iemand verstand van zorgverzekeringen?

A

Anoniem

Guest
Ik snap er niks meer van, wie kan mij helpen.
Als je een zorgverzekering hebt dan heeft iedereen een no-claim. Ik geloof dat dit 200-250 euro ofzo is? En vanaf het moment dat je ziektenkosten gaat maken gaat dit van de no-claim af. Logisch dit snap ik. Ben je nooit ziek of zwanger dan houd je die 200 euro over.
Nu heb ik daarnaast gekozen voor een eigen risico van 500 euro.
Dan wordt het blijkbaar ingewikkeld.
Ik heb een tijdje terug een verrekening gezien dat het bloedoz in het begin van de zwangerschap van mijn no-claim is afgetrokken. Lijkt me niet meer dan logisch.
Nu echter krijg ik een rekening dus met acceptgiro van 33,50. Staat niet eens op waar het voor is. Na nabellen blijkt dat de rekning te zijn van de termijnecho. Die moet ik dan weer wel zelf betalen. Wordt wel vergoed in principe maar valt onder mijn eigen risico van 500 euro.
Hoe zit dat nou, wat gaat nou van je no-claim en wat van je eigen risico, of moet ik dit wel betalen???
De meneer aan de telefoon snapte er volgens mij zelf niks van, kon het mij in elk geval niet uitleggen.
groeten ELKe (36w)

hoi hoi,
Ik heb dit gevonden

Wat valt er onder de regeling

De no claim regeling heeft alleen betrekking op ziekenhuiszorg, medicijnen, paramedische zorg en het zittend ziekenvervoer. De zorg die verzekerd is in de aanvullende verzekering, de zorg voor kinderen onder de 18 jaar, kraamzorg, verloskundige zorg en huisartsenzorg vallen dus niet onder de no claim regeling.

groetjes Merel

en dit

Waarom is kraamzorg van de no-claimregeling uitgesloten?
Kraamzorg en verloskundige zorg worden gezien als zorg die niet het gevolg is van een “ziekte”.

Ik ben zwanger en moet een echo laten maken, valt dit onder de no-claim?
Als de echo wordt vergoed volgens de VGZ zorgverzekering, dan vallen de kosten onder verloskundige zorg. Die kosten worden niet meegenomen bij de berekening van het no-claimbedrag. Dit geldt voor de eerste controle-echo rond de 12e week van de zwangerschap en echo’s op medische indicatie. De zogenaamde “pret-echo” komt niet voor vergoeding in aanmerking.

p.s. de 20 weken echo valt sinds kort dacht ik verplicht onder verloskundige zorg,en moet ook worden vergoed,zorg wel voor een soort officiele verwijskaart van je vk en ga na een echo bureau die erkend is.
groetjes Merel

hoi,
bedankt voor je reactie. Als die meneer aan de telefoon het nou even zo had uitgelegd had ik het wel gesnapt! .
Dus dan krijg ik ook nog een rekening van de 20 weken echo en vanmiddag heb ik een extra echo in het ziekenhuis. Dat valt dan niet onder de no-claim maar onder verloskundige zorg en ik heb een eigen risico van 500 euro dus dat wordt een duur jaartje voor mij! nou ja 1 troost, meer dan 500 euro kan het niet worden...
groeten ELke

Asja,

Ik werk bij onvz zorgverzekeringen, de 12 weken echo wordt in principe gewoon vergoed door je verzekering, maar omdat je een eigen risico van 500,- heb gaat het van je eigen risico af en moet je die zelf betalen. Alle kosten die je gaat maken daarvan moet je in totaal zelf dus 500,- betalen. De kosten van bloedafname en sommige medicijnen gaan wel van je no-claim af, maar die hoef je dan niet zelf te betalen.

Terug
Bovenaan