Ik baal, baal, baal en nog eens baal !!!

Ik ben vorige week bij de echo geweest, helemaal blij van terug gekomen.
Nu was het tijd om de zaken voor de kraamzorg e.d. te gaan regelen.
Ik ben verzekerd bij cz (basis+jongerenpakket) en daar zit dus enkel verzekering bij voor het bevallen en de verloskunde praktijk. Ik naar de verzekering om mijn pakket te veranderen, krijg je doodleuk te horen dat dit niet kan! Dit kan enkel per 1 januari.

Nou, dat is lekker balen. Nu kan ik dus geen kraamzorg krijgen, geen ziekenhuisbevalling, geen yoga of van die leuke dingen. Dit moet ik allemaal zelf betalen.
Ik had toch wel graag de eerste twee dagen wat extra hulp willen krijgen van een pro, voor mij (ons) is dit ook nieuw.

Kom je thuis om dit te vertellen, krijg je hier nog eens een preek van de week omdat hij vind dat ik daar in januari aan had moeten denken! We zaten midden in de verhuis, ik moest alles inpakken en voor de nodige dingen zorgen, werken. Jot, dat kan je er ook nog wel even bij geslingerd krijgen naar je hoofd. DANKJE WEL SCHAT.

Dus zoals jullie lezen, ben ik een beetje gefrustreerd en baal ik enorm.
Ik had gewoon lekker leuke dingen willen doen en alles regelen. Nu moet ik gaan kijken wat alles gaat kosten.

Mmmh, hebben jullie nog tips of ervaring hiermee?

Groetjes Anouk

Nou ja zeg wat een raar gedoe. Ik snap dat je flink baalt. En dan die reactie van je man...alsof jij dat van te voren kan weten zeg. Had hij dan ook naar kunnen kijken toch? Mannen...grrrr.

Kop op meid, laat je niet gekmaken he. Helaas heb ik geen tips...ik zal zelf mn eigen verzekering ook gauw eens gaan bellen pfff.

Groetjes Petra

Ookal ben je basis-verzekerd krijg je nog kraamzorg, dit is wettelijk vastgesteld.
Alleen heb je dan een eigen bedrage, een aantal euro per uur.
Iedereen heeft dus recht op kraamzorg, ook met een basisverzekering, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.
En tegenwoordig heeft bijna iedereen een eigen bijdrage, ook als je aanvullend bent verzekerd,  verder kan je de eigen bijdrage aan kraamzorg weer terugkrijgen van de belasting als je de aangifte van 2008 gaat doen volgend jaar.
Eigen bijdrage is iets van 150 euro geloof ik voor 8 dagen. Weet niet helemaal precies de bedragen.
Verder, als je graag in het ziekenhuis wilt bevallen kan dit ook gewoon, ook op niet medische gronden kan je gewoon in het ziekenhuis bevallen, de kosten betaal je dan zelf (staat ook in de vergoedingen e.d wat het kost als je op niet medische gronden in het ziekenhuis wilt bevallen)
Ook deze kosten zijn aftrekbaar bij de belastingdienst.

Het is vervelend, maar het is zeker niet zo dat je geen kraamzorg krijgt (want dat krijg je zekerweten) en je kan ook zeker wel in het ziekenhuis bevallen, maar dat kost wel extra geld.

Janet

Hoi Anouk,

Wat balen zeg maar idd wat Janet zegt iedereen heeft recht op kraamzorg! Bij welke verzekering je ook zit. Aanvullend of niet! Ook een ziekenhuisbevalling moeten ze doen. Maar als je daar niet aanvullend voor verzekerd bent dan moet je zelf ook iets betalen. Ik zou gewoon je verzekering bellen en vragen om een goede uitleg!

Ester

ik heb dus hetzelfde probleem. Ik heb extra zorgpolis 3 en voor alles vergoed te krijgen had ik dus 4 moeten hebben. ik ben er achter aan gegaan. en ook ik kon dit niet wijzigen. Nou is mij verteld dat als je in het ziekenhuis wil bevallen (zoals ik) en geen medische indicatie hebt, dat je dit zelf moet betalen. ongeveer 300 euro zal dit zijn. Kraamzorg is minstens een week verplicht. Nou als je uit gaat van ongeveer 4 uur per dag. valt het best wel mee. eigen bijdrage is 3.50 per uur. dus hou het op maximaal 5 a 6 honderd euro wat je zelf betaald.

Groetjes

Conny

Hoi!

Ook ik moet 3,50 betalen voor de kraamzorg ook al ben ik extra verzekerd. Dit is landelijk , dacht ik, zo geregeld. Ook als ik in het ziekenhuis wil bevallen. Ik kan me wel indenken dat je dat zelf moet betalen want er komt echt een hoop extra dingen bijkijken hoor in het ziekenhuis dan een gewone thuis bevalling. Kost echt veel meer en als je geen indicatie hebt dan kan ik me dat wel indenken.
Ik moet in het ziekenhuis bevallen dus dat is anders, maar ik ga mijn polis er ook eens op naslaan!

Ester

eigen bijdrage kraamzorg geldt idd voor iedereen is standaardbedrag, ongeacht je kraambureau of verzekeraar.
Maar in sommige aanvullende pakketten kan je wel een deel of alles van die eigen bijdrage vergoed krijgen. Vanwege de nogal dure 'hobby' van onze jongste (hij is net 2 en heeft al een bril) zijn we behoorlijk aanvullend verzekerd en ja dan krijg ik wel die eigen bijdrage vergoed voor de kraamzorg en een eventuele poliklinische bevalling, maar dat hangt gewoon echt van het pakket af.

Oh ja... je bent niet verplicht kraamzorg af te nemen, maar je hebt er dus wel recht op! Je kan altijd nog overleggen met het kraambureau over het aantal uren (standaard is 45, maar minder kan ook) als de eigen bijdrage je te gek wordt, maar zeker bij een eerste is het toch wel fijn als je een paar (halve) dagen iemand over de vloer hebt om je weg wijs te maken in de wereld van babys.

groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan