Iemand ervaring met Yunio Kraamzorg?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Heeft iemand (recente) ervaring met Yunio Kraamzorg? Ik heb 3 jaar geleden bij mijn 1e ook bij dit bureau gezeten en was erg tevreden. Ben alleen benieuwd nu, met alle aangepaste regels, wat ze nog wel en niet (mogen) doen. Je hoort tegenwoordig zulke uiteenlopende verhalen over wat ze wel en niet in het huishouden doen. En wat met een ouder kind? Misschien weet iemand dit voor Yunio?
Hoor het graag!
Groetjes, Patricia

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee maar vraag me wel af wat het is en wat ze doen?

Groetjes Amanda

Sinds 1 jan. van dit jaar gelden voor alle kraamzorgaanbieders dezelfde nieuwe regels en die komen voort uit toepassing van het Landelijk Indicatie Protocol. Juist om  het onderling verschillende aanbod van uren op te heffen, moet nu  elke aanbieder benodigde kraamzorguren op dezelfde wijze vooraf  'berekenen' voor een client. Dit  vindt plaats tijdens het zgn. indicatiegesprek en dat is weer onderdeel van  de intake. Gemiddeld genomen krijgt een gezonde kraamvrouw, die van plan is borstvoeding te gaan geven, 44 uur kraamzorg. Als je in het ziekenhuis wordt opgenomen, dan wordt dat ook gezien als kraamzorg en gaan die uren van je totaal af (=ca 5 1/2 uur per opnamedag).  Ruim voor de  geboorte  moet je zelf je mantelzorg (= bijv. hulp van  je (schoon)moeder, vriendin,  partner die vrij kan nemen) regelen voor evt. grotere kinderen en evt. hulp bij het huishouden, omdat niet alles door de kraamverzorgende gedaan kan worden. Als er zich (medische) complicaties voordoen na de geboorte, dan  is het altijd mogelijk  dat de kraamverzorgende  samen met de verloskundige bekijkt wat er extra nodig is aan  kraamzorg.  De verloskundige heeft hierin de eindverantwoordelijkheid.