Ik durf niet blij te zijn

De eerste keer voor mij op dit forum. Ik ben momenteel 22 weken zwanger. Met 18 weken heb ik een echo gehad waarbij de gyn zei dat het kindje te klein was. Het bovenbeentje en het buikje om precies te zijn. Ik zou moeten afwachten tot de 20 weken echo. Als het kindje dan nog te klein zou zijn zou ik doorverwezen worden naar het Radbout ziekenhuis in Nijmegen. Ze raadde me aan om alvast na te denken over een vruchtwaterpunctie en het mogelijk afbreken van de zwangerschap. Slik. Na twee zeer stressvolle weken was de 20 weken echo. Daar bleek het kindje nog steeds te klein. Ik werd doorgestuurd naar Nijmegen. Vorige week ben ik in Nijmegen geweest. Mijn kindje, een manneke, is helemaal gezond. Er zijn geen zichtbare afwijkingen. Alles hebben ze driedubbel gecheckt en ze kunnen niets alarmerend vinden. Hij is alleen te klein. 2 weken te klein. "Er moet er eentje de kleinste van de klas zijn" kreeg ik te horen. Ik was ontzettend opgelucht, al werd me wel gezegd dat het kindje niet verder achter mag raken. Ik krijg nu elke 2 weken een groeiecho. Ik ben opgelucht. Ik ben wel blij, maar er is ook dat stemmetje: wat nou als... Een zoontje, mijn kindje. Ik hoop maar dat alles goed blijft gaan

Sterkte en probeer toch te genieten. Sommige baby's zijn nou eenmaal kleiner en wie weet krijgt hij nog een groeispurt. Probeer het als een voordeel te zien dat je elke 2 weken naar je kleine mag kijken.
Welkom op het forum

Ik snap dat je niet durft te genieten. Maar als je kindje voor de rest gezond is zou ik me daar niet teveel druk om maken. Je zegt zelf dat ze alles drie keer gecontroleerd hebben.
Bij mijn dochtertje maakten ze zich ook zorgen omdat ze te klein zou zijn. Nou, ik heb toen een gezonde dochter van 3210 gr en 49 cm op de wereld gezet. Zij heeft de laatste weken van de zwangerschap opeens een groeispurt gehad.
Er zijn toch ook prematuurkindjes? Die doen het ook goed. Ik was amper 45 cm toen ik geboren werd. En ik functioneer normaal. Ik snap niet dat de vk je gezegd heeft dat je erover moest gaan nadenken om de zwangerschap af te breken. Dan is het geen goeie vk.
Probeer te genieten. En zoals hierboven wordt gezegd, zie het als een voordeel dat je je kindje elke 2 weken mag bekijken.

Welkom bij ons op het forum.

Hoi
Ik breek even in vanuit de januari mamaclub...
Ik ben zwanger van de derde.

Mijn jongste zou klompvoetjes hebben....zijn ze achter gekomen met de 20 wk echo. Allerlei gyn erbij, zelfs de best van nederland! Met 22 wk weer een echo, kreeg een heel behandelplan. 30 wk weer een echo. Mijn zoontje zou meteen in het gips moeten na de bevalling.
Mijn liefste lieverd werd geboren met inderdaad scheve voetjes, maar geen klompvoetjes! Ik ben niet dik, had geen dikke buik dus niet veel ruimte voor de kleine. Mijn zoontje heeft zich een houding aangenomen die voor hem het fijnst was en dat was in een soort kleermakerszit met zijn voetjes nog eens extra opgekruld. Hij heeft in een soort van dwangstand gezeten. De eerste maanden heeft hij zijn voetjes nog wel zo opgetrokken maar dat doen alle babies! En je zag er niets van met sokken aan.
De beste gyneacologen hebben erbij gestaan en dan bleek het nog niet zo te zijn.

Wat ik probeer te zeggen, ze maken dagelijks fouten! Miss is je kindje inderdaad aan de kleine kant, maar dat is geen grote reden tot zorg! Je hebt grote en kleine mensen. Ik begrijp niet waar je vk het vandaan heeft gehaald om meteen met deze conclusie te komen! Zo zijn er ook verhalen van vrouwen die te horen hebben gekregen dat ze een heel groot kind zou verwachten....kindje was mooi 6,5 pond.....echt het gaat vaker fout dan je denkt.

Probeer je te focussen op je zoontje, positief blijven, dat voelt hij ook. En wie weet maakt hij ook nog een groeispurt aan het einde van je zwanerschap als jij helemaal aan het uitrusten bent!

Veel succes en sterkte!
Liefs

Dank jullie wel voor de reacties. Ik wil ook zoveel mogelijk genieten, en me zo min mogelijk druk maken. Ik wil het gebeuren ook echt van me afzetten. Het was niet de vk die tegen me begon over het afbreken van de zwangerschap maar de gyn. Nu heb ik echter een andere. Das wel een goed idee denk ikzelf. Woensdag zie ik mijn manneke weer. Ik voel hem steeds meer bewegen en dat geeft een goed gevoel. Ik ga voor de kracht van positief denken!

Wij zouden ook een kleintje krijgen... tig echo's gehad en hij was 3 kg bij de geboorte... gewoon gemiddeld dus.
Ook ken ik een verhaal van vrienden van ons waarbij ze de baby met 38 weken haalden omdat het echt niet meer zou groeien en het te licht was en het beter in de couveuse verder kon groeien... ze haalden het en het was 3500 gram en hoefde de couveuse helemaal niet in.

En dat ze al begonnen over abortus... sorry... dat vind ik toch zo erg! Alsof die echo's alles bepalend zijn. Er zijn al zoveel gezonde kinderen geaborteerd. Of kindjes geboren waar niets mis mee was terwijl ze in de zwangerschap 'zagen' dat het niet levensvatbaar zou zijn.

Zo zijn er oneindig veel stories... echt... 2 weken groeiachterstand is niet veel... zo lang het goed beweegt gaat alles goed! En op de echo's is niks te zien alleen dat het een kleintje is... en dat is toch alleen maar heel schattig?? neem op tijd je rust en eet gezond... doe 's middags een dutje... zo zorg je dat je kindje niks tekort komt. En stel dat het wel eerder gehaald wordt... ze kunnen tegenwoordig zoveel.

Probeer bij de week en de dag te leven.... nu gaat alles goed... geniet ervan! Zo moet elke zwangere leven... ook zonder extra echo's kun je je zorgen maken en bang zijn dat er iets mis is/gaat... het hoort erbij. Geef het maar over, je kunt niets doen dan gezond leven en rust nemen!

Knuffel

Hoi Marleendje,

Ik breek even in van het november forum. Wil je zeker niet bang maken, maar een tip meegeven naar aanleiding van mijn eigen (vreselijke) ervaring.
Een kleintje is helemaaaal niet erg, maar een te kleine placenta wel! Dus laat ook je placenta en de placenta functie controleren.
Mijn jochie was ook klein en liep na 40wk zo'n 4wk achter. Dat was op zich geen probleem geweest, als de placenta niet een grootte had van een placenta bij 24wk! Hierdoor heeft de kleine te weinig voeding gekregen en is aan het eind van de 40e week in mijn baarmoeder overleden. Een geheel gezond jochie!!
Dus ik wil je meegeven om vooral alert te blijven en je gevoel te volgen. Bij elke twijfel meteen gyn bellen!
Mocht je meer willen weten vind je me op november forum. Ben dus weer zwanger van de '2e' en vind dat super spannend! Krijg ook elke twee weken een groeie echo om de kleine goed in de gaten te houden. Ben nu 14wk.
Sterkte meis en blij voor je dat alles goed is met jouw kleintje. Positief denken is dus niet voor niks!

Liefs

Terug
Bovenaan