Iedere dag spugen

Hoi dames,

eigenlijk hoort deze vraag bij voeding maar ik stel hem hierzo maar omdat bij voeding nog geen enkele vraag staat.
Het gaat over het zoontje van mijn schoonzusje, hij is nu 5 jaar en is eigenlijk altijd al een slechte eter geweest. Het is alleen zo dat sinds dat hij een jaartje of 4 is, iedere keer zich zelf zo misselijk maakt dat hij moet spugen, das toch niet normaal. Ik bedoel hij is niet ziek hij eet zijn bord leeg hij eet zijn toetje op en ineens gaat hij zeg maar over het toetje zeggen ik vind het vies, ik vind het vies, hij wordt wit en gaat meteen spugen. De afgelopen 2 weken heeft hij dit werkelijk iedere dag gedaan zomaar 1 keer en na het avondeten. Hij maakt zich zelf echt misselijk gewoon door konstant te zeggen dat het geen hij eet heel erg vies is, vies eruit ziet, enz enz enz. Mijn schoonzus en zwager worden er op dit moment ook gewoon kwaad over omdat hij zich dit zelf aandoet.
Vorige week was hij bij mijn schoonmoeder die hadden van die chocolade truffels hij had er 1 bijna heerlijk op gesmikkeld en in 1 keer gaat hij zeggen ik vind hem vies, en mijn schoonmoeder ziet hem zo rennen naar de wc en daar spuugt hij heel zijn maaltijd weer uit zomaar. Ik vind dit echt niet normaal het begint gewoon een beetje op een fobie te lijken. Ik heb zelf tegen mijn man gezegt dat het natuurlijk zoiezo niet normaal is dat hij zoveel spuugt maar dat dit ook niet goed voor zijn lichaam is. Ik bedoel voor je slokdarm en tanden is zoveel spugen funest.
Heeft iemand enig idee wat de reden hier van kan wezen, sommige zeggen aandacht vragen maar dat krijgt hij gewoon genoeg. Hij heeft veel vriendjes op school kan goed meekomen op school, zijn moeder werkt maar 1,5 dag in de week en voor de rest is ze altijd bij hem. Hij heeft ook nog een broertje maar dat gaat ook allemaal gewoon prima er is niet echt iets wat ermee te maken zou kunnen hebben waar hij aandacht voor vraagt.
Ik ben heel benieuwd of er uberhaubt mensen zijn die dit kennen of mensen zijn die hier iets op weten om het over te laten gaan.
ik wacht jullie reactie af in ieder geval bedankt.

groetjes Leonie
 
Kan het zijn dat hij overgevoelig is voor datgene wat hij "vies" vindt???? Hij eet het eerst op, met smaak zoals ik begreep.... maar vlak daarna vindt hij het vies.... Misschien een reactie in zijn maag???? Misschien komt het weer omhoog, zodat hij een rot gevoel in zijn slokdarm krijgt????

Ik zou eerst het lichamelijke na laten kijjken en eventueel bepaalde voedingsmiddelen tijdelijk weglaten (zuivel bijvoorbeeld.... zit volgens mij ook in truffel, maar weet dat niet zeker). Misschien een idee om hem tijdelijk een waterijsje toe te geven???

Mijn dochters moeten toch echt eerst hoesten of slokdarm prikkelen, willen ze kunnen spugen.... Alleen met suggestie dat ze het vies vinden, krijgen ze het niet voor elkaar. Moeten ze toch op zijn minst eerst "koren" .....

Of hij eet teveel (voor zijn begrippen dan) en is zijn maagje overvol.... dan nog net dat toetje of die truffel en het komt eruit....

Succes en groetjes Nynke
 
Hoi!

Ik herken het wel, alleen is mijn zoontje wat jonger (net 3). Hij kan zomaar ineens teveel op hebben, vooral als we zeggen dit is de laatste hap als hij niet meer wilde en wij er toch nog wat in wilden hebben (hij eet echt weinig, nog geen klein bordje). Dan ging hij ineens over zijn nek heen en kwam alles er weer uit. Hij heeft er verder geen last van en heeft geen honger meer. Maar hij deed het dus ook gewoon expres en om zijn zin te krijgen (ik wil niet meer dus ik neem niks meer). Bij ons werkte het dus om te stoppen met eten als hij aangaf als hij niet meer wilde en als hij begint met kokken hem iets te laten drinken en zeggen proberen niet te spugen! Eigenlijk ben ik nooit echt kwaad geworden als hij het wel deed en schijnbaar heeft dat bij hem gewerkt. Gewoon opruimen en verder gaan eten (smakelijk he..).
Nu heeft hij het af en toe nog, maar dan komt het denk ik meer omdat er even iets dwars zit, want dan zit hij zelf nog te eten. Schijnbaar kunnen sommigen kinderen heel makkelijk overgeven.
Het kan ook medisch zijn dat weet ik niet natuurlijk, maar vond het wel een herkenbaar verhaal al verschillen ze in leeftijd.

Groetjes
 
Haai,
Ik ben het wel eens met Mama Bal, laat eerst zijn maag en slokdarm nakijken. Mijn oudste zoon was ook vaak aan het spugen (hij was toen 2 à 3 jaar) en  kon na zijn eten het ineens er allemaal uitgooien, en vooral dat wit wegtrekken vind ik een opvallend symptoon, wat ook mijn zoon had en hij werd soms zo bleek dat het blauw leek te worden rond zijn mond. Dit doet een kind niet als hij aandacht of iets anders wilt lijkt mij.
Rond die leeftijd (3jaar) begon hij ook het spugen met 'vies' te associeren, met als gevolg dat hij zelfs zijn lievelingsgerecht niet meer luste.
We liepen al bij de kinderarts omdat hij 2x longontsteking had gehad en die hield het op astma/cara. wij gingen een dagboek bij houden van zijn 'ziek' zijn en kwamen er achter dat het eigenlijk altijd begon met spugen, en dat hij dit eigenlijk ook als baby al deed. Ook hebben ze als baby al gecheckt of zijn hartje wel in orde was omdat hij zo vaak blauw was rond zijn mond, vooral bij het neerleggen. Toen hebben wij er op gestaan dat er een maag onderzoek werd gedaan, na veel vijven en zessen was dit ook zo en hebben ze een slang in zijn slokdarm gebracht en dat moest 24 uur blijven zitten. Dit meette de Ph waarde in zijn slokdarm en zoals bleek kwam er na iedere voeding maagzuur in zijn slokdarm en had dus een ernstige reflux. Zijn slokdarm was er ontsoken van vandaar dat het overgeven na het eten erger was geworden. Na medicijnen is mijn kind niet meer ziek geworden en hoefde ook de astma medicijnen niet meer. Wat bleek de longontsteking was veroorzaakt door voeding die in zijn longen was terechtgekomen, en daarom had hij het ook vaak benauwd. Bij de beschrijving die we kregen van het ziekenhuis over reflux stond ook als belangrijkste symptoon witwegtrekken en blauw worden rond zijn mond.
Na deze diagnose hebben we ook het consultatie bureau aangesproken omdat we het wel heel vreemd vonden dat hun toen hij baby was nooit dat lijntje hebben getrokken van het teruggeven van voeding en dat blauw worden en dit dus wel belangrijke symptonen zijn.
Helaas herhaalde de geschiedenis zich bij mijn zus ook haar jonste zoon kwam bij de longarts terecht toen hij 3 maanden was en haar zoon ratelde en spugde soms, zij heeft al 2 kids met astma en die piepten en ze kende mijn verhaal, ze is gelijk maar zelf een afspraak gaan maken bij het Sophia Kinderziekenhuis en ook hij bleek een reflux te hebben die gelukkig vastgesteld kon worden met een echo.
Mijn zoon is nu 10 nog kan hij niet te gekruid eten of sinasappelsap of vet eten verdragen maar voor de rest is hij heel gezond en nog veel belangrijker niet meer zo ziek geweest. Ook voor mijn neefje van 6 geldt dit.
Het is jammer dat je soms als ouder dus zelf moet gaan 'dokteren' bij je kind maar als je intuitie zegt dat er meer aan de hand is zou ik toch zeker die intuitie volgen en dus desnoods naar een andere arts gaan wanneer je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden. Duidelijke symptoon omschrijving en een dagboekje bij houden helpen daar zeker bij zoals ik dus uit eiegen ervaring heb gemerkt.
Ik wens je veel succes en hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Terug
Bovenaan