Iedere keer wakker snachts rond hetzelfde tijdstip

Ik heb een vraagje... Onze dreumes/peuter (22 maanden) flink in de peuterpuberteit komt momenteel iedere nacht al 4 a 5 weken achter elkaar... Rond hetzelfde tijdstip.
We proberen haar gerust te stellen snachts, maar dit werkt vaak niet voldoende, het gevolg is dat ze nu iedere nacht bij ons tussen in beland. En dat vind ik niet het ergste; Het vervelendste is dat ze dan continu gaat feesten. Uiteindelijk valt ze overigens wel in slaap.

Herkennen jullie dit? En wat deden jullie hiermee? Zelf zitten we er aan te denken om haar een paar nachten door te laten huilen, zonder er aandacht aan te geven... Maar ik weet niet of ik dit volhou en of het werkt...
 
Mijn dochter is nu ook 22 maanden, en heeft af en aan van deze periodes. Wij hebben er voor gekozen om haar nooit in bed te nemen bij ons als het slapen niet meer lukt. Het lijkt me alleen wel lastig doorbreken als je daar eenmaal mee bent begonnen. 
Wat wij doen: even troosten, even samen op de schommelstoel zitten. Eventueel een luiercheck, en een slokje water. 
Als dat allemaal niet helpt en er lijkt niks echts aan de hand, behalve dat ze gewoon aandacht wilt, dan geven we haar dat dus kort. En dan gaan we weg. Vervolgens krijgt ze 10 minuten. En steeds weer 10 minuten als ze nog niet slaapt en nog steeds aan het jammeren is. Maar als ze even stil is geweest (1 of 2 minuten) beginnen de 10 minuten wel opnieuw. 
Het is best heftig om dit aan te leren, maar binnen een paar dagen snapte ze dit, en vaak is ze binnen de eerste 10 minuten al stil, en slaapt ze dus weer door. In een uiterste geval duurt het 3x 10 min. Maar belangrijkste is wel dat we eerst altijd even gaan, de situatie beoordelen, haar de nodige aandacht geven en dan vertrekken als we zeker weten dat het verder goed zit. 
 
Wij hebben dit ook gehad. Bij ons hielp het vooral geen aandacht geven, altijd dezelfde zin herhalen zoals bijvoorbeeld ga maar slapen papa en mama zijn bij je. Persoonlijk zijn wij niet van het in bed nemen.

Je kunt ook de huilmethode toepassen ipv in 1 x alle nachten laten huilen. Bijvoorbeeld beginnen met 1-3-5 minuten en dan na 5 nachten 5-7-9 minuten. Bij ons hielp dit goed en zijn er nu wel vanaf om 02:00 snachts.
 
Heyhey,

Dankjewel voor de tips. We gaan kijken wat het beste werkt bij onze meid.
De eerste methode willen we zeker uitproberen, maar hier heb ik nog wel een vraag over.

Als ze huilt, luiercheck, slokje water, aandacht etc. Dat 10 minuutjes? Of dat kort 1 a 2 min en 10 minuutjes laten huilen en dan als ze even stil is geweest beginnen de 1 a 2 minuutjes weer opnieuw qua aandacht geven? Zou je hier misschien nog op willen reageren?:)
 
Terug
Bovenaan