Ik kolf vrij weinig

Hoi allemaal,

Als ik hier lees dat mensen met gemak 180 cc uit één borst kolft (die kindjes hebben van dezelfde leeftijd, of zelfs nog jonger),  lijkt dit in de verste verte niet op het kolven van mij. Mijn dochter drinkt normaal gesproken 10 minuten en vaak heeft ze aan één borst genoeg. Ik moet 3 kwartier kolven om met pijn en moeite 120 cc te kolven. En dan wissel ik regelmatig van borst tijdens het kolven. Ik heb elke keer nog gekolft wanneer mijn dochter bij me was (om te oefenen), dus geluidjes vang ik op van haar en ik kan haar telkens gewoon zien enzo, dus het kan alleen maar minder worden als ze er niet bij is denk ik. Iemand  een idee  of tips?

Liefs,

Sil mv Judith (29-05-07)

Hoi Sil,

mij lukt het ook niet hoor, 180 uit 1 borst. Alleen 's ochtends kwam ik nog een redelijk eind. maar 180 per borst echt nooit. Ikzelf kolfte ook meestal iets van 130/140 uit 2 borsten (15 minuten per borst). Beetje lastig als je kindje flessen van 200 drinkt. ik vulde dan ook aan met KV.

Ben je al lang aan het kolven? Het is wel een kwestie van oefenen. bedenk ook dat je kind veel meer drinkt dan dat jij uit je borst krijgt, dus denk niet dat je te weinig produceert.

Heb wel een paar tips voor je:
- ontspannen! erg belangrijk. Stress is funest
- veel drinken (3 liter per dag werd mij verteld door het cb)
- fotootje van je kindje erbij
- lekker kopje thee erbij
- als je melk niet goed toeschiet, kun je een neusspray krijgen (weet niet precies hoe dit heet). Schijnt goed te werken.

Om je productie eventueel op te krikken, kun je ook even een paar dagen je kindje vaker aanleggen of tussen de gewone voedingen door kolven. Als je dit 2 of 3 dagen doet, is je productie vaak weer wat meer en gaat het kolfen misschien ook wat gemakkelijker.

Succes!
Mienetje

Hoi, hoi,

Ook mij is het nooit gelukt. Wel heb ik een goede tip. Ik kolf (altijd 's ochtends) tegelijk met het voeden van mijn kindje. Dus aan de ene borst mijn kind, aan de andere de kolf. Je moet er wel wat handigheid in hebben, maar na een paar keer gaat het eenvoudig. Het voordeel is, dat de toeschietreflex snel aanwezig is.

Succes ermee!
Martine

Hoi Sil,

Ik ben zelf ook wat aan het oefenen met kolven omdat ik straks weer moet gaan werken en zo af en toe eens weg wil. Ik wil je nog wel een tip geven waar je misschien iets aan hebt en voor anderen die dit lezen is het misschien ook wel handig.
Een collega van me gaf me  een hele goede tip voor het "opwekken" van een toeschietreflex. Drink een kopje thee als je  begint  te kolven, dat roept de tsr ook op. Ik heb het nu een aantal  keer geprobeerd en bij mij werkt het echt  super, bij haar trouwens ook. Het is vrij eenvoudig uit te proberen dus.....
En verder veel succes ermee....want ook ik ervaar: echt makkelijk is het nog niet.

Groetjes Marieke

Hoi Sil,

Je hebt al veel goede tips gehad, fijn! De neusspray die eerder werd genoemd heet Syntocinon. Dit is eigenlijk niets meer dan een synthetische oxytocine (oxytocine is het hormoon dat voor het toeschieten van de melk zorgt) en het is op recept verkrijgbaar bij de huisarts.

Succes!

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Hai Sil,

Het enige wat ik bij al deze reacties nog mis... is dat het ook aan het type kolf kan liggen die je gebruikt. Je hebt zoveel verschillende soorten en er is er altijd wel ééntje bij waarmee het stukken lekkerder gaat.

Dubbelzijdig electrisch kolven levert vaak het meeste op, maar sommigen zweren bij de handkolf. Je kan kolven huren bij de thuiszorg, misschien eens een uitprobeersessie waard?

Groetjes Nynke
Ps: ik had ook geen 180 uit één borst hoor!!!! Nu bij mijn derde dochter gaat kolven bijna niet, bij mijn oudste ging het nog redelijk....

Terug
Bovenaan