ieder uur even wakker...

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag over het slaap- en voedingspatroon van mijn zoontje van 5 weken. Ik geef borstvoeding.  Hij komt iedere 3 uur (soms 2,5 uur) voor een voeding, ook 's nachts. Dit is normaal, heb ik begrepen. Hier heb ik me ook op ingesteld.

Sinds kort wordt hij ieder uur wakker. Dan huilt hij. We pakken hem even uit bed en leggen hem even wat anders neer en hij slaapt weer. (Hij hoeft daarvoor niet aan de borst voor troost of iets dergelijks).Hij wordt dus ook niet wakker voor een voeding. Als je hem laat huilen, valt hij niet in slaap zonder even 'verlegd' te worden.

Op zich slaapt hij dus wel goed (en is overdag ook een paar uurtjes wakker natuurlijk). Overdag is het niet zo'n probleem maar 's nachts ieder uur eruit moeten is niet haalbaar op de langere duur en het is nu al niet leuk meer.

Hij komt nu ook sneller voor een volgende voeding (om de 2 uur). Ik kan natuurlijk niet zien hoeveel hij krijgt per keer, maar wat hij krijgt, lijkt mij wel voldoende.

Is dit misschien een fase, of zitten de regeldagen (rond de 6 weken) er aan te komen? Ik hoop van wel.

Hij is afgelopen week ook gevaccineerd (gelijk al in de eerste maand omdat kinkhoest in onze wijk rondgaat... Hep B is ook gelijk gedaan). Daarvan is hij even goed misselijk en koorstig geweest. Spugen en wakker worden met kokhalsneigingen. Dit is nu weer voorbij gelukkig. Nadien lijkt zijn ritme dus verstoord. Bovendien was hij wat verkouden.

Heeft dit er misschien mee te maken?

Wie herkent dit of heeft wellicht een tip.

Bedankt.

Marianne

hoi,

jeetje wat lastig zeg ieder uur er uit snachts. Ik zat te denken hoe dat nou kan maar een oplossing heb ik niet echt. Misschien ligt hij niet lekker en wil die anders liggen maar ja als hij dat overdag niet doet dan lijkt me dat een beetje vreemd. ook aan de matras kan het niet liggen denk ik want anders zou hij overdag ook niet goed slapen.
Ik heb het even opgezocht in het boek oei ik groei( ken je die) daar staat in dat kindjes rond de 5 weken hun eerste sprongetje krijgen, dus wat moeilijker slapen, meer willen drinken, en dicht bij mama willen zijn.   Mogelijk kan dat een oorzaak zijn, ze verwerken immers een heleboel in hun slaap. En de prikken kunnen naar mijn idee ook een oorzaak zijn. Mijn dochter had daar ook veel last van altans bij de eerste prikken ze heeft wat af gegild en slapen was ook moeilijker.
ik denk dat je er even doorheen moet en dat het vanzelf weer over gaat en dat hij dan leker door slaapt tot de voeding. Het is wel vervelend maar wat ik deed om een beetje energie over te houden is overdag een dutje doen als mijn meisje sliep.
Ik zou als het te lang aanhoudt toch wel even informeren bij het cb.

succes
auriske

Terug
Bovenaan