Ik stel me even voor! en heb een vraag:)

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment in verwachting! Ik zit in de 8e week en heb komende woensdag mijn eerste afspraak bij de verloskundige.
Op dit moment ben ik een beetje onzeker of alles wel goed gaat. Ik heb vandaag mijn moeder verteld dat ik zwanger ben, die dit heel erg leuk vindt, maar die mij vertelde dat ik door een operatie die ik vroeger heb gehad bepaalde vitamine tekorten kan hebben. Ik heb zelf altijd gedacht dat ik net als ieder ander was, ondanks deze operatie.
Nu gaat het om een operatie aan mijn darmen en kan ik vitamine B12 tekort hebben en bloedarmoede. Nu slik ik wel vitamine pillen met foliumzuur speciaal voor zwangere vrouwen, maar ben er wel eens een vergeten.
Ik heb gelezen dat foliumzuur en vitamine B12 tekort niet goed samen gaan. En dat vitamine B 12 tekort zelfs kan leiden tot hart problemen bij mijn kindje.
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie zelf in zo'n situatie gezeten?

Alvast heel erg bedankt!
 
Hoi,
Ik zou het even overleggen met je verloskundige. Bij de eerste afspraak wordt sowieso al bloed afgenomen, dus misschien dat ze ook kunnen controleren op evt vitaminegebreken. Ik denk dat het sowieso al helpt dat je vitaminepillen slikt en een keertje 1 vergeten is niet direct een ramp. Probeer je niet al te druk te maken (makkelijker gezegd dan gedaan) en vooral te genieten van het wondertje in je buik.
Liefs Wendy
 
Ik zou morgen bellen met de verloskundige met dit verhaal en de vraag of je morgen alvast kan prikken (b12 hoeft niet nuchter, tenminste moest ik niet). Dan hebben ze des te eerder de uitslag.

Daar zou ik dan even opwachten.

Aan de andere kant, als je er nu pas aan denkt dan gok ik stiekem dat het mee gaat vallen. Aangezien een structureel b12 tekort geeft een boel lichamelijke klachten zoals extreme vermoeidheid etc.. Ik denk toch echt dat ze dit wel gecontroleerd hebben na de operatie (lijkt me tenminste als er een groot risico voor was) misschien kan je moeder dit vertellen.

Vraag wel na het prikken je officiele waarde en de referentiewaarden van het lab..laagnormaal kan ook te laag zijn terwijl artsen dit niet als probleem zien.

Maar nogmaals, als je geen b12 klachten hebt en niet hiervoor het gevoel had dat je niet helemaal goed functioneerde denk ik dat het wel mee gaat vallen..

Succes...laat je nog even weten hoe het afloopt?
 
Hoi, als jij Vit b 12 tekort zou hebben, dan merk je dat zeker.
Maar bespreek het maar wel met je VK.

WEl raar dat je moeder hier nu mee komt, waarom vertellen moeders dat niet eerder. Zo hoorde ik vorige zwangerschap dat downsyndroom een erfelijke variant zou zijn, bij ons in de familie. (heb een broer met down) Toen ging ik mij toch wel zorgen maken.
Ik zit in de verpleging, dus kon redelijk gerichte vragen stellen aan mijn moeder, maar toch zit het niet lekker. Dus maar even de huisarts gebeld van mijn broer. Niks aan de hand.

ALs moeders dit nu gewoon meteen vertellen, als zij weten dat je zwanger zou willen worden of deze leeftijd bereikt, kan je van te voren wat uitzoeken.

Maar volgens mij hoef jij je niet zorgen te maken. Maar bespreek het

x yvonne
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik zal vandaag met de VK bellen. Ben al een stuk minder ongerust dan gister.

Ik heb nooit echt klachten gehad van B12 tekort. Wel af en toe weinig energie. Vooral nu ik zwanger ben merk ik dat ik dagen heb dat ik echt totaal geen puf heb om ook maar iets te doen en zou ik de hele dag kunnen slapen. Dit is ook een symptoom van zwanger zijn dus ik maakte me niet zo ongerust hierover. Ik ga het nu in ieder geval laten nakijken en ik houd jullie op de hoogte!

Liefs Imke
 
Als je het daarvoor in die mate niet had zal het vast goed komen.. Zou wel ook met je moeder praten om alles van deze operatie te weten te komen en de eventuele'bijwerkingen'

Succes
 
Heey meid,

Allereerst gefeliciteerd!!!!
Zelf had ik na de bevalling van mijn dochter 2 jaar terug een zeer laag Hb gehalte en een groot tekort aan vit B12. Ik was dan ook oververmoeid, woog bijna niks meer en had totaal geen zin meer in eten of iets anders.

Ben het dus met de andere meiden eens dat je het echt wel had vernomen als je een tekort had! Misschien dat je voor de zekerheid wat B12 vit moet slikken van je vk om een evt tekort in de toekomst te voorkomen.

Succes bij je echo meid, spannend hoor!!
Liefs ciomama
 
Terug
Bovenaan