct betaald door de zorgverzekering.
 
Dan heb je geluk gehad. Dit is wat de rijksoverheid erover zegt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg
 
Ik had dat idd ook al gelezen. Maar het gaat meer omdat hij naar de peuterspeelzaal gaat en het in de inschrijfpapieren staat voor zijn as school. De site van rijksoverheid is daar idd een beetje onduidelijk in.
 
Terug
Bovenaan