ik ga stoppen met bv...

Hallo,

Ik heb de knoop doorgehakt, met veel pijn in m'n hart, maar ik ga stoppen met bv. Jim doet het hartstikke goed, maar ik ben mezelf een beetje kwijt, huil zelf vaak. Ben echt moe en ik weet het wel, dat hoort bij moeder zijn. Maar moe zijn en doodmoe zijn, daar zit veel verschil tussen. Mijn man werkt 's nachts, slaapt overdag tot een uur of 3, heb een zoontje rondlopen van 3,5 jaar. Kevin heeft ook zijn aandacht nodig en die kan ik hem nu niet geven en dat vind ik vreselijk.
Ben vanmorgen bij het cb geweest en ze waren echt hartstikke lief, geen praatje over hoe goed borstvoeding wel niet is, ze zagen de tranen al hoog staan denk ik. Jim weegt trouwens al 5 kg!!
Ga nu afbouwen, ze stelden voor om 2 a 3 dagen per fles te doen. Aangezien hij nu om de 3 a 3,5 u ongeveer krijgt, dus 6 voedingen per dag en 1 's nachts, moet ik dit eerst blijven volgen, daarna moet hij naar 5 om de 4 uur. Hij moet 150 cc water met daarin 3 scheppen. Best veel, of niet?
Ga weer de difraxfles (die kromme) gebruiken en similac. Daar heeft Kevin het ook goed op gedaan. (na 2,5 maand gestopt met bv ivm werken). Maar hoe zit dat ook alweer met die fles, moet ik de onderkant stevig vastdraaien of iets losser laten zitten?
Vind het jammer, maar hij heeft het goeie begin gehad en das het belangrijkste. Zoals ze op het cb zeiden, je bent er zelf ook nog, op een gegeven moment is het genoeg.

Voor degene die ook afgebouwd hebben, hebben jullie veel last van stuwing gehad?

Groetjes Sandra

Hoi,
Ik herken me wel een beetje in jou verhaal.
Zelf geef ik nu 14 weken bv maar sinds week 12 in combi met flesvoeding, iets waar ik me enorm schuldig over voel. Maar bv en werken vind ik niet zo goed samen gaan, het kost héél veel tijd en energie en dat heb je nu juist niet.
Wel fijn dat ze je verder met rust lieten en niet gingen lopen zeuren dat bv toch echt beter is.
Ik vond ook dat de hoeveelheid flesvoeding erg veel is, Isabel went er steeds meer aan maar ze drinkt m maar zelden leeg.
En hoe zit dat met de bodum van de difrax fles, kun je m daar sneller door laten druppelen ofzo? Ik heb m nu strak dicht gedraaid zitten.

Groetjes Rene

Hai Sandra,

Allereerst een dikke knuffel! Deze beslissing is zeker niet makkelijk geweest en zal je ook nog wat hartzeer en tranen kosten.... maar het is jouw lichaam en jouw beslissing!

Het advies van het CB snap ik niet helemaal... maar kan ook zijn dat ik je verhaal niet helemaal goed gelezen heb. Zeggen zij dat je één voeding per 2 à 3 dagen kan afbouwen? Als dat zo is, moet ik dat tegenspreken. Veel vrouwen hebben langer nodig om een voeding af te bouwen. Reken per voeding gemiddeld een week, maar bovenal: luister naar je eigen lichaam! Stuwing mag, maar het mag niet pijnlijk worden. Zodra je harde plekken voelt die zeer gaan doen, zullen deze echt weg moeten. Via kolven of via voeden. Luister gewoon heel goed naar je lichaam, zolang je nog stuwing hebt, geef dan je lichaam nog iets langer de tijd om te wennen.

Bij de één past de productie zich iets sneller aan dan bij de ander. Dus sommigen zullen idd om de drie dagen een voeding kunnen laten vallen, de ander doet daar een week of zelfs twee over. Een schema is leuk, maar alles hangt af van je eigen lichaam.

Ik heb zelf altijd de voeding gewoon aangemaakt zoals het op het pak staat. Niet wateriger of steviger, gewoon volgens voorschrift. Als je hem wateriger aanmaakt, zit het maagje wel vol, maar is voornamelijk de dorst gestild ipv ook de honger.

Beste Sandra, volg je gevoel! Je moedergevoel zal je ook in deze de juiste weg wijzen. Misschien dat je na het afbouwen van twee, drie voedingen je wel weer stukken prettiger voelt en je een combinatie tussen bv en kv wilt blijven geven. Ook dat kan. Bekijk het per week.... Luister naar je eigen lichaam en je gevoel.

Groetjes Nynke
Het delen van ervaringen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Oja, de difraxfles.... Ik heb hem altijd gewoon stevig (vast is vast, niet stukdraaien) vastgedraaid. Ging de fles te langzaam of zoog hij toch vacuüm, draaide ik hem tijdens het voeden wat losser. Kijk dan wel uit als je hem even rechtop zet, anders heb je een natte schoot....

In principe moet het ventiel in de onderkant al genoeg lucht doorlaten, soms zit dit ventiel wat dicht en is het na goed schoonmaken beter, andere keren kan de onderkant ietsjes losser.

Groetjes Nynke

Als iedereen nu eens stopt met zich schuldig voelen! Als alles zo lekker ging had je het toch wel anders gedaan?
Ik ben blij met de bv die ik geef, maar geef geen bijvoeding.  Sommigen hebben daar vast een mening over, maar ik ga me niet schuldig voelen! Doe jij dat svp ook niet.
Geef je kindje alle liefde en knuffels die je kunt missen en wees lekker gelukkig met elkaar!
Zorg maar dat je weer snel sterk bent voor je gezin!
Liefs Phira

Even over het bereiden van de voeding. 150 ml op 3 schepjes poeder. Weet je dat zeker? Volgens mij klopt die verhouding niet. (bij Nutrilon is het in ieder geval 150 met 5 schepjes)

Voor wat betreft het afbouwen: ik zou ook iets meer de tijd nemen dan 2/3 dagen voor een voeding. Je zou uit moeten gaan van een week en als je geen vreselijke last van je borsten krijgt kan het sneller. Hou het in ieder geval goed in de gaten.
Succes!

Groetjes,
Marianne

Het moet inderdaad 150 cc water en 5 schepjes zijn. Alleen gebruik ik similac en ik moet 2,5 schep gebruiken.

Wat betreft het afbouwen, bij mijn 1ste zoontje heb ik er ook zo'n 2 wkn over gedaan om af te bouwen. Maar ik heb zoiets van, ik kijk wel hoe het gaat.

Groetjes!

Terug
Bovenaan