Het komt inderdaad wel eens voor dat een kindje met klompvoetjes een afwijking heeft, net zoals ieder ander kindje kan hebben. Percentages hiervan weet ik niet, maar is geloof ik niet heel hoog.
Je krijgt altijd een echo in een umc wanneer je als moeder een klompvoet hebt. Ik krijg nu een kindje met 2 klompvoetjes, bij een volgende zwangerschap ga ik automatisch naar een umc voor de 20 weken echo, ook al is de kans dat onze tweede een klompvoetje zal hebben heel klein. De rest van mijn zwangerschap blijf ik gewoon bij mijn eigen vk, ik mag zelfs thuis bevallen mocht ik dat willen.
De techniek van vroeger is niet te vergelijken met die van nu, google eens op ponsetti methode (de standaard behandel methode die voor ieder klompvoetje in Nederland gebruikt wordt) dan weet je wat de behandeling zou zijn mocht je kindje een klompvoetje hebben.
Het feit dat het een standaard behandeling betreft, zegt denk ik al genoeg;-) Ja, je wil alleen maar horen dat je kind gemiddeld is en dat er niets afwijkends te zien is op de 20 weken echo, maar er zijn echt ergere dingen dan klompvoetjes en ze kunnen het heel erg goed behandelen!
Hopelijk heb ik je vragen kunnen beantwoorden en wat onzekerheid weg kunnen nemen, succes!