Ik heb liever niet dat hij met bepaalde kindjes speelt...

Hallo, ik heb een zoon van 3 jaar. Hij is nogal groot en veel kinderen denken dan ook dat hij ouder is. Nu zijn er in de buurt een paar ouderen kinderen die te pas en te onpas bij ons aankomen en met mijn zoon willen spelen. Hij vind dat natuurlijk wel interresant, maar ik heb dat liever niet. Vaak willen ze voor het huis fietsen, maar daar wil ik wel bij zijn, we wonen aan een drukke weg. Dat gaat niet altijd want ik heb ook nog een baby. Daarnaast lopen ze constant met zijn tweeen achter hem aan en zitten aan hem te plukken. Ik heb er een vervelend gevoel bij. Moet ik mijn gevoel volgen en de kinderen weg sturen of ben ik gewoon paranoide?
 
Beste mama van twee,
Dat jij je er niet prettig bij voelt is belangrijk.
Wanneer ik jouw verhaal lees zou ik hetzelfde voelen.
Alleen met de jongens voor het huis laten spelen zou ik zeker ook niet doen.
Wanneer je zoontje het heel leuk vind zou je met de jongens kunnen afspreken om één keer in de week samen te spelen en verder aan te geven dat je je zoontje nog wat te klein vind om steeds met grote jongens te spelen.
Gewoon duidelijk zijn, zodat ze weten dat ze wel met je zoontje mogen spelen, alleen niet zo vaak.
Hoop dat je er iets mee kan.....
Judith
 
Ik heb hier geen ervaring mee, dus het volgende is zomaar een tip:
Misschien kun je zeggen dat ze wel bij jou thuis even met je zoontje mogen spelen, dan kun jij ze makkelijk in de gaten houden en ook voor je kind is het veilig terrein. Als ze dan iets doen wat hij niet wil, durft hij er beter iets van te zeggen dan wanneer hij buiten is met ze. Bovendien kun je meteen zien hoe ze met zijn speelgoed omgaan. Als ze geen respect hebben en ze niet voorzichtig zijn met jullie spullen weet je in elk geval zeker dat je ze niet samen wilt laten spelen, maar als ze heel lief zijn kan dat het onbestemde gevoel misschien ook weghalen. Ik zou het wel eerst een aantal keer thuis houden voor je je kindje mee laat gaan. Ook omdat kinderen zich soms heel lief voor kunnen doen bij ouders, maar als ze alleen zijn je kindje kunnen gaan plagen of zelfs pesten. (Dat plukken is inderdaad wel vreemd.) Als ze vaker bij jullie zijn, kunnen ze zich niet altijd anders voordoen dan ze zijn en als ze dan toch niet lief willen doen vallen ze vanzelf door de mand.
Volg wel altijd je gevoel in dit soort zaken, het gaat om je kind! Ik denk dat juist hierin moedergevoelens heel belangrijk zijn.
Succes!
 
Hai, hier een beetje vergelijkbaar. Groot kind van net 3 en een buurmeisje van 5 wat geregeld wil samen spelen. Dat mag van mij alleen samen in de voortuin of binnen, en ik ben in de buurt. Samen fietsen op de stoep mag van mij niet, daar vind ik hem nog te jong voor ( en wij wonen wel in een rustige straat)
Volg je gevoel!
 
Terug
Bovenaan