iemand zwanger of ervaring van een tweeling

A

Anoniem

Guest

Ik ben nu tussen de 5 en 7 weken in verwachting, en ben benieuwd of het er een of twee zijn.

Zowel mijn schoonvader als moeder zijn eeneig tweeling en hebben zelf geen tweeling gehad.

Ik heb nu wel een heel klein buikje, maar zou daar verschil in kunnen zitten tussen een of twee kindjes? Ik heb hier geen ervaring mee,   en ken ook niemand die daar kennis van heeft.

Hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

Groetjes   Anouk

Hoi Anouk,
om te beginnen, gefeliciteerd met je zwangerschap.
ik ben op dit moment zelf 30w4d zwanger van 2 meiden. ze zeggen dat je voor het kijken naar aanleg in de familie alleen moet kijken naar de vrouwen met een directe bloedband. dus jou zus, moeder, tante, oma etc.
bij mij in de familie hebben de laatste 4 generaties elk een 2ling gehad. ik ben zelf 1 van een 2ling, mijn oma heeft een 2ling gekregen en zij heeft ook 2ling zusjes.

spannend! wanneer heb je je eerste echo?

Groetjes,
Sara

Een eeneiige tweeling is een "foutje" van de natuur en niet erfelijk. Een tweeeiige tweeling wel, dat heeft te maken met het vrijkomen van meer dan 1 eitje bij de eisprong. Daarbij is alleen de vrouwelijke lijn relevant en niet jouw man's kant. Maar je zult het pas op een echo zien, en de kans is klein!

Hoi Anouk,

Ook deze vraag hield ons erg bezig.
Mijn schoonvader is één van een tweeling en mijn moeder is een tweeling. Bij mijn moeder komt het ook voor in de familie en slaat het regelmatig een generatie over. Het was/is trouwens niet helemaal helder of mijn moeder een ééneiige of tweeeiige is. Het verhaal doet de ronde dat de gyneacoloog 1 vruchtzak liet zien, maar het feit dat in de familie meer tweelingen voorkomen doet vermoeden dat er misschien toch sprake van een erfelijkheidsfactor is.