<p>Hallo lieve meiden (en jongens)</p><p>Ik vind het ontzettend moeilijk om jullie lastig te vallen met mijn verhaal, zeker omdat vele die dit lezen waarschijnlijk zelf in blijde verwachting zijn, maar ik moet echt mijn verhaal kwijt. Ik hoop dat ik het (redelijk) kort kan houden.</p><p>Ik ben 35 jaar en woon in Frankrijk met mijn (franse) vriend en twee dochters van 7 en 9. Mijn vriend zit op de grote vaart en is daardoor 3 maanden van huis en dan weer 3 maanden thuis. Hoewel mijn partner absoluut geen derde kind wilde (ik wel!) raakte ik vorig jaar rond deze tijd zwanger (door de prikpil heen, je moet t maar doen). Helaas geen roze wolk voor mij, maar een roze hel: waar ik bij mijn eerste twee zwangerschappen behoorlijk last van zwangerschapsmisselijkheid had, was het dit keer extréém: 4 maanden kotsen (tot 15 keer per dag), en mijn vent niet thuis. Wat voelde ik me eenzaam! Gelukkig woont mijn moeder in de buurt en stond zij altijd voor mij klaar, want zelfs kinderen uit school halen of voor ze koken kon ik niet meer. Ik denk dat ik mede hierdoor ook psychisch het behoorlijk zwaar heb gehad tijdens de zwangerschap, bovendien heb ik constant het gevoel gehad dat het fout zou lopen (tja wat wil je als je de eerste 3 maanden 6 kg afvalt in plaats van aankomt)</p><p>Mijn vriend heeft enkel maand 4 tot en met 7 van mijn zwangerschap meegemaakt, bevallen zou ik zonder hem doen. Tja, helaas, dat kwam zo uit, maar aangezien mijn eerdere bevallingen heel soepel waren verlopen durfde ik dat wel aan.</p><p>Behalve mijn eigen ongemakken was er geen vuiltje aan de lucht: mijn derde dochter groeide goed en was kerngezond, tot aan de bevalling.</p><p>Toen twee dagen voor de uitgerekende datum om 4 uur 'smorgens mijn vliezen braken zat er bloed bij het vruchtwater. Een half uur later in het ziekenhuis bleek mijn dochtertje geen hartslag meer te hebben, ik kreeg een spoedkeizersneden en men heeft nog geprobeerd mijn kindje te reanimeren, te vergeefs... </p><p>Mijn vriend kon het god zij dank voor elkaar krijgen om er 48 uur later te zijn. Hij is daarna twee weken gebleven, voor de uitvaart enzovoorts. Ik stond zo stijf van de shock en hormonen dat ik in die tijd helemaal niet verdrietig was, ik vond eigenlijk alles prachtig, zag overal symbolen en tekens, overal waren bloemen, vlinders, de uitvaart was prachtig met heel veel kinderen. Het kwam pas echt aan toen mijn vriend weer weg was. </p><p>En nu merk ik hoe alleen ik hierin sta. Mijn vriend had geen enkele band met ons dochtertje. Natuurlijk was/is hij ook wel verdrietig maar hij heeft geen benul van het trauma dat ik van deze zwangerschap en bevalling heb overgehouden. Ook aan 'vrienden' heb ik weinig, waar ze de eerste weken me de deur plat liepen terwijl ik toen behoefte aan rust had, zie ik nu, 5 maanden later, niemand meer. </p><p>Alleen mijn moeder staat altijd voor me klaar, maar die is ook de jongste niet meer en wil ik niet overbelasten.</p><p>Ik merk dat ik kwaad ben, teleur gesteld, ik voel me bedrogen, voor de gek gehouden.... door het leven, mijn 'vrienden', alles...</p><p>Ik mag niet jokken... er zijn een paar mensen, een buurman en buurvrouw, een verre kennis die ook een kindje heeft verloren, mensen die hiervóór juist helemaal niet dicht bij me stonden en mij zo nu en dan wél een luisterend oor bieden, want ik merk dat ik voorál dáár behoefte aan heb.</p><p>Fuck, wat kan het leven hard zijn.</p>