iemand een idee??


Hallo Allemaal

Ik lees regelmatig over alle schema`s die worden toegepast qua eten.
Het lijkt me zoooo heerlijk om dat ook te hebben!!

Mijn dochtertje is 9 mnd precies vandaag en heeft totaal geen schema.
ze heeft 6 mnd borstvoeding gehad en nu krijgt ze dus Nutrilon 2.
Groente en fruit was een drama, maar dit weekend al een heel potje Mais-rijstschotel op en een halve pot fruit!

Alessia zit nog steeds op de 4 ( soms zelfs 5!!!) voedingen en tussendoor doe ik maar wat, maar ik ben gewoon niet echt tevreden want echt soepeltjes loopt het niet.

Wie weet hoe ong een schema van een kindje van 9 mnd er uit hoort te zien?
Alle tips zijn welkom, ik ga zelf ook nog info in winnen op het cb.

Liefs Sarah mv Alessia 16/10/05
 
Relax, zeker tot het eerste jaar (gemiddeld, bij sommige dus pas later!) is de bijvoeding, BIJ voeding en de melk (fles of borst) hoofdvoeding. Een verhouding van 25% bijvoeding, 75% borst/fles op de leeftijd van een jaar is niet vreemd.

Dat de verhalen hier anders zijn, komt doordat hier naar verhouding erg veel flessenmoeders zitten. Echt niet alle kinderen volgen direct met 6 maanden een   schema van 3 flessen + groentehap + fruithap.

Ken je het bijvoedingsforum? Neem daar anders eens een kijkje, dan zul je zien dat je niet de enige bent zonder 'standaardschema'. Het ene kind eet al heel gauw met de pot mee, het andere kind drinkt nog heel lang bijna alleen melk.

Hoe deed je het met de borstvoeding? Op verzoek? Stond je toen ook iedere keer te denken van, het is nog geen tijd, nog een uurtje wachten, dan mag je weer? Nee toch? Waarom nu dan wel zo graag naar een heel vast schema toe?

Geef je kindje lekker de flessen die het wil. En als je zelf gaat eten (ontbijt, lunch, avondeten, tussendoortje) geef haar dan iets wat je zelf ook eet. (even opletten met zout enzo, maar heel veel mogen ze al wel hebben hoor). Niet een apart 'rooster'voor haar eten opstellen, maar gewoon meedoen wanneer jij wat neemt. Laat het ook lekker aan je kindje over wat en hoeveel ze wil eten.

De hoeveelheden komen vanzelf wel. Vooral niet druk over maken hoor. Ze krijgt toch nog genoeg melk? Daar zit alles in wat ze nodig heeft. Zolang jij haar de dingen aanbiedt, hongert ze zichzelf echt niet uit hoor. De een is er alleen eerder aan toe om meer te eten dan de ander.

Wat betreft het aantal voedingen: die van mij is ruim 10 maanden en drinkt ook nog zeker 6x (borstvoeding). En daarin ben ik echt geen uitzondering hoor. Schema? Niet qua tijden, wel qua ritme (ongeveer).
- 's ochtends wakker worden
- drinken
- douchen
- ontbijten
- slaapje als ze moe is --> wakker, dan weer drinken
- tussendoortje als ze daarom vraagt/beetje loopt te zeuren als we weg zijn ;-)
- tussen de middag lunch
- slaapje --> wakker dan weer drinken + fruit
- slaapje --> wakker dan weer drinken
- avondeten
- drinken en naar bed
- als wij naar bed gaan --> weer drinken
- soms 's nachts nog drinken.

Als je je kindje met jou mee laat eten, ipv op een eigen schema probeert te zetten, zul je merken dat dat voor jou veel relaxter is. (geen rekening houden met 'fruittijd, danoontjetijd etc') Zelf eet je toch ook niet elke dag op precies hetzelfde tijdstip, precies evenveel? Laat je kindje lekker in jou ritme meedraaien. Eet ze wat, dan eet ze wat, heeft ze geen trek, dan niet.
 
Terug
Bovenaan