Ik pieker zo over de toekomst!

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Dit onderwerp komt echt uit mijn tenen  maar ik moet het toch ff kwijt, ik loop al maanden te twijfelen over een 2e kindje of niet en hoe het allemaal in de toekomst zal moeten. Over een 2e kindje zelf twijfel ik niet maar meer het financiële plaatje en de combinatie werk/huishouden/kinderen. Ik werk 3 dagen per week en mijn man en ik hebben een gezamelijk netto inkomen van € 3100,= dat is op zich  een aardig inkomen maar het grootste deel daarvan gaat op aan vaste lasten, boodschappen etc. verder  leven we niet overdreven luxe en sparen we elke maand netjes.  Ik zal voorlopig nog een tijdje mee moeten blijven werken en dat geeft op zich niets want ik kan geen 5 dagen thuis zitten dan word ik helemaal knettergek (had ik al tijdens mijn verlof). Ik   maak me druk of we een 2e kindje wel kunnen betalen want nu vliegt het geld bij ons de deur uit ook mede doordat we een nieuwbouwhuis hebben waar ook steeds het e.a. voor aangeschaft moet worden. Ik voel me af en toe echt zo'n muts want er zullen mensen zijn die het met minder moeten doen maar ik wil  mijn kind(eren) als ouder wat te bieden hebben. Hoe ervaren ouders met meerdere kinderen dit en maak ik me veel te druk of is het juist goed om hier bij stil te staan?

Groetjes,

Puk

Hoi Puk,

Ik herken je probleem, het helpt om een paar maanden op te schrijven wat je waar aan uitgeeft en je kan hulp inroepen van instanties als het nibud. Die kunnen voor je kijken wat je bestedingspatroon is en waar je op kan besparen zonder gelijk als een zuunigert door het leven te moeten gaan.
Zij kunnen je ook helpen om een financieel plan te maken zodat je ook weet wat er in de toekomst gebeuren moet (of niet). Dan weet je gelijk waar je aan toe bent, óók voor de toekomst.

Wij hebben dat zelf ook even op een rijtje gezet en sindsdien is er behoorlijk wat meer ademruimte gekomen in het bestedingspatroon. Studiefonds voor Heather is geregeld (met mogelijkheid tot uitbreiding ). Pensioen is geregeld.
Het is even een gedoe om het uit te zoeken (financiele zaken zijn niet mijn ding), maar als het geeft mij een gevoel van zekerheid en dat is zo'n fijn gevoel.

Groetjes, KT

Hoi Puk,
Ik vind het juist heel goed dat je er nu al over nadenkt!
Ik moet zeggen dat, nu we 2 kids hebben, ik niet het idee heb dat ik het dubbele uitgeef.
Grote aankopen mbt de baby doe je bij de tweede niet. En ik heb het geluk dat de tweede ook een meisje is en ook in november is geboren. Daardoor gebruik ik heel veel kleertjes ook van de eerste.
Mijn moeder zei altijd; waar er drie eten, kan een vierde ook aanschuiven.
En nu in de praktijk ben ik het daar wel mee eens.
Ik vond het ook wel belangrijk dat ik mijn kinderen wat kan bieden en ook ik heb voor allebei zo'n spaargedoe afgesloten, zodat ze in ieder geval kunnen gaan studeren, mochten ze dat willen.
Idd een goed idee om het even voor jezelf op een rijtje te zetten, zodat je weet waar je aan toe bent.
Succes
Sil

Wij hebben pas ook alle financiele toestande  op een rijtje gezet en dat werkt echt verhelderend moet ik zeggen.
Dan weet je een beetje waar je aan toe bent enzo...
Misschien wel eens een goed ideetje om dat te doen.

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties eerst was ik een beetje bang of het niet idioot over zou komen maar gelukkig zijn jullie reacties serieus! Ik werk zelf op de boekhouding en heb thuis een  kasboekje  in Excel gemaakt zodat ik elke maand kan zien wat we te besteden hebben dus dat zit wel goed. We houden maandelijks zo'n € 500,= over voor extra dingetjes (alle kosten incl. sparen zijn daar dan  al vanaf) maar ik heb altijd chronische angst dat ik te weinig geld heb dat had ik al voordat ik in verwachting raakte maar nu neemt het echt extreme vormen aan voor mijn gevoel. Morgen moet ik weer naar de therapeut en ik heb  besloten dat ik het bij hem ga voorleggen (had ik nog niet gedaan omdat ik een beetje schaam ) Ik hoop dat hij me hier verder mee kan helpen zodat ik  me op dat vlak ook weer wat beter ga voelen. Mijn man begrijpt mijn probleem niet en zegt altijd "we hebben het toch goed?"  en uitgepraat ben je!  Financiën moeten geen issue zijn bij het krijgen van kinderen maar ja ik ben nou éénmaal een piekermuts en probeer dat er maar eens uit te krijgen!

Groetjes,

Puk  

Hoi Puk,

Het is juist heel verstandig om dit soort dingen goed geregeld te hebben. Vooral als je zit met zaken als een eigen huis en verbouwingen enzo. Mijn vriend is ook niet zo geinteresseerd in de financien, maar af en toe sleep ik hem er gewoon met zijn haren bij.

Daarnaast hoef je jezelf hier echt niet te schamen hoor! Volgens mij is het de bedoeling van zo'n forum dat je zo ongeveer alles in de groep kan gooien en dat moet je ook gewoon lekker doen.

Groetjes, KT

Ik begrijp precies wat je bedoeld! Ook wij leven gewoon normaal, hebben genoeg om normaal mee rond te komen en voor extra dingen maar ik twijfelde ook zoooo erg voordat ik met de pil stopte of we het allemaal zouden redden! Heb ook heel erg liggen piekeren daarover en nu gaat het eigenlijk gewoon vanzelf!
Ik denk dat je leeft naar wat je hebt, als we de kleine nu niet hadden was het geld ook opgegaan! Dat weet ik zeker! maar dan aan andere dingen, zoals uiteten en veel weggaan.
Dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is om alles goed te bedenken, dat vind ik juist heel verstandig! Je moet natuurlijk niet zomaar die beslissing nemen, maar ik heb hier wel gemerkt dat het eigenlijk allemaal vanzelf gaat en dat lijkt mij bij een tweede ook zo.

Alles goed op een rijtje zetten dus, en niet te veel piekeren! (makkelijk gezegt he?!!)
Komt goed!

Heey meid. Niet teveel piekeren hoor! Wij komen rond van 1350 euro per maand en 2 kinderen. Het is geen vetpot, maar rondkomen lukt elke maand net!  

Terug
Bovenaan