"Ik ga lekker niet slapen" wat te doen...

Hallo mama's,
Sinds een kleine week wil onze Dean (ruim 2,5 jaar) niet mee slapen. Hij heeft nooit maar dan ook nooit een slaapprobleem gehad. Sinds een maand heeft hij een peuterbedje en dat ging vanaf de eerste nacht al meteen hartstikke goed. We hebben hem hiermee ook beloond door tegen hem te zeggen dat hij echt een grote jongen is geworden. Maar nu dus al een kleine week een slaapprobleem. Tegen hem zeggen en uitleggen dat hij moet gaan slapen, nog een verhaaltje, beetje drinken, liedjes zingen, hem wiegen, streng worden, niets zeggen en terug leggen in bed, het heeft allemaal geen nut. Het lijkt wel of hij als hij naar bed is over zijn slaap heen is. Rond 19.00-19.30 gaat hij naar bed, het normale ritueel: verhaaltje lezen, druppels en een beetje drinken, zn fopje en zn dekentje en dan valt hij al bijna in slaap, totdat hij in bed ligt.. en dan begint het circus weer. We zijn gisterenavond weer tot 21.30 uur bezig geweest en het eindigt dan weer in ruzie, op een gegeven moment heb je echt alles geprobeerd en ben je er wel klaar mee.. Maar waar doe je goed aan...? Gisterenavond aan het einde van de riedel stond hij op de gang en viel zn fop op de grond. Mn man liep naar boven en Dean dook snel zn bed in (want hij weet het wel) natuurlijk meteen weer heel hard lachen en zn vader uitdagen. Mn man heeft zn fop toen niet gegeven, nou het hek was van dam, een drama. Waardoor hij wel weer heel erg moe werd en dus binnen 1 minuut sliep... maar ja ..of dat nou de bedoeling is we voelden ons echt rot. Wie o Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen wat we niet goed doen of misschien tips. Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groetjes, daphne
 
ja hier ook een slaap probleem!

Maar mijn zoontje heeft een ontwikkelings achterstand. Enige wat ik je kan aanraden is een haakje aan de uitekant van zn deur doen, zelfde ritueel doen. En als je dus hem in bed heb zeggen...als papa en mama de deur dicht doen en naar beneden gaan dan moet Dean in bed blijven. Dan zeg je weltrusten en doet de haak op de deur en de rest zoekt hij maar uit, dus je gaat hem negeren. op een gegeven moment heb hij dat door dat wat hij ook doet jij echt niet meer komt en gaat hij van zelf wel liggen. Mijn zoon ging ook door tot half 11 ongv vanwege andere problemen heeft hij melatonine gekregen via de huisarts, dat is een inslaapmiddel werkt prima. Er zijn trouwens ook homeopatishe pillentjes te krijgen voor dat soort dingen dus ja ik zal zeggen negeren, tis moeilijk maar ja je zegt gewoon we gaan nu naar beneden en we kome echt niet terug, maar als je dat zegt moet je ook echt niet terug gaan

s6 groetjes
 
wat je ook kan hanteren is de 5 min methode.
je ritueel doen. zeggen dat je na 5 min terug komt. als hij dan uit bed komt zeggen: nee dean, nu ga je lekker slapen. en hem dan in bed leggen. na 5 min nog een keer en dan alleen maar zeggen lekker slapen en bij de 3x niks meer zeggen maar hem (als hij er uit gekomen is) in bed leggen.
schijnt te helpen.
ik heb er gelukkig nog geen gebruik van hoeven te maken, want onze dochter blijft rustig liggen (zij is nu 22 maanden, dus het kan nog)
 
wij hebben hier af en toe van die periodes dat ze uit bed komt. Of ze gaat liggen zingen en kletsen tot 11 uur......

We hebben ook van alles geprobeerd, maar uiteindelijk is alles aandacht, ook boos worden dus....

Het enige dat hier helpt is zorgen dat ze zichzelf geen pijn kan doen en lekker laten rommelen. Meestal gaat ze dan binnen een uurtje wel terug in haar bed en lekker liggen slapen! Maar dus vooral geen aandacht geven.....
 
Wat een lastig probleem, maar ik weet wel dat aandacht het gedrag versterkt: een extra lang slaapritueel, extra kusjes, extra lezen, ingaan op smoesjes, erbij gaan liggen tot ie slaapt, afpakken van speen.... het helpt niet het maakt het alleen nog maar erger!

wat tips:
Bepaal een vast ritueel... niet te lang, maar ook niet te kort. Doe dit altijd op de precies zelfde manier.
Na het ritueel, stop je hem lekker in en zegt: "Welterusten lieverd lekker gaan slapen!" Nog een dikke kus en knuffel en dan ga je weg! Deur dicht. Kortom: duidelijkheid, we gaan nu slapen.
Vervolgens wacht je bij de trap. Hij komt uit bed.
Je gaat naar hem toe en zegt; "We gaan slapen, het is bedtijd!" En je legt hem zonder verder te praten in bed. En je loopt weer weg. Deur dicht.
De derde keer daarna als ie uit bed komt zeg je alleen: "Bedtijd!' en legt hem neer, loppt weg deur dicht.
De keren daarna zeg je niks meer. Je legt hem erin, loopt weg, deur dicht.

Het kan zijn dan hij de eerste keer wel 50 keer uit zijn bed komt. Maar als je de aandacht dus afbouwt, zal hij op een gegeven moment in zijn bed blijven.
Als je dit een paar avonden vol houdt, zul je merken dat hij het echt gaat opgeven. Het geeft hem geen voldoening als je niets zegt en hem er alleen in legt. Het zal hem in het begin frustreren, maar hij zal het snel gaan opgeven. het levert hem niks op als ie er uit komt. papa en mama praten niet meer. Leggen hem alleen in bed, wat ie niet wil.

Dus zet je schrap en investeer een weekje, en je hebt je avonden weer terug!

Waarom ik weet dat het werkt? als je elke dag voor de klas staat en pedagogiek gestudeerd hebt, weet je dat positieve aandacht beter is dan negatieve. Beloon daarom de volgende morgen als hij is blijven liggen. daarnaast kijk is graag naar 'De nanny' en die hanteert deze methode ook. Het werkt altijd!! Als je het maar consequent toepast.

Succes!

 
Helemaal met bloempje27 eens!
Mijn dochter (net 3) roept altijd als ze moet gaan slapen. In het begin liep ik wel een aantal keren terug naar boven, maar dat hielp echt niet.
Nu laten we haar roepen (hooguit roepen we een paar keer dat ze moet slapen) en gaan er niet meer heen (tenzij er echt ergens paniek over is) en ze roept nu misschien 2 minuten en dan is het stil.
 
Hoi!

Wat vervelend zeg. Ik heb hier overigens van CB wel eens gehoord dat 'van alles proberen' niet werkt. Als je iets wilt aanleren, bepaald gedrag, dan heeft dat 2 a 3 weken nodig. Consequent! Ouders geven vaak na een paar dagen al op en proberen wat anders. Dus ik zou zeggen, probeer dat eens. Kies een manier die voor jullie het beste voelt en hou voet bij stuk...hou het twee weken vol hoe zwaar het ook is.

En eventueel terug in het ledikantje? Dan kan hij er in ieder geval niet uit en wordt hij gedwongen te blijven liggen. Hij zal toch op een gegeven moment moe worden lijkt mij en in slaap vallen.
 
Terug
Bovenaan