Ik heb alweer mn twijfels over de PSZ. . . .

Nou de titel zegt t al; ik heb twijfels over de PSZ en Daniëlle is pas 2x geweest.
Ik zal het even uitleggen:
Ik ben altijd op maandag en woensdag vrij, dan gaat Daniëlle dus van 08:30u tot 12:00u naar de PSZ. Op di-, do- en vrijdag werk ik en dan gaat ze naar mn ouders.
Achteraf gezien vind ik het dus best wel druk voor Daniëlle. Elke dag vroeg op vooral als ik moet werken (dan moet ik haar al om 6:00u uit bed trekken).
Bovendien heb ik niet echt een goed gevoel bij de PSZ. Ik vind het een vrij grote groep (15 kinderen) en allemaal ouder dan Daniëlle terwijl ik had gehoopt dat er meer kinderen van haar leeftijd zouden zijn.
Nu heb ik a.s woensdag een intakegesprek met de juffrouw (ze is dus nu 2x geweest) en eigenlijk ben ik nu al van plan om te zeggen dat ik er mee wil stoppen.
Ik denk gewoon dat het toch nog iets teveel van het goede is, vooral omdat Daniëlle een kind van regelmaat is en dr slaap hard nodig heeft. (normaal is rond 09:00u pas wakker om mijn vrije dagen)

Wat vinden jullie? Stel ik me aan? Moet ik het nog een kans geven? Graag ongezoute meningen!

Groetjes van Sonja

Hai Sonja,

Ik kan me voorstellen dat het veel is hoor voor zo'n klein wijffie en een grote groep vol met oudere kindjes zou mij ook niet aanspreken.
Zijn er geen andere pz's in de buurt en mag het niet 1 dagdeel? Bij ons mag dat namelijk wel.
In deze zou ik je gevoel volgen en geen dingen doen die niet stroken met je gevoel.
Is het een idee om Danielle tijdens je werdagen naar de pz te laten gaan zodat ze als jij vrij bent even bij kan tanken?

gr.Ing

Ze mag hier dus niet 1 dagdeel ze moet minimaal 2 dagdelen.
En het probleem is dat ik in Purmerend woon en in Amsterdam werk, oma woont ook in Amsterdam (oppas) dus het is ook geen optie om het tijdens mn werk te doen want dan hebben we een probleem met halen en brengen.

groetjes van Sonja

Hoi Sonja,

Het is natuurlijk sowieso altijd even wennen. Feline is ook altijd meer vermoeid na een dag kdv. En van vriendinnen waarvan de kinderen alleen naar psz gaan hoor ik ook dat ze heel lang slapen 's middags. Dat wordt wel al minder bij hun (kinderen zijn ook pas een tijdje 2 jaar)

Ik zou wel proberen of je ouders haar niet weg kunnen brengen op een dag dat ze bij hun is en eventueel dan die andere ochtend als je zelf vrij bent, zodat je tijd voor jezelf hebt.
Dan is t wat beter verdeeld en kan Danielle uitslapen. En ik zou zeker vragen of er misschien op andere dagdelen wel jongere kinderen zitten. Feline gaat in september over naar de peutergroep op het kdv en dan is zo weer 1 van de jongste. Ben er zelf nu blij mee, want ze trekt zich aan oudere op. Met praten en motoriek enzo.

Nou lang verhaal, maar goed ik zou t nog even aankijken en eventueel de dagen veranderen. Oh ja enne natuurlijk niet onbelangrijk: wat vindt Danielle ervan? Heeft ze t wel leuk daar? Want het is natuurlijk wel een goede voorbereiding om met andere kindjes te spelen voor ze naar de basisschool gaat (al duurt dat nogl lang, maar toch!)
De meeste kindjes gaan tegenwoordig naar psz of kdv en dat is denk wel belangrijk om niet buiten de groep te vallen op de basisschool, qua omgaan met andere kindjes.

groetjes Maris

ps ik hoop dat je wat hebt aan mijn ellenlange verhaal hahaha

Hoi Maris,
ja natuurlijk heb ik iets aan je lange verhaal.
maar zoals ik al zei is het lastig voor mijn ouders om dr te brengen naar de PSZ omdat die ook in Purmerend zit.
Andere dagen is dus niet mogelijk omdat ik dan moet werken.
Ik denk gewoon dat ik Daniëlle nu nog iets te jong vind en dat ze misschien beter kan gaan als ze 3 is. Het was ook eigenlijk de bedoeling dat ze pas in december zou gaan maar er was nu al een plekje vrij.
Ik zat al te denken om haar in te schrijven op een PSZ in Amsterdam zodat mn moeder haar idd op mijn werkdagen kan brengen.

Gr. van Sonja

Hai,

Ik kan me voorstellen dat je het iets teveel vindt. Maar ik zou het niet gelijk opgeven, wie weet is er in de buurt wel een PSZ waar je wel 1 dagdeel kunt afnemen. Bij ons ben ik achter gekomen dat je bij 1 wel 1 dagdeel kunt afnemen. Daar wil ik Veerle nu voor inschrijven.

Het is voor je zelf ook even wennen en Danielle moet ook even wennen aan de drukte van zo'n groep. Toen Veerle op de creche overging van de baby naar peutergroep heeft ze wel een maand moeten wennen. Nu vindt ze het geweldig.

Succes met je keuzen, ik ben benieuwd.

Gr. Floor

Hoi Sonja,

Wat jammer dat je zo twijfelt.
Ik zou het toch niet te snel opgeven. Alle nieuwe dingen kosten tijd en energie om aan te wennen.
Ikzelf ben heel blij dat Sven naar het kdv gaat. Hij leert er zoveel en hij heeft het er zo super naar zijn zin. Verschil is natuurlijk dat hij niet beter weet want hij komt er al vanaf zijn 16 weken. Sinds kort is hij over naar de peutergroep en ook Sven moet weer even wennen. Een nieuw plaatsje verwerven in de groep en het ritme is weer anders. Hij slaapt daardoor ook wat slechter en is 's avonds echt total loss. Toch weet ik dat dit maar een periode is.
Kindjes van Danielles leeftijd hebben tijd nodig om te wennen, ze zijn zich meer bewust van hun omgeving. Het is dus niet raar als ze total loss is na een ochtendje psz. Ik zou het toch even aankijken. Probeer het nog een maand. Wacht ook even af wat de juf zegt. Misschien is zij juist wel heel positief over je dochter.

Groetjes,
Maike

Hoi Sonja,

Nou hier een heel ander verhaal! Ik heb het verhaal hier eigenlijk nooit neer "durven' zetten, omdat ik bang was voor kritiek haha en er nog niet veel kindjes naar de psz gingen.
Maar hier ons verhaal:
Heel enthousiast meldde ik Isabelle aan voor de psz. Ik vind de psz heel belangrijk, want het is een goede voorbereiding op de basisschool. We hadden ook een plaats voor 2 ochtenden. Ook Isabelle was erg enthousiast toen we gingen kijken, maar op het moment dat ze echt moest blijven zonder mij ging het mis. Ze was dan iedere keer ontroostbaar. Ik hield vol goede moed VOL, maar iedere keer werd ik gebeld dat ik haar op moest komen halen omdat ze ontroostbaar
was. Ze was wel heel enthousiast over de knutselwerkjes, maar zoals jij schrijft was ook hier de groep erg groot. Er waren helemaal geen meisjes zoals Isabelle. Alleen heel veel jongens die al bijna vier worden. Isabelle is heel rustig en kan goed zelf spelen. Op het moment dat ze naar de psz ging werd ze thuis opeens een ander kind. We kregen problemen met slapen. En ook wilde ze niet meer zonder mij zijn. Ze had echt enorme verlatingsangst. Wij hebben ook na een paar keer psz het weer opgezegd! We zijn van plan om het volgend jaar als ze drie is nog eens te proberen misschien. Dan heeft ze nog een jaar voor ze naar school moet. En deze winter ga ik met haar peuterzwemmen. Dan went ze toch aan andere kinderen en ik ben er dan ook gezellig bij!
Eerst voelde ik me er wel rot door dat het mislukt was, maar nu niet meer. Ze speelt thuis hartstikke leuk en ze is nog zo jong. Ze zal nog zo vaak dingen moeten doen die niet leuk vind. Maar nu nog niet hoor! Nu nog lekker bij mama, papa en haar zusje. Ik zou zeggen vol je gevoel. Als je gevoel niet goed is zou ik stoppen.

Groetjes Babybelle

Terug
Bovenaan