Ik geef nu 2,5 jaar borstvoeding en wil zwanger worden

<p>Ik geef nu 2,5 jaar borstvoeding. Na de bevalling een spiraaltje ingebracht en die is er nu ruim 2 maanden uit omdat ik last kreeg van pijn onderin m’n buik. Eerst was het nog niet de bedoeling het spiraaltje er uit te laten halen om zwanger te worden maar mijn man en ik hebben besloten dat we zwanger willen worden van een tweede. Ik geef nu langer dan 2,5 jaar borstvoeding en heb gehoord dat als je borstvoeding geeft de kans op zwangerschap heel klein is.</p><p>De eerste keer dat ik zwanger werd was dit in 2 maanden. Dit was heel snel gelukkig. Nu ben ik al 1,5 jaar ongesteld en krijgt m’n zoontje borstvoeding op verzoek meestal smorgens, smiddags en savonds. En daarnaast eet hij ook maaltijden. Brood, avond eten en tussendoor knijpfruit, koekjes of snoepjes etc. </p><p>Ik slikte altijd de mama fit pillen van Davitamon. Maar daar was laatst iets mis mee en word nu niet meer verkocht dus ben over gestapt naar andere mama pillen. Borstvoeding geven kost toch energie en bepaalde vitamines die we zelf nodig hebben worden minder doordat er ook wat naar de borstvoeding gaat.<br /><br /></p><p>Borstvoeding geven vind ik heel mooi, fijn,  relaxed, intiem en geeft een natuurlijke band tussen m’n kindje en mij. Ook is het niet altijd makkelijk op gebieden zoals logeren of de nachten dat hij wakker word en wil drinken bij mij, maar dat weegt totaal niet op tegenover de mooie kant en daarom blijf ik dit doen totdat hij er zelf genoeg van heeft. Ik vind t belangrijk bij mezelf hierin te blijven en m’n kindje. Zolang wij ons er goed bij voelen dit te blijven doen.</p><p>Nu mijn vraag kan ik nu wel zwanger worden? Ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden over mijn situatie op internet. Zijn er mensen in een soortgelijke situatie?</p><p>Groetjes Angelique</p>
 
Tsja, niemand kan zeggen of jij zwanger kan worden tijdens het geven van borstvoeding, daar kan je alleen achter komen door het te proberen. Maar als je op gezonde voeding let en zorgt dat je geen tekorten hebt (evt aangevuld met de supplementen) dan zou dat in elk geval niet het probleem moeten zijn, voeden tijdens de zwangerschap of zelfs tandemvoeden na een tweede bevalling is niet voor niets een ding, al is het niet voor iedereen weggelegd.

Ik ben zelf 8 maanden na de bevalling van mijn zoontje weer zwanger geworden, en ik was wegens de borstvoeding die ik gaf nog niet weer ongesteld geworden. Helaas is dat een miskraam geworden, en ik was achteraf wel blij dat ik daarvoor dus niet gestopt ben met het geven van borstvoeding (ondanks adviezen uit de omgeving om dat wel te doen). Met 19,5 maand na de bevalling van mijn zoontje opnieuw een positieve test in handen, en deze keer vond ik het wel mooi geweest qua borstvoeding en ben ik dus gestopt (binnen 2 weken afgebouwd, maar ik gaf ook nog maar 2-3x borstvoeding per dag naast zijn vaste voeding en ik ben nu 11 weken zwanger en heb ik nog steeds wel wat melk in mijn borsten zitten). Na de miskraam heeft het even geduurd voor we het weer mochten proberen ivm overmatig bloedverlies en herstel daarvan, daarna was het in 6 maanden raak. Ik ben dus zelf 2x zwanger geworden terwijl ik nog borstvoeding gaf, en ik weet van mijn moeder dat dat bij haar ook 3x gebeurde (ze merkte zelfs dat ze zwanger was aan het teruglopen van haar borstvoeding door de nieuwe zwangerschap). Maar dat is natuurlijk slechts anekdotisch bewijs dat het kan in sommige gevallen, dat het bij ons lukte om zwanger te worden tijdens het geven van borstvoeding zegt natuurlijk niet dat het bij jou ook gaat lukken, maar wel dat je het op z'n minst gewoon kan proberen. Het feit dat je weer een cyclus hebt betekent hoogstwaarschijnlijk dat je weer een eisprong hebt en dus zwanger zou kunnen worden. De kansen kunnen wel kleiner zijn omdat de hormonen van borstvoeding invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld het maken van een mooi baarmoederslijmvlies om goed in te kunnen nestelen, maar er is best een grote kans dat het alsnog gewoon goed of in elk geval goed genoeg is nu. Zeker als je gewoon zorgt dat je netjes genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt voor de behoeftes van jouw lijf. Stoppen met borstvoeding geven kan altijd nog als je daar aan toe bent of vind dat het zwanger worden te lang duurt. Overigens kan zwanger worden van een tweede sowieso soms langer (of juist korter) duren, omdat er zelfs als je vanaf dag 1 alleen flesvoeding hebt gegeven een hoop veranderd kan zijn in je lijf, dat hoeft niet alleen aan de borstvoeding te liggen.

Hopelijk lukt het snel om zwanger te worden. ;)
 
Hoi Angelique, mijn dochter is nu 2.5 jaar oud en krijgt ook nog steeds borstvoeding. Ik ben op dit moment 20 weken zwanger. Ook weer in de 2e ronde raak dus heb geen hinder ondervonden van het feit dat ze nog bij me drinkt. Gewoon weer snel zwanger geraakt. Ik werd 10 maanden na de bevalling weer ongesteld en dit was nog wel een beetje onregelmatig, dus heb wel ovulatietesten gebruikt om mijn eisprong te bepalen. Ik wil het liefst ook wachten totdat mijn dochter zelf aangeeft niet meer te willen en ze blijft drinken ook ondanks de zwangerschap.
Succes! Hopelijk lukt het je allemaal snel.
 
Simpel gesteld: als je ongesteld wordt, kun je ook zwanger worden.
Ik gaf ook nog borstvoeding toen we gingen proberen voor een tweede. Tot mijn schrik was ik na 1 ronde alweer zwanger! Ik heb mijn oudste tijdens de zwangerschap gewoon borstvoeding gegeven. Maar op gegeven moment was het niet meer leuk, omdat ze riep "op op" en dan heel gefrustreerd raakte. Toen gestopt en daar hebben we beiden vrede mee. Toch mooi lang kunnen voeden.
Sommige mensen geven echter de gehele zwangerschap borstvoeding en gaan daarna tandem voeden . Er is veel mogelijk !

 
Als je weer een regelmatige cyclus hebt is de kans op een zwangerschap niet kleiner omdat je borstvoeding geeft. 

Ik voed zelf mijn dochter van ruim 2,5 jaar nog. In december spiraal laten verwijderen, meteen zwanger. Dat werd een miskraam, maar 2 maanden daarna weer zwanger en inmiddels 32 weken. 
 
Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord dat je met borstvoeding minder snel zwanger zou raken. Alleen dat na de bevalling door de borstvoeding je cyclus veel langer weg kan blijven en dan kan je natuurlijk niet zwanger worden. Maar ik dacht dat als je je cyclus gewoon weer terug hebt, het verder niks uitmaakt. Ik geef nu 1,5 jaar borstvoeding en ben 8 weken zwanger. Misschien dat ik de nachtvoedingen nu wel actief ga afbouwen. Deze vond ik nooit zo'n probleem, maar nu ben ik steeds zo misselijk en ontzettend moe dat het me wel begint op te breken, die nachten. Maar goed, ik was in de eerst ronde zwanger, werd een vroege miskraam, en daarna gelijk weer zwanger. Dus het kan zeker wel als je borstvoeding geeft!
 
Ik heb van de zomer een echo gehad (wegens pijnklachten) en hierop was een veel te dun baarmoederslijmvlies te zien voor het moment in de cyclus (net na eisprong, maar ruim voor menstruatie en 4 mm). De gyn heeft mij verteld dat dit kennelijk vaker voorkomt bij vrouwen die borstvoeding geven omdat het toch de hormooncyclus een beetje kan verstoren. Ik heb toen opgezocht wat ik qua dieet kon doen en kwam uit op phytoestrogens en phytoprogesteron in de voeding, en daarmee heb ik het veel dikker kunnen krijgen (ook weer toevallig een echo gehad in de cyclus dat ik zwanger werd, en toen was het 6,5 mm geworden - nog steeds kleiner dan de 7 mm die het minstens zou moeten zijn, maar wel veel beter dan 4 mm en kennelijk genoeg om zwanger te worden).  Vandaar dat ik schrijf dat het invloed kan hebben. Ik kon dat zelf trouwens ook een beetje merken omdat ik heel licht ongesteld werd (logisch, er hoefde immers niet zoveel afgebroken te worden).

Anyway, kennelijk hebben de andere dames hier daar allemaal gelukkig geen last van gehad, dus mijn advies blijft gewoon hetzelfde: ga het gewoon proberen, dan kom je erachter of het lukt bij jou. ;)
 
Hier hetzelfde... Mij is altijd verteld als je geen menstruatie hebt gehad, je als nog zwanger kan worden. Ben dus eigenliik verbaas wat ik hier lees...
 
Terug
Bovenaan