Ik maak me zorgen!!

Hallo Allemaal!

Ik ben een trotse mama van een dochter van bijna 14 maanden oud.
Sinds een kleine 2 weken eet ze ontzettend slecht.
Dit is wat ze krijgt:

Als ze wakker wordt pap
Tussen de middag krijgt ze brood, die eet ze voor de helft op
Fruit wil ze helemaal niet meer
Met het avondeten eet ze met de pot mee, maar een half bordje nu als we geluk hebben
Voor ze naar bed gaat een fles warme melk met een schepje pap

Tussendoor krijgt ze natuurlijk roosvicee of melkproduct, ze krijgt wel eens een babykoekje of rozijntjes en dat was het.

Ik ben vorige week naar het cb geweest om haar toch tussendoor even te wegen,
Ze weegt nu 8550 gr en is 74 cm.
Volgens het cb hoef ik me geen zorgen te maken en groeit ze volgens de lijn ( het is wel gemiddeld)

Maar ik maak me wel zorgen of ze wel genoeg voedingstoffen binnenkrijgt!!
En of ze geen honger heeft
Ze kan natuurlijk nog niet zo goed alles aangeven en ik zou me ontzettend schuldig voelen als ze honger zou hebben

Wie herkent mijn gevoel en kan me helpen?
Is dit een fase?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft!!

Liefs een wanhopige mama Sarah

Hoi,

Heel herkenbaar! Onze jongste van bijna 14 mnd was altijd een kleine vreetzak... maar nu ook niks meer. Ze wil alleen nog maar zelf eten, maar ze kan er nog niks van (behalve brood, want dat gaat heel goed zelf). Een grote bende elke keer dus s'avonds. Maar ze laat zich niet helpen dus ik laat haar maar. Maar weet je? Het is gewoon een fase. En echt: als ze honger hebben, eten ze echt wel. Ze leren nu dat ze ook kunnen weigeren en dat is weer nieuw dus leuk!? Gewoon beetje negeren en gezellig houden en dat eten komt wel weer. Ze hebben nu niet zo heel veel nodig. Maak je geen zorgen het komt goed...

Succes,

Wendy (mama van Donna  3 jaar en Mika 1 jaar)

Hoi,
Ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar dat is volgens mij niet nodig. Je kindje wordt nu gewoon peuter en daar hoort slecht eten bijna altijd bij (uitzonderingen daargelaten).
Een kindje van die leeftijd heeft op zich niet zo veel nodig. De grote groeispurt is voorbij, nou gaat de ontwikkeling vooral in de hersenen verder.
Ik weet dit allemaal omdat mijn dochter destijds ook bijna niks at. op cb zeiden ze toen: als ze per dag een fruitje eet en wat brood, dan kan ze daar heel lang mee toe.
Tuurlijk wil je alle voedingsgroepen aan bod laten komen, maar geloof me, hoe meer druk van jou, hoe minder ze zal eten.
In ieder geval succes!
Ivy

hoi,
volgens mij heeft ze er genoeg aan!
van brood hoeft een kind nite de hele snee te hebben(wel voor ons gevoel!)
en avond eten heeft ze ook niet zoveel van nodig, misschien moet je het avond eten even wegen en dan net zoveel op scheppen asl in het potje zat.
vaak zal je zien dat je nu meer opschep, dat probleem had ik ook.
groetjes

Een van de meest voorkomende zorgen bij ouders met kinderen rond deze leeftijd .
Maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor , kindjes weten heel goed hoeveel ze nodig hebben op een dag en zullen dit ook wel eten. Slecht eten hoort bij deze leeftijd en gaat weer over (heb zelf een dochter van bijna 2 en die heeft dit soort periodes ook een paar keer gehad). We hebben een heel leuk boek over opvoeding in huis en daar staat zelfs letterlijk in dat kinderen rond deze leeftijd (en later soms ook) van lucht lijken te groeien.
Zolang je kindje gewoon rustig door groeit is er dus weinig aan de hand. En natuurlijk zijn energie voor 10 ook nog steeds heeft. Kindjes die bleekjes worden , slechter groeien of vutloos zijn daar moet je je wel zorgen om maken.

Groetjes Xanthe

Heb je al gedacht aan doorkomende tanden of kiezen?? Sven nu bijna 15 maanden eet rond die periode ook niet veel avondeten. Verder krijgt hij ongeveer hetzelfde als die van jou. Vanavond had hij weer een lichte verhoging en heeft ook niet veel gegeten. Hij krijgt zijn hoektanden er door en er is nog een kies die er lang over doet om er door te komen. Alles met alles geen makkelijke periode. Daar komt nog bij dat Sven nu ook zelf wil gaan eten en boos word als het niet lukt en dan ook niks meer door mamma gevoerd wil krijgen. Zolang het cb zegt dat het goed gaat kan je je kindje denk ik beter zijn gang laten gaan.

Groetjes Renate

Bij ons gaat het ook al een tijdje zo. Mijn zoontje van 13 maanden was ook altijd een hele goed eter. Twee stuks fruit 's ochtends geen probleem. Twee plakjes brood ook niet. 's Avond at hij altijd zijn warme hap + een bak yoghurt. Maar nu eet hij net zoveel als jouw kindje. We moeten hem afleiden bij het warm eten, anders krijgt hij helemaal niks binnen. Het zal inderdaad wel een fase zijn. Ik maak er geen drama van, want anders krijgt hij helemaal een afkeer van eten. Aan tafel moet het gezellig zijn. Ook is hij druk met tandjes bezig. Ik las laatst ook dat kindjes in deze fase niet meer zo geinteresseerd zijn in eten als ze waren, maar dat spelen nu de hoofactiviteit voor ze is. Daar stond ook bijgeschreven dat een kindermaagje heel gauw is gevuld en dat 3 kleine maaltijden op een dag al voldoende zijn op deze leeftijd.

En zoals hierboven ook al stond, zolang ze levenslustig zijn en er gezond uit zien is er niets aan de hand.

gr. Erna mmv Jeffrey

Het is meer dan mijn dochter van 3,5 eet. Ze heeft nooit veel gegeten. Toch groeit ze goed. Ze eet wel fruit, maar er zijn periodes geweest dat ze helemaal geen groente at, dat kokhalsde ze zo weer naar buiten. Ze kunnen heel eigenwijs zijn, als ze niet willen dan krijg je het er ook echt niet in. Maak je niet druk, houd het gezellig aan tafel en zet haar over twee maanden maar eens op de weegschaal, je zal zien dat ze gewoon bijkomt!

Ik heb in periodes dat ik dacht dat ze te weinig vitaminen binnenkreeg van die beertjesvitaminen van de apotheek gegeven.

Terug
Bovenaan