iets verkalking van de moederkoek

Hallo dames,

ik heb vandaag een echo gehad om de groei te controleren. De vorige keer was het verschil tussen het hoofdje en de benen een week, dus vandaar dat ze nog een keer wilden kijken.
Alles ligt nu qua groei een week achter, dus in vergelijking met de vorige keer gewoon goed gegroeid. De beentjes waren nu ook goed bij gegroeid.

Alleen ging zij ook even kijken naar de moederkoeken, en ze zag dat er al iets te zien was aan verkalking. Waarschijnlijk kwam het doordat ik al een tijdje last heb van een redelijke hoge bloeddruk. Het is niet direct iets om me zorgen over te maken maar moet wel morgen even met mijn eigen verloskundige overleggen of ik een gyn er naar moet laten kijken. Ben toch wel een beetje ongerust, heeft iemand ervaring met een verkalking aan de moederkloek? Ik ben vandaag 31 weken en 6 dagen zwanger.

Liefs Rianne
 
Hoi Rianne,

ik heb even gegoogled en kwam iets tegen op een ander forum.

Daar word beschreven dat je placenta tegen het einde van je zwangerschap gaat verkalken. Dat zou betekenen dat het einde van je zwangerschap in zicht komt. Dan is je placenta niet meer nodig en zou op die manier langzaam afsterven.

Heb er verder nog nooit over gehoord, en heb mijn eigen vk er niet over gehoord. Vandaar dat ik even ging googlen.

Succes bij je eigen vk.

liefs


 
Ik heb dat bij m,n 2de ook gehad rond dezelfde tijd,geloof zelfs al iets eerder.. In de papieren stond,placenta iets matuur,wat dus op hetzelfde neerkomt. Ik werd al ongerust,maar m,n vk zei dat dat nergens voor nodig was en uiteindelijk ben ik gewoon bevallen met 40 wk en 2 dg. Soms weten we gewoon teveel door al die echo,s ;)
 
Hoi,

Ik heb het ook gehad bij mijn 2de, eerder naar het einde toe denk ik. De placenta functioneerde op het einde dan ook wel iets minder en mijn zoontje had wel meer honger dan normaal als hij geboren is. Hij heeft een week goed bijgegeten. Hij woog ook gewoon 3400g en is geboren met 41w. Dit zou kunnen liggen aan het feit dat ik voor mijn eerste zwangerschap en tussen de 1e en de 2de gerookt heb. Dat dacht hij toch. Bij de 3de en 4de geen last meer van gehad. Was ook niet gevaarlijk, moet mss extra opgevolgd worden naar het einde toe.

 
Toch zou ik voor de zekerheid even met een gyn bespreken of nog een paar echo's laten inplannen.

Ik weet nl nog bij de zwangerschap van Nova dat de echoscopist zei dat mijn placenta helemaal niet aan het verkalken was aan het eind en daardoor liep Nova ook bijna 4 weken voor in groei, ze had een bijna teveel aan voedingstoffen die ze kon nemen.

Bij verkalking worden de voedingsstoffen minder, en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je kleintje straks te weinig krijgt en verder in groei achter gaat lopen.

Daarbij een gesprek met de gyn kan natuurlijk nooit kwaad, alles voor de gezondheid van je kindje toch?

Liefs Randy
 
hoi hoi

geen ervaring met verkalking, maar wel met gynaecoloog.
ik moest erheen omdat mijn kleine alle echo's lastig was en zich niet liet meten.
dus naar de gynaecoloog gegaan, ik ben er blij mee.
Ze liet zich voor het eerst meten, was 1 week te klein dus ik moest terug komen en 2 weken later had ze een giga inhaalslag gemaakt

niks aan de hand dus, en ik mag bij de vk blijven.

Toch ben ik blij dat ik even bij de gyna geweest ben, nu weet ik tenminste dat alles goed is, enne je krijgt bij onze gyna veel meer foto's hihihi totaal 9 foto's erbij, ik heb al een fotoboek vol nu.

Dat je naar de gyna moet betekend niet direct dat er iets aan de hand is maar dat ze het extra nakijken en dat is soms wel fijn. wij hebben eindelijk na 36 weken duidelijkheid en dat geeft rust.
 
Terug
Bovenaan