Ik weet het even niet meer

<p>Hallo,</p><p>7,5 week geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter. Ze doet het goed in die zin dat ze goed groeit, 'S nachts goed slaapt en ook goed drinkt, ook 's morgens is ze redelijk vrolijk maar vanaf 14.00 uur tot ongeveer 22.00 uur is ze ontzettend onrustig, huilt ze veel en slaapt ze weinig. Ik heb het hele internet al afgespeurd naar adviezen, tips en oplossingen, maar ik weet het gewoon even niet meer...Misschien dat jullie iets herkennen in mijn verhaal en mij misschien tips kunnen geven. Alvast sorry voor mijn lange verhaal..</p><p>Ik heb het vermoeden dat het bij haar met voeding te maken heeft. Ze is tijdens en na de voeding namelijk erg onrustig  (strekken, gebalde vuistjes, met de beentjes schoppen en drukke armpjes). Omdat ze reflux heeft doen wij minimaal 20 min over een fles en houden haar 30 min rechtop. Daarbij krijgt ze johannes broodpitmeel (nutriton) omdat ze anders tot de volgende voeding blijft spugen. Ik heb niet het idee dat de reflux haar pijn geeft, wanneer we haar neerleggen wordt het huilen namelijk niet veel erger. Wel slikt ze veel, heeft ze minimaal 4 keer per dag de hik en overstrekt zich vaak. Maar ik lees overal dat baby's met (verborgen) reflux echt ontzettend kunnen krijsen en dat dit vooral bij het neer leggen gebeurt omdat de maaginhoud dan omhoog komt, dat krijsen doet ze dus niet. Ik heb dus niet het idee dat de reflux voor het gehuil zorgt (bedje staat trouwens ook al iets omhoog). Ik dacht ook aan darmkrampjes, omdat ze johannes broodpitmeel krijgt, kunnen die erger zijn (lees ik overal).  Maar zo erg dat ze hier van 14.00 tot 22.00 last van heeft? en waarom dan overdag wel en s'nachts niet? Krampen heeft ze zeker, want soms is ze zo aan het drukken en als ze dan poept zie ik een duidelijke opluchting, maar die is slechts tijdelijk. Ze heeft zo'n 2 tot 4 poepluiers per dag, met gewoon normale dunne poep. Volgens mij is dit ook wel normaal? Obstipatie is het dus ook niet. Ik gebruik af en toe infacol, maar het niet het idee dat dit echt werkt. </p><p>Zou een sprongetje kunnen zijn? regeldagen? duren die zo lang? Huiluurtjes? maar die duren toch ook niet zo lang? Omdat haar voorste fontanel iets naar binnen in gedeukt heb ik zelfs aan uitdroging gedacht, maar ze poept en plas goed dus dit lijkt mij ook niet het geval. Koemelk allergie misschien? Maar ze heeft geen uitslag/eczeem oid. <br /><br />Ik probeer regelmaat in haar dag te brengen, slapen, verschonen, voeden, spelen, slapen. We bakeren haar ook in omdat ze zich anders wakker maakt met haar drukke armpjes. Dit werkt dus alleen 'S ochtends en 'S nachts.'S middags doen we hetzelfde, maar slaapt ze niet en blijft ze huilen. En als ze wel slaapt is dit max een uurtje. Even laten jengelen/huilen werkt ook niet, ze blijft er echt in hangen en troosten werkt ook niet. We moeten haar echt uit bed halen en met haar gaan lopen/wiegen omdat haar rustig te krijgen. Soms valt ze dan weer in slaap, maar zodra we haar in haar bedje leggen is ze weer wakker en huilt ze. ik heb een draakzak, dit werkt misschien een uurtje..sowieso duurt het 10 min voordat ze geaccepteerd heeft dat ze in de draagzak zit. Na max een uur gaat ze weer huilen en druk doen en wil ze er echt uit. Ze slaapt in de kinderwagen, maar zodra ik de kinderwagen weer naar binnen rij, wordt ze wakker en huilt ze. We hebben een schommelstoeltje, maar ook dit is geen succes. <br /><br />Ze is dus erg onrustig, ondanks dat we echt wel de regelmaat adviezen opvolgen. Soms denk ik dat ze ook oververmoeid is. Ik probeer dus echt goed op die signalen te letten en leg haar op tijd in bed..maar slapen ho maar. Maar waar ze dan wel last van heeft? geen idee. We zijn al bij de osteopaat geweest ivm met voorkeurshouding. Hij vond haar ook erg onrustig en vooral strijdbaar. Hij gaf ook aan dat ze geen last van de reflux leek te hebben. Ook de fysio komt hier wekelijks langs om aan de houding te werken. Ook zij vond dat ze erg veel huilde. Na de laatste fles tussen 22.00 en 23,00 leggen we haar wakker in het wiegje naast ons en is ze stil en slaapt ze tot soms wel 06.00/06.30. Ze wordt ook nooit huilend wakker, na die 1e fles valt ze vaak weer probleemloos in slaap. </p><p>Ik merk aan mijzelf dat ik hier erg gespannen van wordt en continu aan het observeren ben wat ze doet, wanneer en hoe. Vervolgens google ik er op los, maar kan niet vinden wat haar echt zou kunnen helpen of wat we niet al doen. Ik durf bijna niet met vriendinnen af te spreken omdat ik bang ben dat ze gaat huilen. Met kerst gaan we bij mijn schoonouders eten, maar ik zie het gewoon echt niet zitten omdat ze waarschijnlijk heel de avond huilt. Ik vind het zo zielig voor haar want 's morgens zie ik wel een vrolijke baby die lacht. Volgende week moeten we weer naar het CB, daar ga ik dit ook zeker voorleggen. Maar voor nu zijn alle tips en adviezen welkom..ik weet het even niet meer. </p>

Als ik aan mijn baby terug denk (ze is nu 4 maanden) dan kan het zeker zijn dat ze door begint te krijgen dat de wereld een stukje groter is. Kan zijn dat ze dat besef meer heeft nu. Ook had mijn baby erge buikkrampjes en juist voornamelijk in de middag. Ik heb hiervoor Sab Simplex gebruikt! En lekker een dutje bij mama vond ze ook heerlijk. Lekker in de draagdoek. Zo houd je haar buikje lekker warm. Ook al werkt het voor een uurtje wat je zegt.. na een uur krijgt ze waarschijnlijk alsnog genoeg last dat ze geen comfort meer heeft. Misschien een draagdoek proberen ipv een draagzak. Ik heb er 1 van bol voor 30 euro.
Ook niet vergeten dat ze enorm jouw spanningen voelt!
Merk je dat ze veel pers geluiden maakt maar er komt niks? (Probeer echt een beetje mee te denken, ik zelf vond die periode ook moeilijk..)

Hey mama, wat een pittige tijd hè? Konden die ukkies ons maar vertellen wat er dwars zat, dan was het een STUK makkelijker allemaal. 
Ik ga delen wat voor ons heeft gewerkt, maar geen idee natuurlijk of dit ook voor jullie iets is. Kijk maar of je er wat mee kan :)
Het ging hier eigenlijk om 3 dingen: letten op wakkertijd ipv signalen, voeden voor het slapen (en soms ook nog na het wakker worden) & slapen doet slapen, dus sliep ze alleen bij mij? Dan sliep ze bij mij. Bedje kwam later wel (hier sliep ze na een week of 15 pas af en toe alleen in haar bedje). 
Ik was heel bang om haar 'verkeerde dingen' aan te leren en ging daarom af en toe een beetje tegen mijn gevoel in. Maar sommige dingen zitten zo ingebakken bij een baby dat het soms zwemmen tegen de stroom in is. Baby's slapen vaak van nature goed met een vol buikje en zijn het liefst bij mama/papa. Dat was in ieder geval bij ons zeker het geval en zijn daar toen in gaan meebewegen. Ik heb haar lange tijd in slaap gevoed maar dat nam vanzelf af. Net zoals het slapen in haar eigen bedje, dat kon ze ook gelijdelijk aan zelf. 
Ik weet natuurlijk niet of hetzelfde bij jullie speelt maar hier kregen we echt meer lucht door haar te volgen. In ieder geval: sterkte mama, je doet het goed! Het ís ook gewoon pittig om te achterhalen wat nu het beste voor jullie samen werkt. 

Ten eerste; je doet het goed mama!

Oh wat is het zoeken hè…
Ik lees veel herkenning (had/heb ook een dochtertje met verborgen reflux, maar sinds een week of 2 gaat het ineens stukken beter). Ik heb echt 11/12 weken lang met mijn handen in het haar gezeten..
Het zóu wellicht kunnen dat ze toch overdag meer last heeft van krampjes en onrust in haar lijfje en daardoor zo slecht slaapt.En dat ze ‘s avonds heel moe is en daarom als een blok in slaap valt. ‘S nachts komen de darmpjes meestal stil te liggen en hebben baby’tjes minder last.
Ik ben ábsoluut geen expert, maar probeer een beetje mee te denken ❤️
Mijn dochtertje was erg oververmoeid en ik heb haar weken lang bij mij laten slapen. Dit gaf haar heel veel rust en comfort. Heel vaak heb ik gedacht; nu gaat ze vast nóoit meer in haar bedje slapen.. maar het tegendeel is waar: Sinds een dag of 6 (ze is nu 16 weken) kan ik haar na veel oefenen en begeleiden ineens ieder(!) slaapje wakker(!) in haar bedje leggen en gaat ze slapen. Wat een overwinning!
Misschien heeft je kindje gewoon heel veel extra behoefte en nabijheid van jullie nodig. Sommige kindjes hebben dus gewoon echt heel veel huidhonger de eerste weken én logisch natuurlijk. ☺️ Ik heb er uiteindelijk aan toegegeven en dat heeft goed uitgepakt.
Nogmaals; wat je ook doet, het is goed!!❤️

Je doet niks verkeerd hoor. Klinkt allemaal super hoe je haar probeert te helpen! goede mamma!

Het klinkt erg als hoe ik mijn kraamperiode ervaren heb. Ook 6-9 uur per dag huilen, met name smiddags en savonds. In het begin hield ik ook erg vast aan alle regeltjes en boekjes. Maar die passen gewoon niet bij iedere baby. Het hielp mij in elk geval om te accepteren dat mijn dochter zelf goed kon aangeven wat ze nodig had. Hier speelde wel een KMA mee, maar dat zorgde inderdaad ook voor eczeem, diarree enzo. 

Een paar dingen die ik gemerkt heb. 
- hier werkte geen enkel spulletje tegen krampjes, en van probiotica werd het zelfs erger. We hebben uiteindelijk gewoon op de buik op de arm gedragen en billetjes geklopt. 
- spugen hoeft een baby geen pijn te doen, en ook wat meer spugen dan normaal hoeft geen probleem voor de groei te geven. Mijn dochter spuugde voor mijn gevoel halve flessen weer uit, maar groeide gewoon heel goed. JBPM geeft vaak krampjes inderdaad. Misschien kun je proberen dat te stoppen, of de pure te geven. In die in de supermarkt, ook van eigen merk, of kruidvat, zitten van allerlei toevoegingen. Het maakt soms veel verschil om de pure te geven, bijvoorbeeld te koop bij Holland Barrett
- het is normaal dat jonge babies vaak maar 45 minuten per keer slapen. Dus een uurtje in de draagdoek is super!
- ook dat ze de nacht en de ochtend al in een eigen bedje slaapt is al heel erg goed! Het is heel normaal dat kleintjes nog niet in hun eigen bedje of ergens anders zelf willen slapen. Mijn dochter sliep de eerste maanden echt letterlijk nergens anders dan op mij. Op mijn buik, in de doek, snachts in mijn bed. die kreeg ik met geen mogelijkheid in slaap bij pappa, in een babynestje of de box, laat staan een bedje. Dat komt heel vaak voor. Dus doe smiddags lekker waar ze om vraagt, in jullie armen slapen. 
- mijn dochter was/is erg alert, en zeker het eerste half jaar kwamen er veel te veel prikkels binnen, zelfs in ons huis al. Ze werd van elke scheet wakker, sliep smiddags en savonds erg slecht, lastig in slaap te krijgen. Haar meenemen op visite was inderdaad de rest van de dag huilen. Ik zou dus ook zeker geen kerstdiner doen met zo'n kindje. Volgend jaar weer. Hoe meer prikkels, hoe slechter ze sliep. Het werd na 4-6 maanden beter, omdat ze de prikkels aan kon. Maar dingen als de wandelwagen weer binnen zetten, of haar even wegleggen als ze diep sliep, herrie maken rond de slapende baby, toegeven aan de draagdoek.... Heel herkenbaar, dan werd ze wakker. ze is nog steeds een lichte slaper. 
- wij hebben gewoon toegegeven aan slapen wanneer en waar ze in slaap viel, dus op mij. Ik heb mezelf als matras opgeofferd. En als ze na 45 min wakker was, dan was ze dus wakker en was het super dat ze geslapen had. Fuck regels uit de boekjes. Ook ben ik vaker kleinere flesjes gaan voeden, wat refluxkindjes vaak fijn vinden. Met haar KMA ook. Dat paste ook mooi bij de korte slaapjes. Mijn dochter was dan weer wel van het flesje na elk slaapje, maar sommige kindjes vinden 'm juist fijn vlak voor of tijdens het slapen. Lekker mee experimenteren. Je hoeft echt niet precies de schema's op te volgen. Belangrijker is dat je je kindje geeft wat ze vraagt en wanneer ze het vraagt. 

Dat is hoe het bij ons ging. En het ging vanzelf beter vanaf 3/4 maanden. hoefde ik niks voor te doen. Met 6 maanden genoot ik echt. 
Ik herken hoe je een echte nerveuze helicoptermom hiervan kunt worden, dat voelde ik ook zo. Maar loslaten helpt je echt je intuitie vinden. En je doet echt niets verkeerd hoor! Het is soms gewoon heel pittig met die kleintjes. 

Ohja en wat @Lewis zegt herken ik ook mega.
Ook hier een súper alert kindje, kon weinig prikkels aan, maar het wordt nu iétsjes beter.
Slapen kan ze echt alleen maar in een donkere kamer, en op visite kon echt weken lang niet.. dan was het huilen huilen huilen én heel veel onrust.
Nog steeds zijn we daar heel voorzichtig mee.
Ik denk nu maar; mn dochtertje gaat voor. Het komt wel! Volgend jaar kerst ziet er vast heel anders uit ?

Ok zoals ik het zie is mijn advies niet direct vanalles te gaan veranderen in ritmes of voeding want je hebt het eigenlijk heelNetjes lopen allemaal. Het zijn 99% zeker krampjes want die zetten altijd wat later in de middag pas op (bij ons was het stipt van 15.30u-01.30u….) verborgen reflux zet zich daarentegen niet op vaste tijdstippen. En ja overprikkeld enzenz zijn natuurlijk logische uitwerkingen door de krampjes en dan niet goed eten en slapen. Krampjes houden helaas aan tot ze 12 weken zijn en ebben dan weg. Er zijn veel tips voor te vinden online. Werkten hier allemaal niet maar je kunt ze proberen. Het enige wat een beetje hielp was het water van de fles vooraf te koken en af te koelen en dan per magnetron opwarmen wanneer het nodig was. Dat scheelde aan kalk enz. Ook werkte het oma’s trucje om in diezelfde grote kan water 1 zakje cafeïne vrije thee van Annique te laten trekken. Dat hielp de lucht sneller door de darmen heen en de maagwand te beschermen ??Nog eventjes volhouden aub, het word dus heel snel beter ?? en onthoud: als je onnodig dingen gaat veranderen kan geheel averechts werken in vele aspecten dus laat je niet meteen op johannesbroodpitmeel oid blindstaren! Het hikken en spugen kwam hier juist omdat ze te hard moest zuigen aan de speen. Dus toen we die hadden vervangen met fase 2 (dr brown) waren alle klachten weg. Zo was die thee voor 1ste probeersel een kwestie van baat het niet schaad het niet. Dus durfde ik daar wel te starten en als dat niet werkte door te gaan met het volgende. Maar het werkte dus nooit verder hoeven zoeken en jullie verhaal is echt 2 druppels ons drama dus ik hoop ook net zo easy opgelost! ? ps: wij zijn ook van nutrilon naar kruidvat merk gegaan want die was precies hetzelfde behalve minder zuur. En ik zou bijna durven beweren dat gezien de overeenkomsten in issues het dus geen verborgen reflux is maar ik ben geen dokter. Is puur omdat het dat bij ons ook niet was maar juist een paar simpele veranderingen.

[quote quote=10513149]Als ik aan mijn baby terug denk (ze is nu 4 maanden) dan kan het zeker zijn dat ze door begint te krijgen dat de wereld een stukje groter is. Kan zijn dat ze dat besef meer heeft nu. Ook had mijn baby erge buikkrampjes en juist voornamelijk in de middag. Ik heb hiervoor Sab Simplex gebruikt! En lekker een dutje bij mama vond ze ook heerlijk. Lekker in de draagdoek. Zo houd je haar buikje lekker warm. Ook al werkt het voor een uurtje wat je zegt.. na een uur krijgt ze waarschijnlijk alsnog genoeg last dat ze geen comfort meer heeft. Misschien een draagdoek proberen ipv een draagzak. Ik heb er 1 van bol voor 30 euro.
Ook niet vergeten dat ze enorm jouw spanningen voelt!
Merk je dat ze veel pers geluiden maakt maar er komt niks? (Probeer echt een beetje mee te denken, ik zelf vond die periode ook moeilijk..)
[/quote]Ze maakt veel persgeluiden maar meestal komt er dan ook wel iets, vaak is dit tijdens of net na het flesje als ze wat meer ontspannen is. Ik merk ook wel dat er idd veel in haar wereldje verandert, ze ziet steeds meer. Dit zou er ook zeker mee te maken kunnen hebben.

Terug
Bovenaan