ijzertabletten, wie nog meer?

Hoi allemaal,

Ik kom net terug van de verloskundige en moet er echt aan geloven; de ijzertabletten. Baal er best wel van, omdat ik er echt alles aan heb gedaan om mijn ijzergehalte op te krikken. Helaas was het resultaat er niet naar. Maar zijn er nog meer dames die aan de ijzertabletten zitten en hebben jullie last van bijwerkingen?

Groetjes Rinske 34,2 wk

Nooit meer van mijn leven dat ik aan ijzertabletten ga! Bij de zwangerschap van ons dochtertje (8 mei 2006) moest ik ook aan de ijzertabletten. Ik ben hier vreselijk verstopt van geraakt (ik heb altijd al problemen met mijn ontlasting, kan maar 1 keer per week naar de wc en doordat ik ook nog eens verklevingen aan mijn darmen heb ben ik nog veel gevoeliger).

Door die verstopping kon ik dus niet meer naar de wc, en ons dochtertje daalde met 29 weken heel diep in en drukte toen ook nog eens mijn endeldarm plat. Ik kon 5 weken helemaal mijn ontlasting niet kwijt en heb vreselijk veel buikpijn gehad. Na die 5 weken moest ik aan de lactulose (4 dubbele dosis per dag) en elke dag een klysma maar ook dat hielp niet. Uiteindelijk moest ik 3 keer per week 4 laxeerpillen slikken en dan raakte ik een klein beetje onlasting kwijt zodat de ergste druk eraf was. Na 10 weken (dus met 38 weken) heeft de vk mij gestript omdat het echt niet meer te doen was. Gelukkig is ons dochtertje diezelfde avond geboren.

Nu ben ik gelijk vanaf het begin van deze zwangerschap gestopt met thee drinken bij mijn ontbijt en lunch (ik kan niet tegen melk, maar dit in combinatie met je eten remt ook de opname van ijzer) en ben heel erg gaan opletten met wat ik eet (vooral welke combinaties) en floradix gaan drinken. Mijn ijzergehalte was wel iets gezakt maar staat nu nog wel op 6,7.

Maar goed, ik ben wat mijn darmen betreft een apart geval (jaren bij een internist gelopen en ook die kon er niks mee).

Syl
32 weken

Ik had vanaf het begin van mijn zwangerschap ijzer tekort, mijn vk raadde mij Floradix aan.
Het is een soort van kruidendrankje en is te koop bij "de tuinen".Vorige week was mijn ijzergehalte voor het eerst goed, had het toen 3 weken gebruikt en nu neem ik het nog steeds.
Oh ja, het is ook verstandig om geen melk te drinken een half uur voor en na het eten en bij medicijn inname. Melk belemmert ook de ijzeropnamen. Succes en hoop dat je er misschien wat aan heb

(Pretty me 31 weken zwanger)

Hoi Rinske,

Ook ik had een tijd geleden een ijzertekort, ben toen op advies van de verloskundige ook aan de Floradix gegaan. Ik slik alleen de pillen. Mijn ijzergehalte is nu weer prima en ik heb nul bijwerkingen gehad (er zit ook iets in dat verstopping tegen gaat volgens mij). Je kunt het ook gewoon blijven gebruiken als multivitamine na je bevalling, handig dus!

Naast de melktip van Pretty Me heb ik ook gelezen dat thee de opname van ijzer kan remmen. Dus dat heb ik ook maar even laten staan.

Succes met alle tips!

Dank jullie wel voor de tips. Die dingen die jullie beschrijven (geen melk en thee) deed ik al op aanraden van de vk. Ook dronk ik roosvicee ferro en at ik extra fruit om het ijzer uit het eten sneller op te nemen! Toch heeft het allemaal geen baat gehad helaas. Nu maar hopen dat ik geen last van de ijzertabletten krijg.

Groetjes Rinske

Terug
Bovenaan