Ik stel me even voor..

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben Nina, 26 jaar. Mijn vriend en ik hebben afgelopen week besloten dat ik stop met de pil. Zoals velen ben ik op zoek naar informatie en een forum vind ik erg handig en gezellig ;-)

Morgen ga ik foliumzuur tabletten halen.
Ik vroeg me af: is het normaal dat je al naar je huisarts gaat voor een gesprek VOORDAT je zwanger bent? Of doen de meeste dat pas zodra ze weten dat ze zwanger zijn?

Ook heb ik weleens gehoord dat je de kattenbak niet meer mag verschonen als je zwanger bent.. (ach, dan heeft hij ook weer een leuk klusje als dat waar is:p)

Groetjes Nina

O ja, nog even een vraagje over NOD. Dan reken je met 28 dagen toch?

Is het dan zo dat wanneer ik voor het eerst ongesteld word, ik dan 28 dagen erbij op moet tellen? En dan is dat NOD?

Gr

Hoi Nina,
welkom op het forum!

Je hoeft niet naar de huisarts voordat je zwanger wordt. Als je zwanger bent en dan je huisarts belt dan is dat vroeg genoeg.

Dat van de kattenbak is waar; van de uitwerpselen van katten kan je toxoplasmose krijgen. Toxoplasmose is een ziekte die wordt veroorzaakt door een parasiet die in de uitwerpselen van katten zit. toxoplasmose tast als de vrouw geïnfecteerd raakt tijdens de zwangerschap de ongeboren vrucht aan. Naarmate de zwangerschap jonger is is de kans dat de vrucht het krijgt kleiner maar zijn de gevolgen, als dit toch gebeurt, ernstiger. Er kan zich een spontane abortus, afwijkingen aan de ogen en aan het zenuwstelsel van de vrucht voordoen. DUS: laat je vriend die kattenbak maar doen als je zwanger bent.

Hoi Nina, Welkom!

NOD staat voor Niet Ongesteld Dag en alle dames kijken hier dus naar uit omdat ze vanaf die dag kunnen testen. Een gemiddelde cyclus duurt doorgaans 28 dagen, maar dit is voor iedereen anders. (Bij mij is m'n cyclus bijv. 29 dagen)

De dag waarop je ongesteld wordt is dag 1 van de cyclus. De cyclus heeft twee fasen. Voor en na je eisprong. En de duur van je cyclus wordt bepaald door de eerste fase. Bij een cyclus van 28 dagen valt de eisprong op dag 14, precies in het midden. Maar dit verschuift dus naarmate je cyclus langer of korter wordt.

Het is handig om je eigen cyclus bij te houden om te weten wanneer je op je vruchtbaarst bent en wanneer je NOD is. Dus gewoon gaan bijhouden in een agenda ofzo.

Hopelijk kun je hier wat mee! :)

Groetjes,
Sally

Terug
Bovenaan