Ik herken dit heel erg. Normaal gesproken vind ik mijn man heerlijk ruiken, maar met name als ik zwanger ben dan vind ik zijn adem vaak erg stinken. Zijn lichaamsgeur gelukkig nog niet. Ik heb een keer opgezocht op internet waar het aan kon liggen. Kreeg de volgende verklaring, die voor mij heel logisch leek:
Normaal gesproken (als je niet zwanger bent), vinden mannen en vrouwen die goed matchen elkaar erg lekker ruiken. Dit heeft met de voortplanting te maken vanuit ons als 'oermens'. De man die het lekkerste rook, zou dan de beste partner moeten zijn voor jou als vrouw. Op die manier selecteer je voor jou de beste partner om mee voort te planten. Op het moment dat je zwanger bent, is voortplanting geen prioriteit meer, want je bent immers al zwanger. Op dat moment verandert je geurwaarneming zo erg, dat het dus kan zijn dat je partner vies gaat ruiken. Eigenlijk is het dus een positief teken, want dat betekent dat je geen partner meer hoeft te zoeken, maar in werkelijkheid is het voor je relatie niet zo prettig haha.
Voor mij verklaarde dit een hoop en heb ik het op die manier een beetje los kunnen laten. Niet dat ik hem nu super heerlijk vind ruiken (ben 30 weken ondertussen), maar omdat ik er een verklaring voor heb kan ik er wel beter mee omgaan... Ik probeer er ook niet zo vaak meer iets van te zeggen, maar vraag hem gewoon netjes om zijn tanden te poetsen als ik er echt heel erg last van heb.