Ik mag beginnen met fruit/groente en rare mensen bij het CB

Ik heb net met het CB gebeld omdat Lukas (17wk) alles de laatste tijd interessant vind, behalve drinken. Ik had zelf het gevoel dat hij toe was aan vier flesjes (vond ik altijd onzin als ik dat las, want hoe weet je dat nou!), dus ik bellen met het CB. En ja hoor ze zeiden gelijk dan moet je maar overstappen naar vier flessen én fruit en groentehapje gaan geven. Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing, aangezien je altijd hoort dat ze dat pas met zes maanden adviseren.

Ik heb als advies het volgende schema gekregen:

7 uur fles (210 cc water)
halverwege de ochtend een fruithapje
12 uur fles
17 uur fles en   groentehapje (ff spelen met de tijd, kijken hoe het uitkomt)
22 uur fles

Ik ga er dit weekend mee beginnen (misschien vannavond al). Ik ben benieuwd!

Annemieke

Hoi,

Mijn zoontje is bijna 17 weken en vandaag was ik naar het Cb om hem even te laten wegen en ik had ook een paar vragen over flesjes en bijvoeding. Ik geef hem nog 5 flessen en hij krijgt de laatste al om 20.00 uur. Daarna gaat hij naar bed en slaapt door tot 7.00 uur. Tussen de flessen zit ongeveer drie en een half uur en ik vroeg me af of hij niet te veel kijgt. Ze zeiden tegen mij juist dat het prima is om 5 flessen te geven (180 water en 6 schepjes). Ook vroeg ik of ik nou fruithapjes als bijvoeding moet gaan geven en dat werd juist weer afgeraden.
Nou, af en toe weet je het toch ook niet meer he?
Ik houd het gewoon nog even op 5 flessen en als ik zin heb ga ik gewoon fruithapjes voor hem maken hoor.......!!!!
Succes ermee

hoi hoi,

Volgens mij raden ze bij borstvoeding aan om pas met 6 maanden te beginnen met groente en fruit, maar bij fles veding wel wat eerder hoor, een maand of 5 meestal. Ik werk op een kdv en daar krijgen de meeste rond 4,5 a 5 maanden fruit en als het lichaampjes daaraan gewend is ook groente.Alles wel eerst met mate beginnen natuurlijk

succes!

groetjes leetje 1981

hallo

Daniëlle is 20wkn en krijgt vanaf dat ze 4 maanden is fruit en groente hapje.
Zij kreeg op dat ogenblik borst en fles voeding, je merkt het bij een kind of hij/zij daar aan toe is....
Daniëlle liet het duidelijk merken, ze keek ons eten bijna uit onze mond en als je iets bij haar mond hield deed ze haar mond open en kwam naar voren om te happen hahaha, dat zag wel erg leuk uit..
ze heeft als eerste een fruithapje gekregen en vanaf 3 dagen later ook groente hapje,helaas hebben wij het albekende gezichtje van een kind bij het eerste hapje niet gezien, ze vond het heerlijk. Als groente kun je het beste heet eertste kiezen voor wortel zegt men omdat dat van zichzelf zoet is.
de beste tip is, kijk wat je kind wil, willen ze opeens de fles dan niet meer pakken dan moet je stoppen met het hapje en er eerst voor zorgen dat ze de fles/borst weer goed pakken..
de verpleegkundige die wij hebben wij het CB is gelukkig erg kalm, ze stuurt enkel bij en heeft tips, de arts die wij daar hebben is helaas ook zoals ik hoor bij veel moeders, ze weten het beter en werken volgens het boekje. Maar het is jou kind en je voelt zelf het beste wat hij/zij wil

Groetjes Veronique & Daniëlle

Haha, en dan te bedenken dat mijn moeder ons vanaf 8 weken al fruithapjes gaf (en bijvoorbeeld een banaan met sin.sap en een liga erdoorheen geprakt) en ik leef nog. Ook hebben al mijn broers en zussen (totaal 5) geen allergieen gekregen of last van onze darmen.
Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik met mijn zoontje ook netjes wacht tot het 'mag', maar wel grappig dat die richtlijnen zo veranderen.
Er is zo'n powerpoint-mail over dit soort richtlijnen. Daarin staat dan dat de generatie voor ons met speelgoed speelde dat met foute verf gekleurd was, dat ze vanaf dat ze goed konden zitten niet meer in een autostoeltje zaten, dat ze limonade met mega veel kleurstof dronken (weten jullie nog, die groene en oranje limonade) en dat ze gewoon achter op de fiets zaten, en al zeker geen helmpje droegen en ga zo maar door. Dus dat ze volgens de waarschuwingen van 2006 al 10 keer dood hadden moeten zijn! Best grappig om te lezen.
Het zijn natuurlijk richtlijnen, ieder kind is anders, en je hoeft het ook niet helemaal perfect te doen.
Liefs Phira

Terug
Bovenaan