Praat erover met je VK, bespreek ook je angst..Wist je dat je door stress de hormonen voor een bevalling tegen kan houden.. ik vond dat ook heel stom om te horen maar het is wel zo.. wat voor mij hielp was om niet te denken aan de uitgerekende datum maar bijvoorbeeld " o nu 39 weken, het is gewoon welkom" (was 40+4).. ik heb met 40+6 met mijn man nog een bezoek gebracht aan de Ikea, een kast gekocht en in elkaar gezet samen (was wel moe daarna maar ging op zich best prima) met 41 weken ben ik gestript, die dag gewoon gerelaxed, wat spelletjes gedaan en toen kwam de bevalling op gang en is onze dochter met 41+1 geboren..Nu lijkt het misschien dat het makkelijk was voor mij maar ik zat er psychisch door heen.. ik heb 5 weken lang voorweeen gehad (soms 24 uur aan 1 stuk met wisselende weeën.. paar uur lang om de 5 min. Dan 4 min. Dan ineens 10 tot 15 min. Dan een keer half uur, weer elke 10 min. Etc.).. ook had ik familie die steeds stuurde.. "ik denk dat het vandaag gebeurd, voel je al iets" "is het al begonnen" "je was toch .. dagen geleden uitgerekend" "het komt er heus uit hoor" "je moet geduldig zijn" etc. Etc. Ook was ons meisje al bij 32 weken ingedaald (9 weken voor de bevalling dus!)Door de voorweeen wist ik niet waar ik aan toe was, ik vond het ook gek om het huis uit te gaan etc. Dus heeft mijn VK een controle uitgevoerd en zei ze dat het er uit zag dat het in het weekend niet ging gebeuren, dat heb ik mijn familie gezegd en daardoor kwam ik volledig tot rust.. op zondag hebben ze toen gestript en op maandag is ze geboren.. doordat ik me er bij neer gelegd had ging ik ook heel open en ontspannen de bevalling in.. Volgens mijn VK praktijk is het bewezen dat het bij/vanaf 41 weken het meest effectief is om te strippen (eerder kan ook maar dan gebeurd het regelmatig dat het niet effectief is en er meerdere pogingen gedaan moeten worden)..Ik denk dat je gewoon heel duidelijk moet zijn.. zeg dat je wilt weten waar je aan toe bent en niet zo maar naar huis gestuurd wil worden.. vraag of ze een strip poging willen doen (en als ze dat doen moet je niet steeds denken van o vandaag gaat het gebeuren maar ga gewoon boodschappen doen o.i.d.) vraag om een plan van aanpak.. bij mij hadden ze zondag gestript en meteen een afspraak staan voor dinsdag.. mocht het niet lukken.. die kwam automatisch te vervallen toen het wel gelukt bleek te zijn!Allerlaatst, goede bevalling toegewenst, succes ook met je afspraak, probeer gewoon bezig te blijven (uit ervaring weet ik dat het moeilijk is dus vandaar probeer)..sta op je strepen en ben eerlijk want hoe eerlijker jij bent des te beter ze wat kunnen doen