Ik ben gesloopt

Mijn baby van 4,5 maand slaapt nog steeds niet door. Als hij om 01:00 wakker wordt dan slaapt hij weer rond 01:30 en wordt hij weer om 04:00 wakker. En dit elke keer maar weer. Ik hoopte zo erg dat hij nu allang zou doorslapen. Ik ben echt helemaal kapot van de gebroken nachten. Ik voel me sinds hij geboren is een stuk ouder en niet meer energiek. Het is zo zwaar allemaal. Ook overdag is het niet de makkelijkste baby. Hij wil constant aandacht. Mijn familie woont ver en mijn man werkt veel waardoor ik er voor mijn gevoel een beetje alleen voor sta. Wordt het ooit makkelijker allemaal met hem?:(

Ik denk dat het er een beetje bij hoort.. ons meisje is nu 5 maanden oud en wordt ook nog meerdere malen wakker voor haar speen en minimaal 1x voor een voeding(ik geef BV dus dat moet ik helaas zelf doen).
Ik ga overdag dan wel eens liggen voor een dutje als ik echt moe ben.
Kan je man er in de nacht niet een keer uit?

Ik las pas een artikel over een nachtnanny, misschien is dat iets zodat je even een keertje bij kan slapen?
Of de kleine een keer uit logeren brengen als je hier al aan toe bent?

Ik leef met je mee, het leven met een kleine baby ís gewoon zwaar. Ten minste, ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die het zo ervaren. Ik herken de vermoeidheid en het aandacht geven overdag. Maar om je toch wat perspectief mee te geven; hier ging het stukje bij beetje inderdaad beter. 

Mijn zoon is nu bijna 8 maanden en is de laatste paar maanden steeds beter gaan doorslapen: eerst werd hij minder wakker, toen steeds later in de ochtend. Hij kan inmiddels ook kruipen, rechtop zitten en staan. Dit brengt ook weer een soort van zelfstandigheid met zich mee. Er is ook steeds meer interactie mét elkaar in plaats van dat ik bezig ben om hem te vermaken. Je kleintje gaat zo veel leren de komende maanden en dat is een genot om te zien en om meer dingen samen te kunnen doen ?.
Echt, ik ben de laatste maanden de tijd samen een heel stuk leuker gaan vinden. 

Het went! Onze eerste wordt over een paar weken drie. Doorslapen is niet zijn ding. Elke nacht moet ik er 1 tot meerdere keren even heen. Probeer je niet te focussen op het doorslapen, maar gewoon op lekker tevreden worden en samen zijn. Accepteer dat je geen avond hebt en ga vroeg naar bed.

Mijn man werkt veel dus daarom gun ik hem ook zijn nachtrust.

Fijn om te horen dat het bij jou al een stuk beter gaat nu je baby 8 maanden is. Ik hoop het stiekem ook, maar elke baby is anders en misschien moet ik er inderdaad niet de nadruk op leggen. Ik was iemand die minimaal 9/10 uur sliep aan één stuk door, dan voel je het echt wel. En ik had eigenlijk voor ik een baby kreeg helemaal niet gedacht dat het zo zwaar kon zijn. Misschien moet ik het ook maar gewoon accepteren..

Lieve mama, het ís ook echt heel pittig! Zeker als je heel veel alleen moet doen. Een baby heeft nu eenmaal heel veel aandacht nodig en dat stopt niet in de nacht. Het is misschien niet het antwoord waar je op hoopt, maar het is echt heel normaal dat je baby 's nachts nog wakker wordt. 
Het klinkt al zo groot hè, ruim vier maanden... maar eigenlijk is dat nog super klein. Ze hebben je in deze periode onwijs nodig. Voor eten, drinken, knuffelen, lachen, spelen... alles zeg maar ;) het wordt zeker makkelijker maar dat gaat geleidelijk en op het tempo van je kindje. Ze zijn nu eenmaal pas ergens aantoe wanneer ze er aantoe zijn. 
Wat mij heeft geholpen is accepteren dat het zo is. Mijn kindje heeft heel lang heel veel gehuild en sliep het eerste jaar sowieso niet door. Hoe meer ik me ertegen verzette emotioneel hoe zwaarder het werd. En ja, nogmaals, het ís loodzwaar af en toe. Je wilt misschien graag weer wat meer tijd en ruimte om jezelf te zijn. Om niet eindeloos te hoeven wiegen en troosten. En die tijd komt! Echt! Maar nu nog even niet. 
Probeer het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Heb je vrienden die misschien een keer een uurtje willen oppassen zodat jij je armen vrij hebt? Of probeer op de dagen dat je man vrij is even een uurtje voor jezelf te pakken. En qua slapen, wij sliepen samen omdat dit voor mij de beste oplossing was. Shirt omhoog, voeden en weer tukken. Is er iets in de nacht wat het voor jou makkelijker kan maken? 
Succes ermee, je doet het goed mama!

PS: ik lees dat je je man zoveel mogelijk probeert te ontzien omdat hij veel werkt. Dat is echt heel lief en begrijpelijk. Maar jij hebt ook een dagtaak aan je kindje hè. Je hoeft hem niet iedere nacht iets te laten doen, maar als hij 1x in de week de nacht zou kunnen doen (als je flesvoeding geeft) dan scheelt dat voor jou al heel veel! Als het goed is hebben jullie samen voor dit kindje gekozen en is het net zo goed zijn verantwoordelijkheid. Zeker als je aan het eind van je Latijn zit. 

Terug
Bovenaan