ijzer tekort

Hoi a.s. mama's,

Uit het standaard bloedonderzoek bleek dat mijn ijzer nu al erg laag is.
Tegen de ondergrens.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Of heben jullie tips hoe ik mijn ijzer op peil kan houden, beter nog:
omhoog kan krijgen?
Tijdens de vorige zwangerschap had ik dit ook, maar was toen al 33 wk.
En nu pas 15 wk.
De losferon bruistabletten en die bruine pilletjes (waarvan ik ff niet meer weet hoe die heten) daar kan ik niet tegen.
Ik drink nu 4 glazen roosvicee ferro per dag. Proef heel de dag ijzer in mijn mond.

Ideeen en tips zijn meer dan welkom!

Liefs M.

Heb er niet zoveel ervaring mee, maar weet wel dat appelstroop ook veel ijzer bevat en dat het belangrijk is geen ijzerhoudend voedsel samen te nuttigen met melk.
Ik had vorig jaar een jongentje in de klas en die had speciaal ijzerhoudend brood. Hier had hij dan appelstroop op en dronk er dan jus bij. dit omdat vit. c de opname van ijzer bevorderd.
Ik weet helaas niet waar ze het brood kochten en deze jongen is helaas nu naar het voorgezet en kan ik dus niet meer navragen.
succes ermee

Hallo,

Ik kom van het MEI forum maar was even rond aan het neusen ik heb zelf ook ijzer te kort en kreeg het volgende advies:

Elke dag Roosvicee Ferro
Floradix dit is te koop in een drankje of tablet en is een natuurlijke ijzersupplement voor extra weestand en vitaliteit en het werkt echt goed.
S,morgens Appelstroop op brood met een glas sinaasappelsap omdat de vit C goed is voor je ijzer gehalte en je weerstand weer verhoogd.
Veel groene groente o.a.   rauwe andijvie, broccoli, verse spinasie, spruitjes etc...
Als je brood eet met vlees waren erop drink je Sinaasappelsap erbij, eet je brood met kaas erop dan drink je melk erbij dit omdat melk producten (calcium) ijzer uit je bloed halen.
Na het warme eten pas na een uur een toetje nuttigen vanwege het zelfde verhaal als hierboven dat de calcium gelijk de ijzer afbreekt.
Ook koffie en thee verlagen de opname van het ijzer gehalte.

IJzer
IJzer komt voor in vlees en vleesproducten, aardappelen, brood en
groenten. De belangrijkste leveranciers voor ijzer in de Nederlandse
voeding zijn brood en vlees(waren).
Hieronder is voor enkele producten de hoeveelheid als percentage van
de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven. Uitgangspunt is
een behoefte van 9 milligram ijzer per dag voor mannen en een behoefte
van 15 milligram ijzer per dag voor vrouwen.

Natuurlijke voedingsbronnen
% ADH (man)
% ADH (vrouw)

Veldsla (rauw, 100 gram)
45
30

Tarwebrood (5 sneetjes)
35
20

Appelstroop (voor 1 sneetje)
25
15

1 gehaktbal (75 gram)
20
15

Krenten/rozijnen (4 eetlepels)
5
5

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb.

Terug
Bovenaan