iedereen lekker eten, waarom hier niet??

A

Anoniem

Guest
Hoihoi,
Onze zoon is 7.5mnd en na ruim 2 mnd tobben, at die 2weken terug eindelijk een fruithapje, maar helaas sinds donderdag is het weer over. We waren begonnen met fruit en toen die dat lekker vond zijn we groenten erbij gaan proberen en sindsdien is het over. Als nou de lepel er aan komt gaat zn mondje stijf dicht. Af en toe sabbelt die wel op een lange vinger of lige 2de stap maar verders gaat er ontzettend weinig in.
Sinds vorige week spuugt die weer heel veel, ondankks verdikkingsmiddel en gebruik van omeprazol.

Dit is zn schema:
+- 8uur     fles van 210 met 7schepjes
+-10uur   fruit aanbieden (met geluk 3 hapjes)
+-12uur   fles 210 met 7 schepjes
+-15.30   fles 210 met 7 schepjes
+-17.30   groente (1hapje dan blijft het mondje dicht)
19.00         fles 210 met 7 schepjes en 2 eetlepels rijstebloem

Ik weet het echt niet meer hoor, brood enz durf ik echt nog niet te proberen, hij loop dan helemaal te kokhalzen, soms zo hard dat er weer voeding uit zn maagje terug komt.

Please nog tips???

Grtoetjes

Iets wat me nu even te binnen schiet; de Rapley methode? Dus niet pureren, maar hem gewoon stukjes (gare) groente en fruit aanbieden. Voor zover ik ervan af weet pakt een kind dan zelf datgene wat hij nodig heeft. (gooi de schema's van het CB overboord!)
Er zijn hier ongetwijfeld mama's die er meer van weten dan ik!

Ik deed bij mijn dochter trouwens erg vaak appelmoes (zelfgemaakt, zonder suiker) door de groente. maar dat stadium ben je al voorbij denk ik, aangezien zelfs de lepel al geweigerd wordt.

Hoi hoi,

Hier bijna het zelfde verhaal, onze dochter eet gelukkig wel fruit maar geen groente. Alles geprobeerd, zelfs de bruine bonen met appeltjes. Het lijkt bijna wel of ze de structuur van een groetehapje niks vind.
Dus nu zijn wij ook met rapley bezig en dat werkt!! Het nadeel is dat ze absoluut minder eet dan wanneer je het op een lepeltje aanbied, maar ze eet wel! Broccoli, worteljes, bloemkool, we proberen het allemaal. En het gaat best aardig. Soms is het wel spannend want ze gaan er inderdaad best even van kokhalzen. Dit schijnt iets te zijn waar je even doorheen moet, een refelx op de tong waar ze overheen groeien.
Dus zeker het proberen waard!
Gewoon alles goed koken en voor je kindje op tafel leggen (het wordt wel even een smeerboel!!) en lekker zijn eigen gangetje laten gaan.
Veel succes!!

Hoihoi,
Waar ik aan zat te denken toen ik het las, misschien heeft hij wel geen honger, omdat hij nog best veel flesvoeding krijgt!
Tenminste bij mij op het bureau moest ik minder flesvoeding gaan geven en meer fruit en groente..
(minder flesvoeding doe ik ook nog niet, Janneke is net 6 maanden) maar zij krijgt 180 water..
Misschien een idee hoor, anders zou ik het ook niet weten.
Succes.

Hallo,

Onze oudste Tijs was ook zo moeilijk. Weigerde op ook de lepel. Ik ben hem toen met de fopspeen eten gaan geven. Dat werkte hier. En dan langzaamaan opbouwen door er soms een lepeltje tussendoor te doen. Verder kreeg hij een hele week hetzelfde, zodat hij aan de smaak kon wennen. Na 2.5 maanden vond hij fruit ineens heel lekker. Maar groenten absoluut nog niet. Ik ben toen begonnen om bij de groente fruit voor op het lepeltje te doen. Op de eerste dag 2/3 fruit op de lepel en 1/3 groente en dan iedere dag minder fruit en meer groente. Aan het eind van de week at hij dan de groente van de week zonder fruit erbij. De tweede week kreeg hij 6 dagen een nieuwe smaak van groente en 1 dag de groente van de week ervoor, de derde week kreeg hij 5 dagen de nieuwe smaak en de andere 2 dagen de 2 groenten die hij de weken ervoor had gehad enz. enz. Zo ben ik bij Tijs langzaam aan gaan opbouwen. Er waren uiteraard ook groenten bij die hij absoluut niet lustte, dus die hoefde hij dan ook niet te eten.

Tijs was wel vanaf de eerste dag dat hij brood kreeg hier totaal verzot op. En dat is hij nog steeds!

Wat vooral ook belangrijk is, heb veel geduld. Het komt uiteindelijk echt goed. Ik heb er ook heel weinig vertrouwen in gehad en heb vaak met mijn handen in het haar gezeten. Soms deed hij 45 min. over een portie, ik bleef gezellig met hem doorgaan tot hij echt begon te mopperen. Al met al at hij met 10 maanden heel goed fruit en vrij goed groenten.

Dus de tips die hier hebben gewerkt zijn:

- fruit en groenten via de fopspeen en langzaam aan de lepel introduceren;
- een hele week dezelfde soort groente en fruit;
- heel veel geduld.

Heel veel sterkte, want ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

Groetjes,

Susan.

Hoi,

Olivia is ook niet wat je noemt een makkelijke eter. Maar Olivia vindt het heerlijk om op een korst brood te sabbelen. Ook op soepstengels, rijstewafels en ligakoek wil ze sabbelen. ze krijgt er echt niet veel van binnen, maar leert zo wel de smaak van vast voedsel kennen en kan het op een speelse manier leren. Soms kokhalst ze er ook even van, maar meestal niet. Dus ik zou het aanbieden van een broodkorst zeker proberen. Mocht dat goed gaan, dan kan je het misschien weer besmeren met fruit of groente.

Groetjes,
Eefje.

Terug
Bovenaan