iemand ervaring met prikkelbare darm syndroom?

hallo,
ik heb al jaren veel buikpijn en weet sinds december dat ik een spastische(of prikkelbare) darm heb.nu ben ik ruim 4 weken zwanger en nu heb ik echt ontzettend veel last.eerder dit jaar was ik ook zwanger en had ik t ook,tot de 9e week,toen werd t minder,maar bleek ook het vruchtje niet goed te zijn,helaas.nu heb ik t dus weer.ik weet wel dat t geen teken is van een miskraam,maar toch ben ik er bang voor omdat ik nu dus weer dezelfde buikpijn heb als toen.het is erg pijnlijk en vermoeiend.ik heb er ook veel last van met fietsen en sjouwen(ben nogal ijverig) en het liefst zoiu ik dan ook maar niet teveel bewegen,maar bewegen is juist beter,voor je ontlasting zeg maar,maar het voelt zo vervelend.ik heb steeds krampen en steken en een druk op mn buik.zou dit slecht kunnen zijn voor t vruchtje?en heeft iemand tips?behalve vezelrijk eten,bewegen en veel drinken?ik kan gelukkig wel elke dag naar de wc nu,en heb dan een paar uurtjes minder last,maar het komt al snel weer terug.is er nog iemand die dat heeft of had?de vorige keer heb ik wel paracetamol geslikt maar dat durf ik nu niet meer.
groetjes kari

Hoi Kari,

Ik heb ook PDS  vandaar dat ik even reageer. Ik ben nu niet zwanger (ook een miskraam pas geleden op 8 weken) maar heb al wel een zoontje van anderhalf.

Ik had in het begin van de zwangerschap tot ongeveer aan de 14e week ook last van mijn pds maar dat kwam ook omdat de darmen door de groeiende baarmoeder geirriteerd raken en omdat ze omhoog en opzij schuiven om plaats moeten maken voor de baarmoeder maar daarna verdween de pijn. (Tenminste, het werd normaal, je houd altijd wel pijn...)

Dus het is wel vrij "normaal" om last van je darmen te hebben in het 1e trimester bij PDS hoor.

Verder doe je allerlei goede dingen om je stoelgang op gang te houden en je darmen rustig. Ik drink wel al een aantal jaar elke ochtend een  yakult en dat helpt echt! Verder drink ik geen koolzuur en eet ik niet te pittig maar wellicht dat je dat allemaal wel weet. Ik ben toen doorgestuurd door de huisarts naar een dietiste die met allerlei tips kwam wat je wel een niet kan doen.

Op internet is ook veel te vinden over PDS en wellicht dat je daar kan doorlinken naar PDS en zwangerschap. Staat me iets van bij dat ik daar toentertijd ook naar gezocht heb!

Ik wens je in ieder geval veel succes en hopelijk gaat alles goed en heb je een voorspoedige zwangerschap!

Groetjes,
Rosanne

bedankt voor je reactie rosanne
wat rot dat je ook een mk hebt gehad.hopelijk ben je snel weer zwanger.
idd,pijn is er altijd wel.maar dit is echt even doorbijten.yakult is idd een goed idee.ik begin er steeds wel mee,maar als t dan beter gaat stop ik er weer mee.dom eigenlijk.nu heb ik vifit met lgg.dat helpt ook goed bij mij.ik heb het vanmorgen gekocht,hopelijk gaat t snel beter.
groetjes kari

Hallo,

Mijn darmen werken ook langzamer en ik kreeg op een geven moment tijdens de zwangerschap lactolose om de ontlasting zachter te maken, zodat ik minder last kreeg van buikpijn. Dit kan je overleggen met de huisarts. Sterkte tijdens de zwangerschap.

Groetjez

Hi, ik heb hier in mijn pubertijd ook last van gehad. Hier zijn medicijnen voor, maar ik weet niet of je deze mag slikken als je zwanger bent. Gewoon even aan de dokter vragen. Lekker in bad zitten of warm douchen en vooral niet in elkaar zakken wil ook wel eens helpen. Succes.

Even een reactie op de opmerking over medicijnen voor PDS: het is bekend dat niet alle middelen voor iedereen even goed werken of soms zelfs helemaal niet.

Mij werd verteld er beter niet aan te beginnen omdat er te weinig over bekend was en het beter was om het op een andere manier op te lossen.

Met name door een ander eetpatroon en door bijvoorbeeld stress (één van de boosdoeners) aan te pakken.

Succes!

Groetjes,
Rosanne

hoi hoi

zelf heb ik last van een spatische darm en is idd niet prettig ben nu 27+4 zwanger en afen toe heb ik erg veel pijn zo veel dat ik er misselijk van word heb er medicijnen voor en het heet metamuciel volgens de vk mag ik dat gewoon gebruiken
het zorgt ervoor dat je darmen wat rustuger worden je hebt het in de smaak orange en lime en orange is lekkerder vraag gewoon aan de huisarts of aan de vk wat je het beste kan doen want ik weet dat het niet prettig aan voelt mijn zus heeft ook  pds en die heeft nu een kleine van 9 mnd en is opnieuw zwanger en die heeft als het goed is ook medicijnen gehad iik zou het gewoon even navragen als ik jou was

veel geluk

liefs manny 27+4

Terug
Bovenaan