ijzer gezakt

balen!! was me ijzer binnen 10 weken weer van 8,1 naar 6,6 gezakt.. echt vervelend.. heb er niet last van in de zin  van duizelig maar erg moe. vooral savonds dacht dat het er gewoon bij hoorde en nu dit vind dit wel balen moet nu gelukkig floradix tabletten gebruiken

Hoi,

Hoe gaat het nu met je, ik hoop dat je je inmiddels al wat beter voelt?

Op zich is het niet vreemd dat het hb-gehalte in het bloed wat daalt tijdens de zwangerschap. Je lichaam maakt immers meer bloed aan, waardoor je hb-gehalte als het ware wat is verdund. Dat je er klachten van krijgt is natuurlijk niet fijn . Je kunt inderdaad supplementen gebruiken. Wat je ook zou kunnen doen is je menu wat meer afstemmen op je situatie (als je dat niet al deed ) door te kiezen voor ijzerrijke voedingsmiddelen (Voedingscentrum-Vitamines, mineralen) en deze te combineren met vitamine C-rijke voedingsmiddelen. Vitamine C zorgt namelijk voor een verbeterde opname van ijzer. Melkproducten daarentegen zorgen voor een verminderde opname van ijzer.

Tijdens en na mijn eerste zwangerschap heb ik zelf inderdaad ook klachten gehad door een lager hb-gehalte. Nu ik zwanger ben van ons tweede kindje, probeer ik daar wat bewuster mee om te gaan door in ieder geval tussen de middag te kiezen voor bruine boterhammen (we eten altijd al wel bruin brood ) met o.a. appelstroop en vleeswaren en dan een glas versgeperste sinaasappelsap erbij.

Groetjes van Yvonne

hoi, ik eet eigenlijk altijd bruin brood. enige probleem is dat ik vreselijk veel last heb van maagzuur. dus drink er veel melk en absoluut geen sinaasappelsap. maar probeer er wel op te letten en heb floradix tabletten en daar gaat het mee omhoog heb ik ervaren in andere zwangerschap. maar voel me gelukkig na nu een week een stuk fitter en minder moe... fijn he

Ik ben 2 weken geleden geprikt op suiker en ijzer en de verloskundige was helemaal blij, ik heb een van de hoogste ijzerwaardes van de praktijk 8,1 dus. Schijnt echt hoog te zijn voor een zwangere vrouw, ik slik elke dag vitamines voor Mama en Baby van Dagravit, verder drink ik liters Spa en Fruit Bosvruchten, maar of daar ijzer in zit geen idee, veel verse groenten dat wel en bruin brood. Suiker was ook goed, dus alles gaat hier perfect, maar ijzertekort kun je idd goed met pillen voorkomen en later in de zwangerschap komt bloedarmoede ook meer voor, heeft toch ook met ijzer te maken of zit ik verkeerd?

liefs Daantje

Terug
Bovenaan