Hai,
Ik "hoor" hier helemaal niet thuis, maar las deze vraag en wilde toch graag reageren. Ons zoontje is geboren in november 2004. Hij huilde heel veel en sliep weinig. Niemand kan je vertellen wat dat met je doet, wat een moeilijke periode. Uiteindelijk zijn we gaan inbakeren vanaf 8 weken totdat hij ruim 8 maanden was. Er wordt geadviseerd eerder te stoppen, maar in overleg met cb toch zo lang door te gaan. Het was een onrustig kindje en hij was enorm beweegelijk.
Voor ons was inbakeren de hemel! Binnen 4 dagen hadden we een ander kind, hij at ook rustiger, spuugde veel minder en werd niet meer van elk geluidje wakker. We zagen hem veel minder omdat hij zoveel meer sliep. Maar wakkere momenten waren veel meer ontspannen!!
We zijn het eerste half jaar weinig weg geweest. De rust in huis en ook in onszelf waren ons veel meer waard als een of andere verjaardag. Naast het inbakeren boden we ook regelmaat door het riedeltje: voeden, kroelen, alleen spelen, bij de eerste tekenen van vermoeidheid wakker in ingebakerd in bed.
Ik kan ook zeker aanraden het boek van Ria Blom: "Regelmaat en inbakeren" te lezen. Zij geeft ook een leidraad van hoeveel slaap een kindje van welke leeftijd ongeveer nodig heeft. Zo bleken wij ons zoontje veel te lang wakker te houden en te entertainen. Ook als ik even twijfelde stond er wel een antwoord. Bovendien zijn de ervaringen van andere ouders met een onrustige baby een verademing om te lezen.
Momenteel ben ik 21 weken zwanger van onze tweede. En een ding is zeker: we starten direct na de geboorte met inbakeren. Het is in zoveel landen zo normaal om de eerste 6 weken in te bakeren. En eigenlijk is dat ook zo logisch, die vertrouwde begrenzing die ze in de baarmoeder hebben boots je zo na. Misschien heeft onze tweede het niet zo nodig, maar op deze manier maken we de overgang naar zo'n grote wereld een stuk vriendelijker!!
Groetjes van Soela, een echte inbakerfan!!