Iemand ervaring met Yunio Kraamzorg?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Heeft iemand (recente) ervaring met Yunio Kraamzorg? Ik heb 3 jaar geleden bij mijn 1e ook bij dit bureau gezeten en was erg tevreden. Ben alleen benieuwd nu, met alle aangepaste regels, wat ze nog wel en niet (mogen) doen. Je hoort tegenwoordig zulke uiteenlopende verhalen over wat ze wel en niet in het huishouden doen. En wat met een ouder kind? Misschien weet iemand dit voor Yunio?
Hoor het graag!
Groetjes, Patricia

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee maar vraag me wel af wat het is en wat ze doen?

Groetjes Amanda

Sinds 1 jan. van dit jaar gelden voor alle kraamzorgaanbieders dezelfde nieuwe regels en die komen voort uit toepassing van het Landelijk Indicatie Protocol. Juist om  het onderling verschillende aanbod van uren op te heffen, moet nu  elke aanbieder benodigde kraamzorguren op dezelfde wijze vooraf  'berekenen' voor een client. Dit  vindt plaats tijdens het zgn. indicatiegesprek en dat is weer onderdeel van  de intake. Gemiddeld genomen krijgt een gezonde kraamvrouw, die van plan is borstvoeding te gaan geven, 44 uur kraamzorg. Als je in het ziekenhuis wordt opgenomen, dan wordt dat ook gezien als kraamzorg en gaan die uren van je totaal af (=ca 5 1/2 uur per opnamedag).  Ruim voor de  geboorte  moet je zelf je mantelzorg (= bijv. hulp van  je (schoon)moeder, vriendin,  partner die vrij kan nemen) regelen voor evt. grotere kinderen en evt. hulp bij het huishouden, omdat niet alles door de kraamverzorgende gedaan kan worden. Als er zich (medische) complicaties voordoen na de geboorte, dan  is het altijd mogelijk  dat de kraamverzorgende  samen met de verloskundige bekijkt wat er extra nodig is aan  kraamzorg.  De verloskundige heeft hierin de eindverantwoordelijkheid.

Maar de kraamzorg is enigszins teruggebracht tot (medische) zorg voor moeder en kind en dat was, denk ik, in jouw situatie van 3 jaar geleden, anders. Maar het maakt voor de uren dus niet uit bij welke organisatie je je meldt. Kan je wat met deze informatie? Groeten!

Hallo,

Ik heb vorige wk ook Yunio aangevraagd, en had zaterdag het inschrijfformulier ook al binnen. In december heb ik een intaken gesprek.

Ik ben erg benieuwd hoe dit zal gaan.

Ook vraag ik me af wat kraamzorg zoal doet voor je en bij je in huis...
Ook ben ik stiekem best wel bang, dat ze bijv. raar op kijkt hoe wij de dingen nu al aanpakken, of dat ze zich met ons privé gaat bemoeien... ja misschien erg raar idee van mij :) maar dit is onze eerste zwangerschap...

Liefss...

Ik heb 3 jaar geleden Yunio kraamzorg gehad. Ze regelen alles erg netjes vind ik. Verder hangt het er vooral vanaf of je een leuke kraamverzorgster krijgt denk ik, iemand waarmee het klikt.
Ik begreep toen ik nu weer belde dat ze Atent heten inmiddels.

Groetjes
Wasabimammie!

De naam is volgens mij niet veranderd hoor. Ik heb alles thuis gekregen van Yunio (zelfde logo, met oranje enzo) en ik heb ze gisteren ook nog gebeld. Ging wel om de regio Midden NL...misschien dat daar nog verschil in zit.
Liseau, dank voor je heldere verhaal. Mantelzorg wordt bij ons een probleem, want mijn familie woont allemaal op ca. anderhalf uur rijden en we hebben maar weinig schoonfamilie in de buurt die zou kunnen helpen. Mijn schoonmoeder heeft een ziekte, dus die kan ons ook niet assisteren. Sinds kort hebben we 1x per week gelukkig wel een werkster, dus over het huishouden maak ik me niet al te veel zorgen. Het gaat meer om ons zoontje van 3; die moet toch een beetje bezig gehouden worden. Ik denk dat onze mantelzorg wat dat betreft de tv gaat worden...hahaha! Nou ja, volgende week intake. Ik hoor het allemaal wel!
Dank voor jullie reacties! Patricia

eerlijk gezegd ben ik best een beetje bang voor dat indicatieprotocol. vorig jaar bij mijn eerste kregen we 52 uur, nu als alles standaard is maar 44.
met mijn werk heb ik ervaring met andere vormen van indicatiestelling in de zorg en daar is het niet best mee gesteld: burocratisch en op het minimum gaan zitten.
Ook wij hebben geen mantelzorgers in de buurt, dus dat huishouden wordt echt een probleem. we zien wel. ik kan me er nu, met 12 weken, nog niet echt druk om maken.

groejtes
greet

Terug
Bovenaan