Iemand ervaring met aspirine slikken na meerdere mk?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Na 3 mk zitten we nu te denken over het aanmelden voor de ALIVE studie in het AMC waarbij vrouwen aspirine krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je aspirine ook gewoon via je gyn krijgen?

Alvast bedankt voor de reactie!

groetjes,
Dion

Hey Dion,

Hoe gaat het nu met je?? Heb je nog veel last van je miskraam?? is het vloeien al wat minder?

Ik heb toendertijd ook mijn gyn gevraagd voor de asperine via dat ALIVE project, maar mijn gyn zei dat het in nederland alleen via rotterdam kan omdat het nog een test is en de risico's ed nog niet bekend zijn.

Vraag het anders eens aan Sita daar schrijf ik al heel lang mee en zij woont in griekenland en heeft ook een miskraam gehad en is nu zwanger en slikt asperine uit voorzorg.

X Daantje

Hey Dion,

Hier in Griekenland krijg je het via de gyn als je miskramen hebt gehad. Ik heb maar 1 mk gehad, en heb het toch al gekregen. Ze beginnen ermee vanaf dat je een positieve test in handen hebt. Zo snel mogelijk dus. De redenering hierachter is, dat mks die geen medische reden hebben na onderzoek van het vruchtje vaak een bloedklonter in de placenta hadden, waardoor het vruchtje medisch wel in orde is, maar de placenta haar werk niet kan doen en waardoor het vruchtje dus nooit levensvatbaar zal zijn. Vandaar de afstoting. De afstoting gebeurd dan heel vroeg in de zwangerschap. De aspirine zorgt ervoor dat het bloed verdunt wordt waardoor er geen bloedklonter kan ontstaan. En waardoor er geen reden is tot afstoting. Het is geen gewone aspirine, zoals de dosis die je gebruikt voor een griepje, maar veel lager. Bij mij krijg ik salospiri, dat is een medicijn voor hartpatienten, en naast andere bloedverdunners bevat dit maar 100mg aspirine. Voor alle zekerheid ben ik het op het net gaan opzoeken, en daarbij staat dat zwangere vrouwen geen dosis hoger dan 100mg aspirine per dag mogen nemen, maar tot 100g is het dus veilig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ken hier meerdere mensen die het nemen, en die gezonde kinderen ter wereld zetten, terwijl ze zonder mk krijgen. Ik neem het ook en vertrouw erop. Alles lijkt goed te gaan dus, nu maar hopen dat het zo blijft.

Heel veel groetjes en knuffels, en hopelijk is het snel terug raak, want ik weet hoe je je voelt. Ik zal voor je duimen.
sita

@Sita: bedankt voor je reactie. Bij ons is alles al onderzocht na de 2e mk maar er is niets gevonden. Ook geen verhoogde stollingsfactor van mijn bloed. Maar goed, wil dat aspirine nog wel proberen aangezien er toch positieve verhalen over gaan. Gefeliciteerd nog met jouw zwangerschap! Hoop dat met jou nu alles goed blijft gaan. Hebben ze trouwens bij jou ook bloedonderzoek e.d. gedaan?

@Daantje: alles prima hier. Bloedingen zijn sinds zondag al opgehouden, gisteren in zh geweest voor echo en alles was schoon. Ook baarmoeder en eierstokken zagen er goed uit, dus geen reden om aan te nemen dat daar de oorzaak voor de mk liggen. Verder sinds 2 dagen ook van alle zwangerschapskwaaltjes af, dus dan gaat het ook ineens een stuk beter (lichaam en gevoel/verstand kloppen dan weer met elkaar). Las op internet dat die ALIVE studie via meerdere ziekenhuizen kan, o.a. ook via Veldhoven (aangezien we in Eindhoven wonen zou dat wel erg fijn zijn). Maar ook naar Rotterdam zou ik best willen als laatste redmiddel hoor. Na 3 erg vroege mk wil ik alles wel proberen als er een kans is dat dat een gezonde zwangerschap tot gevolg heeft. Hoe is het nu met jou?

groetjes,
Dion

Hey Dion,

Met mij gaat alles goed, ik heb alleen wel onverklaarbare bloedingen maar met de kleine gaat alles super. De gyn heeft me woensdag helemaal doorgelicht en kon niets afwijkends vinden. Aan de ene kant fijn maar aan de andere kant is het ook vervelend want nu weet ik nog niets.

Ik denk dat ze het bij ons over rotterdam had omdat dat het dichtsbij is voor ons ik woon in Zeeland.

xx

Fijn te horen dat alles goed gaat met je kleine. Maar kan me voorstellen dat je nog wel onzeker raakt door die bloedingen. Hoop dat je toch beetje kunt genieten van je zwangerschap, het is tenslotte erg speciaal.

Wij hebben de  uitslag van de HcGtest van vorige week binnen, er zit geen HcG meer in mijn lichaam, dus ik ben klaar voor de volgende zwangerschap (volgens mijn gyn dan). Vertelde hem dat ik zelf momenteel nogal dubbele gevoelens heb voor watbertreft een volgende zwangerschap. Kon ie zich voorstellen, maar de kans dat het een 4e keer mis gaat is minimaal (tja, dat zei hij na de 2e mk ook, en toch ging de 3e weer meteen met 4,5week mis). Heb hem nog gesproken over  het gebruiken van  aspirine, maar daar wil hij niet aan meewerken. Volgens hem helpt alles als je meerdere mk gehad hebt, omdat de kans dat het weer misgaat minimaal is. Bovendien is niet bewezen dat  aspirine slikken  helpt. (maar er is ook niet aangetoond dat het absoluut niet werkt, en ik ken inmiddels heel wat succesverhalen) er is wel aangetoond dat het niet schadelijk is, dus vind het flauw dat hij het me niet laat proberen. Misschien toch maar op zoek naar een jongere gyn, die wel voor nieuwe methodes openstaat. En die snapt dat we dit niet meer willen meemaken en echt alles willen proberen waarvan we weten dat het veilig is en een gezonde zwangerschap zou kunnen opleveren.

We vertrekken zondag voor een week op vakantie, dus we zien daarna wel hoe het verder gaat.

groetjes,
Dion

Terug
Bovenaan