Ik (man) heb gerookt voor de zwangerschap

<p>Hoi iedereen,</p><p>mijn vrouw is zonet zwanger geworden na onze eerste poging (hormonenkuur). Nu maak ik mij super veel zorgen over het volgende...</p><p>Ik ben zelf van nature uit geen roker maar heel af en toe in stresserende momenten (bv enorme moeilijkheden of druk op mijn werk) durf ik wel een sigaret te roken.</p><p>Nu in augustus was dus zo'n moeilijke periode en heb ik toen per dag een sigaret of 5 gerookt gedurende die maand.</p><p>Nu hebben we onze eerste poging gedaan begin oktober en mijn vrouw is zwanger.</p><p>Nu maak ik mij super veel zorgen over de sigaretten die ik heb gerookt toen in augustus omdat je toch veel leest over schade aan zaadcellen of permanente DNA schade. Ik weet even niet meer wat ik moet denken?</p>

Allereerst, het siert je dat je je zorgen hierover maakt. Niet heel mensen doen dit.... Natuurlijk is roken nooit goed. Niet voor je lichaam en natuurlijk is het ook niet bevordelijk voor je zaadproductie. 
Maar persoonlijk denk ik dat je echt geen zorgen hoeft te maken. Zo te lezen ben je geen kettingroker, drugsgebruiker of alcoholist. Het voordeel van het zijn van een man, je maakt iedere dag nieuwe productie aan. Vrouwen dienen het hun leven lang met hun eitjes te doen dus daar moeten we goed op passen! 
Ik denk dat je vooral HEEL erg moet genieten van het feit dat je vrouw zwanger is! Het is eindelijk gelukt en jullie gaan een prachtig en gezond kind op de wereld zetten. 
Succes en geniet van de aankomende tijd! 

Nou, ik kan je geruststellen. Mijn man is een zeer fanatiek roker geweest. Vanaf zn 15 rookte hij makkelijk een pakje per dag. Ik ben nu 38 weken zwanger. Toen we besloten te gaan proberen voor een kindje was ik binnen 1 maand zwanger. En hij is nu gestopt. Maar hij heeft dus 8 jaar flink gerookt. En met de kleine gaat alles prima.
Dus zou je geen zorgen maken..

De mogelijke schade aan zaadcellen betekent dacht ik vooral een beperktere kans op zwangerschap, maar niet dat daaruit ook een gebrekkig vruchtje ontstaat. Ik weet dit niet zeker, maar ik heb het in ieder geval nog nooit anders gehoord. Ik vind het inderdaad heel mooi dat je je hier zorgen om maakt, dit laat wel zien hoe veel de zwangerschap van je vrouw voor je betekent :)
Ik zou de zorgen proberen los te laten, en gaan genieten van het feit dat het gelukt is! Heel veel succes en plezier de komende maanden met alle spannende en mooie controles etc!

Nee hoor maak je maar geen zorgen! Kijk eens naar alle mensen van 30 jaar of ouder. Die zijn ook allemaal gezond op de wereld gezet terwijl die moeders(!) vrolijk door rookten (en alcohol dronken en rood vlees aten en koffie enzovoort enzovoort). Deze ouders wisten wel is waar niet beter, maar deze kinderen werden ook gewoon gezond geboren en zijn  dat nog steeds.
Het siert je dat je je er druk om maakt. Vergeet niet, fertiliteits behandelingen vragen enorm veel van jou en je vrouw! Heel herkenbaar ;). Geniet nu maar. Je wordt papa!!! Het is gelukt!!!

Nee hoor maak je maar geen zorgen! Kijk eens naar alle mensen van 30 jaar of ouder. Die zijn ook allemaal gezond op de wereld gezet terwijl die moeders(!) vrolijk door rookten (en alcohol dronken en rood vlees aten en koffie enzovoort enzovoort). Deze ouders wisten wel is waar niet beter, maar deze kinderen werden ook gewoon gezond geboren en zijn  dat nog steeds.
Het siert je dat je je er druk om maakt. Vergeet niet, fertiliteits behandelingen vragen enorm veel van jou en je vrouw! Heel herkenbaar ;). Geniet nu maar. Je wordt papa!!! Het is gelukt!!!

Terug
Bovenaan