<p>Hoi allen,</p><p>Ik ben nieuw op dit forum, althans.. nog nooit iets geplaatst maar wel regelmatig dingen gelezen. Maar ik zit ergens mee en ik hoop dat ik het op deze manier misschien een beetje van me af kan schrijven. Voor iedereen die geen zin heeft in een klaag verhaal, je kunt beter niet verder lezen, want dat gaat het denk ik wel worden (sorry!!).</p><p>Ik vind er namelijk he-le-maal niks aan, aan het zwanger zijn. Ik ben nu bijna 31 weken zwanger van ons zoontje en wij zijn echt hartstikke blij met de komst van de kleine, maar genieten van de zwangerschap doe ik niet. En het 'erge' is.. ik heb dus echt niets te klagen. We hebben een goede relatie, het was snel 'raak', en ik heb een totaal kwaalloze zwangerschap tot nu toe (ja, ietsje moe misschien inmiddels maar dan zijn we ook 7 maanden verder). Ik merk dat ik me zoooo schuldig voel naar de kleine (alsof ik niet blij ben dat hij komt), naar mijn vriend (die zo zo goed probeert heel lief voor mij te zijn terwijl ik me soms echt gedraag als een vervelende puber) en ook richting alle vrouwen bij wie het niet snel lukt om zwanger te worden en die het zo graag willen, of bij wie de zwangerschap totaal niet zonder kwalen verloopt. Maar ik kan het gewoon niet helpen en dat schuldgevoel maakt het eigenlijk allemaal nog erger (zou ik niet blij moeten zijn? Kijk nou even wat jij wél hebt en anderen niet, niet zo aanstellen, etc.).</p><p>De hele blijheid rondom zwangerschap begrijp ik gewoon niet (of beter gezegd: voel ik niet, want ik vind het heel fijn voor iedereen die het wél zo ervaart!) en ik mis mijn oude leven. Niet verkeerd opvatten, want het is niet zo dat ik terug wil naar mijn 'oude leven' zonder sprake van een baby, maar mijn 'oude leven' zonder zwangerschap mis ik wel. De sporten die ik niet meer kan doen, het veranderen van mijn lichaam (dat voelt voor mij alsof ik de controle verlies - heeft misschien te maken met een verleden van een eetstoornis), de hormonen die me totaal gestoord maken (en me het gevoel geven echt van een andere planeet te komen dan een paar maanden geleden) en het bemoeien van iedereen met mijn lichaam en onze keuzes (alsof je een soort publiek bezit wordt nu er een baby in je groeit en het maar oké is alles tegen/over jou en je lichaam te zeggen).</p><p>Dit stukje is vooral bedoeld om het even van me af te schrijven dus, en ik merk nu al dat het wel helpt. Maar ook een beetje om te checken of er misschien meer mensen zijn die zich voelen zoals ik, of mensen die dit ooit hebben meegemaakt en misschien tips voor me hebben hoe ik hiermee om kan gaan. Het is nog maar ongeveer 9 weken, ik tel ze echt af en kijk enorm uit naar de bevalling (ja, echt), maar het zou toch wel fijn zijn als ik de laatste 9 weken nog iets leuker kon maken voor mezelf.</p><p>Nogmaals sorry voor het klaagverhaal. En iedereen die de moeite genomen heeft het te lezen: bedankt!</p><p>xx</p>