Hoi Angela,
Wat vervelend voor je dat het mis is gegaan. Dit zijn inderdaad de minder leuke kanten van een kinderwens, dat het ook fout kan gaan.
Ikzelf heb vorig jaar oktober een miskraam, missed abortion (leeg vruchtzakje), gehad. Het was een flinke tegenvaller hoewel ik wel al vanaf het begin van die zwangerschap het gevoel had dat er iets niet goed was. Kon alleen niet goed uitleggen wat het was. Ik voelde me gewoon niet zwanger. Uiteindelijk werden mijn gevoelens dus bevestigd. Ik heb destijds een curretage gehad. Mijn man en ik hadden het idee om tot het einde van het jaar rustig aan te doen en daarna weer actief met onze kinderwens aan de slag te gaan.
Wat bleek, ik was na de curretage meteen weer zwanger geworden. Ik schrok me een hoedje. En ja, ik was ook superonzeker. Dat werd nog versterkt doordat ik last kreeg van heftige bloedingen. Gelukkig stopte die na 11 weken. Toch heeft het bij mij heel lang geduurd voordat ik echt kon gaan genieten van mijn zwangerschap. Door die miskraam was ik zo onzeker over wat ik nu eigenlijk wel of niet moest voelen. Er was altijd wel iets waardoor ik me weer druk ging maken. Pas na de 20 weken echo ging ik me meer relaxen omdat ik toen zag dat ons knulletje het prima doet daarbinnen. Ik ben nu alweer een dikke 33 weken op weg.
Het meest vervelende van zo'n miskraam vind ik dan ook dat je daarna nooit meer onbezorgd zwanger zult worden. Voor mijn gevoel maakt het dan ook niet uit hoe lang je wacht. Als je eenmaal weer zwanger bent, komen die gevoelens toch wel. Maar goed, zo denk ik er dus over. Je moet voor jezelf uitmaken wanneer jij er weer klaar voor bent. Ik zou je alleen wel aanraden om niet te wachten totdat je je niet meer onzeker voelt want dat zul je toch altijd wel blijven doen. En wellicht wordt de hobbel ook alleen maar groter naarmate je langer wacht. Ik ben achteraf wel blij dat ik meteen weer zwanger ben geworden, ondanks alle problemen die we hebben gehad. Ik heb niet te lang over de miskraam na kunnen denken waardoor dat voor mij nu ook een afgesloten hoofdstuk is. Maar goed, wat ik al zei: jij bent degene die dat het beste kan bepalen.
Heel veel sterkte de komende tijd.
Groetjes,
Maike