iemand ervaring met eclamsia of Hellp?

A

Anoniem

Guest
hoi

Bij mijn dochtertje (13 maand) kreeg ik Hellp en deze zwangerschap staat dus vooral in het teken van angst en veel onderzoeken en strenge controle. De verhalen van de gyn hebben me eerlijk gezegt nogal bang gemaakt. Ik heb er veel over gelezen en de groep die zegt dat het bij een tweede kind minder snel voorkomt is net zo groot als die het tegenovergestelde beweert. Ook degene die in mijn omgeving hetzelfde hebben meegemaakt hadden bij de 2de weer zoveel problemen, veel vroeggeboortes en zelfs 1 vriendin die haar kindje moest begraven.

Ik ben heel erg op zoek naar verhalen die positief zijn ook al weet ik dat het verstandiger is om er vanuit te gaan dat het weer gebeurt zodat ik voorbereid ben.

groetjes Chislaine (14 weken)

hoi,
ik zelf ben nu zwanger van mijn tweede kindje en heb bij mijn eerste nu bijna 5 jaar geleden het hellp syndroom gehad. mijn zoontje ian werd na een zwangerschapsduur van 29 weken geboren en woog 875 gram. Ik dacht altijd dat ik een tweede zwangerschap wel aan zou durven maar nu het zo ver is heb ik echt wel angst vooral denk ik als ik weer rond die 29 weken kom vooral omdat ik een week ervoor nog op controle was en er niets aan de hand was en een week later lig je echt meer dood dan levend in het ziekenhuis. Ik weet dus hoe het voelt en hoe onzeker en bang je ervan kunt zijn.
wat ik nu ook heb is de vraag heb ik er wel goed aangedaan ik heb nu een gezonde zoon moest ik nu zo nodig een tweede straks gebeurd het weer en verliest mijn zoontje bijvoorbeeld zijn moeder dit zijn van die dingen die mij echt heel erg bezig houden. Ik probeer er gewoon niet te veel over na te denken en de gyn die ik heb is echt super positief dat scheelt ook enorm.
ik hou je op de hoogte hou alles gaat ben nu bijna 3 maanden zwanger.

groetjes,
marike

hoi

"Prettig" om een reactie te krijgen van iemand die in hetzelfde schuitje zit, de vraag of het wel eerlijk is tegenover mijn dochtertje spookt veel door mijn hoofd. Ben ook bang dat ze straks geen moeder meer heeft omdat wij zonodig nog een kindje wouden. En tja voel me nogal schuldig in het voren dat ik straks veel moet rusten enzo en dat ik daardoor neit zoveel met haar kan dollen.

Ik probeer ook maar zoveel mogelijk positief te blijven en te hopen dat ik net in de groep val die zingend de 2de zwangerschap uitloopt. En dat hoop ik natuurlijk ook voor jou. Veel succes!

Hoi!

Echt geruststellen is denk ik niet mogelijk.. een positief verhaal om je een hart onder de riem te steken gelukkig wel!
Mijn vriendin heeft inmiddels drie kids en heeft met name bij de eerste HELLP gehad. Bij de tweede zeiden ze inderdaad, geen zorgen, de kans dat het weer gebeurd is bijna nihil. Helaas liep ook tegen het einde van die zwangerschap de bloeddruk weer omhoog en had ze eclampsie. Het derde kindje was een soort van cadeautje (niet helemaal gepland, maar wel heel erg welkom) en terwijl ze zich veel zorgen heeft gemaakt of deze derde zwangerschap goed zou gaan, heeft ze nergens last van gehad. Het kan dus wel goed gaan!
Ik kan me echter heel goed voorstellen dat het een heel dubbel gevoel geeft en je toch in je achterhoofd zorgen maakt. Zolang je goed onder controle staat ben je dicht bij het vuur indien er toch iets niet helemaal gaat zoals je graag zou willen.

Succes met deze zwangerschap en ik hoop dat je er ondanks de vorige keer toch een beetje van kunt gaan genieten!

Groetjes, Harma 35w

Hoi. Mijn vriendin heeft het ook gehad bij de eerst,kindje veel te vroeg geboren en de helft van haar zwangerschap liggend door gebracht.
Alles is gelukkig goed gekomen.
Nu is ze in verwachting van nr.2 en ze moet nu nog 4 weken maar er is niks aan de hand. Wel onder strenge controle maar dat is alleen maar goed.
Ik wens je veel succes,en hopelijk kun je toch een beetje genieten!!
Liefs Mikkie

Hoi!

Ik ben nu 6 maanden zwanger van de tweede. Bij mijn eerste kindje (geboren 1-4-2005) had ik pre-eclampsie. Mijn moeder had, toen ze zwanger was van mij, HELLP-syndroom. Alle redenen dus, om me nu weer druk te maken tijdens mijn tweede zwangerschap voor een herhaling van deze ellendige zaken.

Maar tot nu toe gaat het heel goed. Mijn gyn heeft me ook goed voorgelicht en zei, dat ik met mijn erfelijke belasting en voorgeschiedenis "maar" 10% kans heb op herhaling. Maar als het zich herhaalt, dan is het de tweede keer bijna altijd minder erg dan de eerste keer.

Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik rond deze tijd allang een oplopende bloeddruk, maar nu is het normaal laag. Dat had ik niet verwacht en ik ben er erg blij mee. Hoewel ze zeggen dat het voor je bloeddruk niet uitmaakt wat je eet of drinkt, probeer ik toch matig met zout te zijn en drink ik veel minder koffie. Ook heb ik op mijn werk aangegeven eerder met onregelmatig werk en nachtdiensten te willen stoppen vanwege mijn voorgeschiedenis. Dat werd gelukkig geaccepteerd.

Ik ben er positief over. Het gaat vast goed komen. Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar wens je een goede zwangerschap toe.

Terug
Bovenaan