Ik heb er veel te weinig verstand van(heeft niks met kinderen te maken)

Hi dames,
Ik heb net de balastingdienst gebeld om een of andere toeslag aan te vragen, maar kom er toch achter dat ik er echt heel weinig verstand van heb.
Het schijnt dat als je thuis bent of in ieder geval niet veel werkt, dat je dan een toeslag aan kunt vragen, weet al niet meer hoe dit heet. Oh jawel heffingskorting en mijn man kan ook kinderkorting aanvragen, of zoiets.

Daarna ben ik doorverbonden met afdeling toeslagen en krijg ik te horen dat ik ook zorgtoeslag aan kan vragen, moeten we wel onder een bedrag zitten, pffffffff wat is dit vermoeiend zeg.

En als ik digiD heb kan ik toeslag van 2006 ook aanvragen moet voor april binnen zijn.
Misschien dat dat onder mijn man z'n naam kan, ik weet het ook niet.

Ze moeten het gewoon veel makkelijker maken, dat iedereen het snapt, zelfs zo'n schaap als ik.
Allemaal met die moeilijke woorden, vrouwke heeft het drie keer uitgelegd, en het enige wat ik weet is bla bla bla bla, en ze stuurt me iets op. Weet niet meer wat, zien we van de week wel in de bus verschijnen.
Pffffff, nou ga ik maar even stofzuigen, dat is niet zo moeilijk, gewoon stekker in stopcontact en op knopje stampen.

Nou bedankt voor het luisteren naar dit domme schaap.
X

Als je aangifte doet voor de belasting, dan kom je toch gewoon die vragen tegen over kinderkorting en zorgteoslag? Dan kom je er aan het eind van de rit vanelf achter of je wat terugkrijgt?.
Het aangifteformulier via de computer is niet zo heel moeilijk volgens mij, hij helpt je stap voor stap....

Ook op www.debelastingdienst.nl  staat een hoop info

Hier nog zo'n 'schaap' hoor hahaha
Ik geef alles aan Bert en het komt elk jaar weer goed.
Als ik me er misschien in verdiep zal het wel lukken, maar Bert doet het altijd en dat gaat prima.

Pauline

Hi,
Ben blij dat ik niet de enige ben, had al op internet gekeken, maar snap dat toch niet.
Over paar dagen krijg ik post binnen en dan laat ik mijn man er naar kijken en anders vrienden.
Tja moet iets, ik vind het ook helemaal niet boeiend.
X

Hoidiehoi

Ik heb er idd ook niet zo veel verstand van, maar ik ga het dit jaar
toch echt eens zelf proberen. Arno heeft nog minder verstand van
dat soort dingen, dan ik, dus daar hoef ik het niet aan te vragen...
Vanmiddag ga ik ervoor.... Moet alleen even die aanrecht-toeslag
(haha) nakijken....

Liefs Annet

Dit weet ik van me vriend zijn vader zijn vrouw is huisvrouw altijd al geweest en die kreeg iets van 70 euro per maand ik zelf heb het ook niet echt nagekeken ik ga gewoon de belastingdienst van de week bellen hehe is toch een gratis nummer

Groetjes,

Bianca

Hoi Kiekje, je bent gelukkig niet het enige schaap, het is ook heel lastig. Maar toevallig werk ik op een accountantsbureau, en dus doe ik heeeel veel aangiftes en aanvragen voor toeslagen. Dus ik zal kijken of ik het in schapen-taal kan uitleggen.

Heffingskorting
Iedereen heeft recht op een korting op de te betalen belasting (je betaald belasting als je inkomen hebt). Maar ook als je partner  belasting betaald  heb jij recht op heffingskorting. Als je aangifte doet voor jou en je man komt dit automatisch bij een vraag naar voren. Als je zelf geen inkomen hebt kun je het eventueel alvast van te voren (maandelijks)  terugvragen. Maar dan moet je wel zeker weten dat je daar recht op hebt, anders moet je het terugbetalen, maar daar kan de belastingdienst je antwoord op geven. (meestal heb je er wel recht op hoor).

Zorgtoeslag
De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de verhoogde ziektekosten.
Als je als alleenstaande (zonder fiscaal partner) niet meer dan 25.000 verzamelinkomen hebt (dus je inkomen uit werk en woning+eventueel box 3 vermogen, dat is als je meer dan ongeveer 37.000 spaargeld/aandelen e.d.  hebt)
of samen met je fiscale partner (je man of je huisgenoot) niet meer dan 40.000 verzamelinkomen hebt heb je daar recht op. Dit komt ook in de aangifte naar voren, maar als je wilt kun je het dus ook van tevoren aanvragen dan krijg je het alvast in maandelijkse termijnen uitbetaald.

Aangezien men bij de zorgtoeslag kijkt naar jullie gezamenlijk inkomen kan je man het aanvragen (als jullie gezamenlijk maar niet meer verdienen dan ongeveer 40.000)

Ik hoop dat dit duidelijker is dan degene die je aan de telefoon hebt gehad.
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan