iemand tips????

Hallo allemaal,

Ik ben even niet op het forum geweest. Een beetje hectische tijd achter de rug. Ik heb wel iedere keer gelezen, maar was niet ingelogd door tijdgebrek.

Maar nu mijn vraag. We zijn  2 weken geleden  begonnen met groentehapjes en een week geleden ook met fruithapjes. Maar Tijs vindt het allemaal nog echt super verschrikkelijk! Tot nu toe heeft hij alleen nog zelf gekookte groentehapjes gehad (wortel, bloemkool en broccoli). Het is brullen en met veel geduld  krijg ik met moeite spelenderwijs  een beetje bij hem naar binnen. Met fruit hetzelfde (hiervan wel potjes). Ik heb appel, peer en banaan geprobeerd. Banaan is de grootste ramp. Ik heb al geprobeerd om Tijs wat met het lepeltje te laten spelen, om aan het gevoel van het lepeltje in zijn mond te wennen. Er vervolgens een beetje groente of fruit opgedaan en hem weer spelenderwijs het lepeltje in zijn mond laten doen. Maar dan hoeft hij het lepeltje niet meer.

Ik dwing hem niet om te eten en probeer het iedere dag weer ('s ochtends fruit en 's middags groente). Maar er lijkt geen verbetering in te zitten en dat is best frustrerend. Zijn er meer moeders die dit probleem hebben of hebben gehad. En hebben jullie tips, hoe ging het bij jullie beter? Tijs is nu 24.5 weken oud. Zijn dagschema ziet er als volgt uit:

7.00 u fles 180 cc + 6 schepjes
9.45 u fruit
11.00 u fles 180 cc + 6 schepjes
tussen 13.30 en 14.30 u 60 cc water met een klein beetje diksap
15.00 u fles 180 cc + 6 schepjes
tussen 17.00 en 18.00 groente
19.15 u fles 210 cc + 7 schepjes en 3 eetlepels rijstebloem.

De diksap en groente is afhankelijk van wanneer en hoe lang hij slaapt, dat verschilt nu namelijk per dag.

Liefs,
mama van Tijs

Hoi mama van Tijs,

gewoon blijven aanbieden zou ik zeggen.
Op een gegeven moment gaat hij het wel eten.
Veeeel geduld hebben en  misschien maar 2 verschillende smaken aanbieden.
Met fruit peer en groente worteltjes ofzo.
Zoveel smaken in een keer is teveel misschien.
Niet dwingen maar wel blijven proberen, dan zal het op een zeker moment  beter gaan hoop ik.

Succes!

Groetjes Iris (mv Rowin 21-08-06)

Hoi Iris,

Bedankt voor je reactie. Op aanraden van het cb zijn we ook begonnen met 3 dagen achter elkaar hetzelfde te geven.  Dat hebben we ook steeds gedaan tot nu toe. Ik denk zelf dat het ook te maken heeft met het feit dat Tijs midden in een sprongetje zit. Dus ik hoop dat het over een week ofzo vanzelf beter zal gaan. Intussen tijd proberen we maar iedere dag weer en zie ik wel wat erin gaat.

Groetjes,
mama van Tijs

Ik zit met hetzelfde probleem maar dan alleen wat betreft de groentehap. Ik kan me nog herinneren dat het bij mijn oudste ook wat moeizaam ging. Ik heb toen een week of 2 zo goed als niks gegeven en ben daarna "opnieuw" begonnen en toen ging het goed. Ik denk dat ik dat nu ook maar weer eens ga toepassen. Morgen moet ik toch naar het CB (als ik mag komen i.v.m. de waterpokken) en zal het er nog eens over hebben. Het heeft volgens mij ook geen zin om er nu al zo'n druk op te leggen, omdat ze er dan ook gewoon een hekel aan krijgen. Siebe ligt ook gewoon te grillen en vieze gezichten te trekken, terwijl hij het toch al een week of 2 aangeboden krijgt. Mocht ik morgen de gouden tip krijgen dan hoor je het van me. Succes er mee.

Groetjes Fonske.

hoi!
Ik heb gelezen dat een baby ongeveer 7 dagen nodig heeft om te wennen aan een smaak. Dus gewoon blijven aanbieden is ook mijn suggestie. Milo krijgt nog niets dus  ik moet  nog maar even kijken hoe dat zal gaan, maar Lior heeft fruit uit een potje nooit lekker gevonden tot ze  ongeveer 9 maanden was. We maakten ons ook zorgen daarover, maar ze is nu 20 maanden en vraagt ons niet om snoep maar om banaan, peer en sinaasappel. Ze verslindt ze echt! Geef het wat tijd en dan komt het vast wel in orde!
liefs Stephanie

Nog bedankt voor alle tips.

Sinds zaterdag ging het eigenlijk alleen maar slechter. Groentehapjes probeerde ik niet eens meer. Het werd een steeds groter drame, tot gisterochtend het hoogtepunt. Tijs begon al te krijsen als hij alleen maar het lepeltje zag. Dus wilde ik in eerste instantie de hele week het lepeltje weg laten.

Gisteravond heb ik het als volgt aangepakt met het groentehapje. Ik deed wat groente aan zijn fopspeen en deed die in zijn mond. Dat ging zowaar goed, zonder smerige gezichten te trekken. Op een gegeven moment heb ik mijn man toch een lepeltje laten pakken. En zowaar heb ik tussen de spenen door toch ook een paar lepeltjes naar binnen gekregen, zonder huilen! En vanochtend ging het hetzelfde met het fruithapje.  Ik heb hem alweer wat meer lepeltjes gegeven! Zowel de groente gisteren als het fruit vandaag zijn helemaal opgegaan. Ik had ook niet het idee dat hij de groente en fruit vies vond, maar je begint uiteraard overal aan te twijfelen als het zo'n drama is. Dus ik hoop nu dat het zo doorgaat en we snel de speen weg kunnen laten.

Liefs,
mama van Tijs

Terug
Bovenaan