Iemand ervaring met 'vaginale' stuitbevalling?

Goedenavond allemaal!

Tot onze grote verrassing bleek vanmorgen dat mijn kleine passagier
gezellig met z'n billen omlaag zit...ben nu bijna 36 weken...

Dat betekent dat we twee gyneacologen voor de gek hebben gehouden, want
ik had al van twee doktoren gehoord dat het hoofdje mooi beneden
lag...niet dus bleek bij de echo.

Mijn gyn heeft me een folder meegegeven en verteld dat een vaginale
bevalling in principe goed mogelijk is, omdat het om een onvolkomen
stuit gaat: de billetjes komen eerst, dat geeft voldoende ruimte voor
het hoofdje daarna.

Ik zou graag horen van dames die er ervaring mee hebben, zodat ik/wij
kunnen gaan beslissen wat we willen. Een beetje input is erg welkom!

Alvast bedankt!

Groeten,

Paulette + 'dwarsligger'

Hoi Paulette

Mijn oudste dochter lag in stuit, maar is met een geplande ks geboren.

Kijk eens op mijn site: http://home.hetnet.nl/~mamajolijn/
Daar staan ook verhalen op van vrouwen die vaginaal bevallen zijn een stuitekindje.

Groetjes Jolijn

Hoi Jolijn,

Bedankt voor de tips, ik heb al in je gastenboek m'n reactie gezet: je
hebt een mooie en grondige website gemaakt! De informatie komt erg goed
van pas!

Groeten

Pauette

Hoi, ik ben 16 maanden geleden vaginaal bevallen van een stuitligger. Momenteel 36 weken zwanger van de tweede die naar vanmiddag blijkt ook in stuit ligt..............
Mijn ervaring met de eerste was heel positief. Gelukkig is hier een ziekenhuis met gyns die nog veel ervaring met stuitliggers hebben en die (mits verantwoord) je de keuze laten tussen vaginaal of KS. Ik heb toen afgesproken dat we het gewoon gingen proberen en dat zij het "snijpunt" bepalen. Al met al een hele goede bevalling gehad, binnen de 6 uur was meneer er! Houd er rekening mee dat je een knip krijgt, bij mij hebben ze ook de weeen moeten bijstimuleren hetgeen voor een stuitbevalling niet ongebruikelijk is. Verder hebben ze het hoofd wat moeten helpen door hard op mijn buik te drukken. Het "probleem" is dat als de billen en het lijf eruit zijn je niks meer hebt om tegenaan te persen. Normaal komt het grootste deel (hoofd) het eerst en "glijdt" de rest er vanzelf uit. Maar met een stuitligger moet er nog wel wat gebeuren om het hoofd eruit te werken en het kan dus zijn dat ze je er op die manier even mee helpen. Doe wat goed voelt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes met de bevalling.
Groeten, Annemarie

Hoi,
ben 6 wkn geleden bevallen van een stuitligger. En ik herken je verhaal, onze dochter heeft 2 verloskundigen en een gyn gefopt. Zij dachten nl ook dat het hoofdje beneden lag. Maar nu onze dochter is geboren blijkt dat dit al weken zo was. (voeten lagen nl naast haar oren.
Ik hoorde het bij 37wkn en 4 dgn. Bij mij was er een afspraak gemaakt voor de volgende dag om te draaien. Maar mijn vliezen braken diezelfde dag nog. Echt over na denken over een evt stuit of keizersnede had ik dus niet. In het ziekenhuis besloten een stuit te proberen. Alles zat mee, niet al te groot, onvolkomen. Ik heb een half uur geperst maar helaas wilde het niet vlotten. Na een half uur ben ik naar de ok gebracht en is onze dochter dmv een keizersnede geboren. Ben wel blij dat ik het geprobeerd heb. Goed ik heb nu wel dubbel op gehad, maar ik weet nu wel wat weeen zijn en persen. Dus een volgende keer weet ik wel wat me te wachten staat.
Heel veel suc6 !!!

Groetjes
Marieke

Hoi,

Ik ben zelf 10 weken geleden vaginaal bevallen van mijn dochter die dus ook in stuit lag. Nu had ik misschien wat geluk dat zij niet erg zwaar was (5,5 pond), maar ik zou het zo over doen. Ik heb was persweeën weg moeten zuchten, maar toen ik dan mocht persen was ze er binnen 3 weeën.
Ik vond het wel een heel apart gezicht, eerst die billetjes eruit zien komen.

Heel veel succes!

Hoi Paulette, ik begrijp dat je op het augustus forum inmiddels hebt gelezen hoe mijn tweede stuitervaring is geweest. Hoe gaat het met je? Voor zover ik "up to date" ben heb ik de indruk dat je nog niet bevallen bent.  Ik neem aan dat je baby niet ondertussen stiekum nog gedraaid is. Ga je proberen "gewoon" te bevallen? Ik moet zeggen dat het me bij de eerste al veel voldoening gaf het  geprobeerd te hebben (na 1 uur persen stonden ze wel klaar om in te grijpen met een KS) en het "kersje op de taart" was natuurlijk dat het uiteindelijk nog gelukt is ook! Maar nogmaals: doe dat waar je zelf vertrouwen in hebt. Veel sterkte en ik hoor graag hoe het gegaan is.

Annemarie
PS:het zijn mooie kindjes die stuitliggers omdat  er geen druk op het hoofdje komt te staan tijdens de  bevalling.  

Terug
Bovenaan