iemand tips?

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 19 maanden. Hij is de eerste en heeft nog geen broertjes/zusjes. Hij kan heel lief zelf spelen, maar met andere kinderen spelen is moeilijk voor hem.
Hij is heel lief voor anderen, dus wat dat betreft speelt hij heel leuk en lief met andere kinderen.

Het probleem is, dat als een kindje zijn speelgoed afpakt of zomaar lelijk tegen hem doet (dat kan ook als hij geen speelgoed heeft) hij bang lijkt te zijn. Hij loopt dan weg en komt niet meer in de buurt bij dat kindje. Zelfs niet als ik erbij zit, dan wil hij er nog steeds niet bij komen.

Hij komt nu juist op een leeftijd waarin kinderen moeite hebben met speelgoed delen en ook graag speelgoed afpakken, dus dat zal nu steeds vaker gaan gebeuren. Hij pakt zelf nog geen speelgoed af en deelt zijn speelgoed makkelijk, iets te makkelijk want hij durft zijn eigen speelgoed (waar hij op dat moment mee speelde) ook niet meer terug te vragen. Hij gaat dan in een hoekje staan of een beetje rondlopen, zo van eigenlijk wil ik mijn speelgoed terug, maar ik weet niet hoe.

Wat moet ik hier nu mee?
Ik wil hem niet leren om te slaan of het met geweld terugpakken, want geweld lokt alleen maar meer geweld uit (ongeacht wie er begon!) en zo blijf je in een cirkel doorgaan.
Maar hoe kan ik nu zorgen dat hij wel voor zichzelf opkomt? Hem laten zeggen dat hij iets niet wil/dat hij zijn speelgoed terug wil komt op deze leeftijd niet aan bij andere kinderen. Maar wat dan wel?
Ik wil niet dat hij nu al bang wordt voor andere kinderen, hij is nog maar anderhalf.

Hij gaat trouwens niet naar een kinderdagverblijf (te duur) maar wel een keer per week naar de creche anderhalf uur. Ook ziet hij andere kindjes als ik op visite ben bij vriendinnen/kennissen. Dan ben ik er dus zelf bij en durft hij nog steeds niets.

Hopelijk hebben jullie advies?!

Groetjes,
mamma.
 
Wat een lastige situatie. Zelf heb ik er met mijn dochter geen ervaring mee, maar zelf was ik als kind ook vrij teruggetrokken en bang in dat soort situaties.
Misschien kun je hem wat begeleiden in hoe hij kan reageren, b.v. samen het speelgoed terug gaan halen en hem daarin steeds meer zelf laten optreden.
Zo laat je hem zien hoe hij kan reageren.

Succes!!
 
Dank je wel voor je reactie! Het is een goed idee, dus ik ga het proberen.
Op het cb zeiden ze ook dat ik kan proberen om het thuis te oefenen, door zelf iets van hem af te pakken en hem dan aan te moedigen om het terug te pakken/te zeggen geef terug o.i.d.. Ze zeiden ook dat het nog wat vroeg is om te zeggen dat hij altijd bang zou zijn om zijn speelgoed terug te vragen, dat het nog alle kanten op kan gaan. We zien het dus wel..
 
Terug
Bovenaan