Ik vind het zo moeilijk om de knoop door te hakken

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Ik weet het, we hebben er al menig topic aan gewijd maar ik zit nog steeds met het dilemma: gaan voor een tweede kindje of nog niet.

Ik heb lange tijd de behoefte nog echt niet gehad en nog steeds vind ik het erg moeilijk of ik er alweer aan wil beginnen of niet. Als het aan mijn man ligt is het liever vandaag nog dan morgen. Hij komt dan met de praktische zaken als: niet teveel leeftijdsverschil met Sven, maar 1 schooljaar tussen de 2 kindjes en voor hem het grootste obstakel: hij wil voor zijn 40e graag de tweede 'hebben' (en dat is dus volgend jaar november).

Aan de ene kant heb ik zoiets van: al die praktische zaken boeien me niet maar ik wil toch ook wel een beetje rekening houden met mijn man. En als ik hier al die topics lees over meiden die zwanger zijn (of als ik soms even op het zwangerforum zwerf), heb ik zoiets van: eigenlijk is het ook wel leuk.

Maar ja, dan komen toch ook weer de twijfels. En ook praktische zaken vanuit mijn kant: ik ben nog tot volgend jaar maart met een studie bezig, ik heb het net weer super naar mijn zin op het werk waar ik mijn functie lekker aan het uitbreiden ben, we hebben net zo fijn onze draai gevonden met Sven (na al die maanden). Voor mij voelt het dan echt alsof een tweede zwangerschap roet in het eten gaat gooien.

Wat doe je met de tweestrijd tussen gevoel en verstand? Ja, ik weet wel, het duurt nog 9 maanden voor die kleine er is. Maar weet je wat het ook is, mijn zwangerschap van Sven was geen pretje en ik heb er dan ook maar weinig van kunnen genieten. Ik zou zo graag (voor zover mogelijk) van een tweede zwangerschap meer genieten en als ik dan nog met zoveel bezwaren zit, weet ik niet of dat wel gaat lukken.

Ik weet het gewoon niet meer. Wat moet ik hiermee? Iemand tips?
Sorry voor het onsamenhangende verhaal maar ik hoop dat jullie het snappen.....

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Maike,

Als ik je verhaal zo lees ben je nog niet toe aan een 2e!!!
Ik zou zeggen maak eerst je studie af en daarna eens zien of je er al aan toe bent.

Alles heeft zijn voordelen en nadelen..je moet er wel 100% achterstaan en dat doe jij op het moment niet (dit lees ik uit je berichtje he!)

En tja als je man voor zijn 40e twee kinderen wilt..ehhh pech dan is het in zijn 40e en voor zijn 41e...

Lastige situatie dat wel ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

groetjes Ilone

Ik vind juist dat je (ook al is het heel belangrijk, het is niet niks) er niet TEVEEL over na moet denken. Dat had ik tenminste. Hoe langer ik erover nadacht, hoe meer nadelen je ziet. Voor mijn gevoel valt een kindje niet echt te plannen, want je weet totaal niet (ook al is het je tweede) wat voor soort kindje het zal zijn en hoe je jezelf zal voelen na bevalling enz. Het kan helemaal anders gaan als bij je eerste kindje. Wij hebben ervoor gekozen om de natuur zijn gang te laten gaan en ik was meteen zwanger. Nu gaat het heel goed. We genieten volop van ons eerste kindje en kijken volgend voorjaar uit naar ons tweede kindje. We laten het ons "overkomen". Ik had zoiets van als ik het nu niet doe, dan doe ik het denk ik nooit meer. Want het lijkt mij juist onhandig om over 3 jaar toch nog voor een tweede te gaan. Nu heb je alle spullen in huis, weet je precies hoe het moet, zit je er nog middenin. Samen worden ze dan groter en belanden ze in een andere levensfase. Anders begin je over 3 jaar weer helemaal van voren... Er zijn vast genoeg moeders die hier anders over denken. Maar zo zien wij het.

Hoi Maikje,

Ik weet precies wat je bedoeld. Ook wij willen voor een tweede gaan, maar ook ik heb wel twijfels. Lotte loopt nu, is wat meer zelfstandig, heeft een vast dagritme en we kunnen dus weer dingen doen, zowel met haar als zonder. Op vrijdag gaat ze een middagje naar oma, zodat pap en mam even vrij hebben. Het is fijn om weer wat meer ruimte voor jezelf te hebben.

En toch willen wij ook graag een tweede. En ik weet nu al dat we het dan dus extra druk gaan krijgen. Weer aan een nieuwe situatie wennen. Hoe is Lotte dan en hoe zal de nieuwe kleine zijn? Lotte was nogal lastig en is nog steeds een kindje wat veel aandacht eist. Wordt haar broertje of zusje ook zo?

Dat stukje net verworven vrijheid voelt heerlijk na een jaar 'bikkelen'. Ik weet nu wat het is om voor een kind te zorgen en kan me een beetje voorstellen hoe dat met twee zal zijn. DRUK! Slapeloze nachten en  er dan wel weer vroeg uit moeten, omdat de eerste toch echt 's morgens uit bed wil. Shoppen met een kind is al lastig, maar met twee??? En zo zijn er nog duizend dingen te noemen die met twee veel lastiger worden.

Maar ja, zo'n lief klein kindje... :D

Groetjes en succes met je keuze!
Marisa

Hoi meiden,

Dank voor jullie reacties. Het blijft gewoon een moeilijk iets. Eigenlijk zou ik het wel superspannend vinden om het avontuur weer aan te gaan maar nog steeds heb ik zo mijn twijfels.
Ik denk dat ik nog een paar maandjes wacht en dan maar stop met de pil. En dan zien we wel.
Het feit dat ik me er weer mee bezig houd is voor mezelf al wel weer positief. Een paar maanden geleden moest ik echt nog niet aan denken.....

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Terug
Bovenaan