Iemand ervaring met klompvoet?

Hallo, ik ben Michelle en ik ben 22 jaar. Ik ben geboren met een klompvoet. Ik heb op Google gekeken over erfelijkheid klompvoet, maar er staan vaak verschillende dingen. Ik las dat als je zelf een klompvoet hebt de kans 25% is dat je kind het ook krijgt. Weten jullie hier meer over? Of heeft er iemand ervaring mee?

Omdat het bij mij ook in de familie zit (broer/oom) kreeg ik mijn 20 weken echo in een UMC (waar ze dus gedetailleerdere echo apparatuur hebben) om te kijken of de baby een klompvoetje zou hebben. Gelukkig hier niets ontdekt. Het is inderdaad erfelijk, maar hoeft dus niet te worden doorgegeven, over percentages weet ik niets.

In onze beide families komen geen klompvoetjes voor, bij de 20 weken echo geconstateerd dat ons kindje 2 klompvoetjes heeft. Erfelijkheid speelt zeker een rol, maar geloof in de situatie die je omschrijft speelt het voor zo'n 4% mee ipv 25%. Op facebook is een besloten groep voor mensen met een klompvoet om dit soort vragen en ervaringen uit te wisselen, daar zou je de vraag nog eens kunnen stellen.

Als ik kijk naar onze situatie dan zien we geen belemmeringen of beperkingen voor ons kind. Het is een gezond kindje, wat 9 weken in de gips gaat na zijn geboorte en daarna geruime tijd met een brace aan de slag moet. Maar gezond dus!

Mag ik je vragen waarom je deze vraag stelt? Ben je zwanger of wil je zwanger worden?

Happyhippie ja ik heb geen idee of de percentages kloppen. Ik heb dit ergens op internet gelezen. Maar er staan super veel verschillende dingen er over op internet. Daarom wilde ik graag jullie ervaringen. Fijn dat jullie kindje geen klompvoeten heeft.

Gebruiker270816 bedankt voor de tip. Ik zal is op Facebook gaan kijken. Ik wil graag zwanger worden. Ik ben 21 jaar dus de techniek zal zeker verbeterd zijn. Maar natuurlijk hoop ik op een kindje zonder klompvoeten.

Ik moest veel naar het ziekenhuis als baby en dat is natuurlijk nooit leuk. Ook hebben ze pinnen in mijn voet gezet en zonder verdoving eruit gehaald. Ik was toen nog erg jong, maar ik merk wel dat ik een trauma heb aan het ziekenhuis.

Ik heb elke dag nog last van mijn voet en ga elke maand naar  therapie. Ook heb ik een heel groot litteken op mijn voet. Ik heb ook gehoord dat je een klompvoet altijd met iets anders krijgt zoals bij mij maar 1 volgroeide nier.

Ik wilde graag weten in hoeverre het erfelijk is, maar dat is moeilijk te zeggen. Bij mij zagen ze het pas toen ik geboren werd waardoor mijn ouders in paniek waren en niet wisten hoe of wat. Ik zou als ik zwanger ben dan ook graag bij UMC een echo doen zodat ze het kunnen zien.

Het komt inderdaad wel eens voor dat een kindje met klompvoetjes een afwijking heeft, net zoals ieder ander kindje kan hebben. Percentages hiervan weet ik niet, maar is geloof ik niet heel hoog.

Je krijgt altijd een echo in een umc wanneer je als moeder een klompvoet hebt. Ik krijg nu een kindje met 2 klompvoetjes, bij een volgende zwangerschap ga ik automatisch naar een umc voor de 20 weken echo, ook al is de kans dat onze tweede een klompvoetje zal hebben heel klein. De rest van mijn zwangerschap blijf ik gewoon bij mijn eigen vk, ik mag zelfs thuis bevallen mocht ik dat willen.

De techniek van vroeger is niet te vergelijken met die van nu, google eens op ponsetti methode (de standaard behandel methode die voor ieder klompvoetje in Nederland gebruikt wordt) dan weet je wat de behandeling zou zijn mocht je kindje een klompvoetje hebben.

Het feit dat het een standaard behandeling betreft, zegt denk ik al genoeg;-) Ja, je wil alleen maar horen dat je kind gemiddeld is en dat er niets afwijkends te zien is op de 20 weken echo, maar er zijn echt ergere dingen dan klompvoetjes en ze kunnen het heel erg goed behandelen!

Hopelijk heb ik je vragen kunnen beantwoorden en wat onzekerheid weg kunnen nemen, succes!

Gebruiker270816

Bedankt voor de informatie.

Ik wist niet dat je ook thuis mocht bevallen tegenwoordig. Wat super mooi.

Ik ken de ponsetti methode. Deze methode hebben ze bij mij ook gedaan.

Dat is waar er zijn altijd ergere dingen.

Ben je in het buitenland behandelt, of op latere leeftijd? In Nederland wordt deze methode nog geen 22 jaar uitgevoerd namelijk..

Succes met je kinderwens!

Gebruiker 270816

Nee ik ben in Nederland behandeld in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Ik dacht dat de methode zo heet die ze bij mij hebben gedaan. Ze hebben in ieder geval elke week mijn voetje stukje rechter gezet en ingegipst en uit eindelijk de achille spees verlengd.

Dankje wel.

Terug
Bovenaan