Iets met de echo.

A

Anoniem

Guest
Ik had laatst een echo in het ziekenhuis vanwege krampen, het was midden in de nacht, ik kwam er ook via de spoed terecht.

Nu kon de gyn niks vinden en alles zag er goed uit, alleen belde ze ineens vrijdag of ik een afspraak wou maken omdat ze nog een echo wou maken. Ze zag namelijk iets wat niet klopte.

Ze vertelde dat ze in de navelstreng maar 2 grote aders kon vinden ipv 3. En ze wou nog eens goed kijken of dit klopte.
Nu weet ik me god niet wat dit inhoud, en ik hoor de engste verhalen van mensen, over baby's met stofwisselingsziekten en downkindjes.

Kan iemand hier mij misschien wat meer vertellen?
Of heeft iemand hier daar ervaringen mee?

groetjes Esther

Hoi Lydwine,

Bij ons is dat ook het geval.
Wij kwamer erachter bij de 20 weken echo dat er maar twee bloedvaten in de navelstreng zaten.
Ook wij moesten een week later terug komen voor nog een echo.
Wat blijkt het geval... je kindje kan een afwijking hebben aan de niertjes/hartje.
Dat gaan ze nu extra nakijken.
Het kan ook zijn dat het wat kleiner is dan een "normaal" kindje bij de bevalling.
Bij ons bleek alles in orde te zijn en we hoeven ook niet meer terug te komen.
Niertjes, hartje en de verhoudingen waren goed, alles zat er op en aan. We gaan er vanuit dat het kindje gezond is. Volgens mijn vk hoeft er ook niks aan de hand te zijn en die had het al vaker meegemaakt dat een navelstreng maar twee vaten had. Haar ervaring was goed, dus daar gaan we nu ook vanuit.
Het was wel even schrikken en ik had ook hier de vraag gesteld, maar ik had alleen maar positieve reacties. Dus we hopen op het beste!
Sterkte!

Groetjes Gitty

Hoi Esther,

Dat er maar 2 navelstrengvaten zijn ipv 3 komt regelmatig voor. Het is zoals we dat noemen een softmarker. Dit betekend is dat er een licht verhoogde kans is op een nierafwijking en/of een hartafwijking.
Het is als je dit in de zwangerschap ziet wel een reden om een screeningsecho te maken om te zoeken naar andere softmarkers. Zijn er meerdere softmarkers dan ga je verder zoeken. Zijn er geen andere softmarkers dan is er bijna nooit iets aan de hand en ga je ook niet verder zoeken.
Soms wordt een kindje geboren waarbij het pas bij geboorte opvalt dat er 2 navelstrengvaten zijn en dan doen we daar helemaal niks mee. Vroeger werd er wel een echo vd nieren gemaakt na 6 weken, maar daar kwam eigenlijk nooit iets uit.

Ik zou me dus maar niet te ongerust maken en gewoon even de echo afwachten.
Het grote nadeel van al het kijken met de echo in de zwangerschap is nl dat je vaak dingen ziet die achteraf geen waarde blijken te hebben, maar de as ouders wel verontrust hebben.

groeten een 2e lijns verloskundige

Terug
Bovenaan