Ik weet het even niet meer..

Hoi allemaal.
Bij voorbaat excuus voor het lange verhaal … ik wil het graag even kwijt.
Mijn vriend en ik hebben altijd al een kinderwens gehad en sinds januari zijn we er meer gesprekken over gaan voeren. Uiteindelijk zijn we drie keer naar HA geweest, omdat ik anti-depressiva slik. Ik wilde weten wat mag/kan tijdens de zwangerschap. Bovendien moest mijn spiraal eruit. Hierna eerst gezorgd dat ik lang genoeg foliumzuur zou slikken en gewacht op eerste menstruatie. Hierna was het meteen raak, hier kwam ik anderhalve week geleden achter.
Ik ben 5+4 weken zwanger (althans, als ik nog zwanger ben).
Vanaf het moment dat ik erachter kwam ben ik compleet in paniek geraakt. De hele dag angst- en paniekaanvallen, ik ben ziekgemeld op werk. “Wil ik dit wel, kan ik dit wel, wil ik dit wel met mijn partner, etc”. Inmiddels aangemeld bij POP-poli, gesproken met huisarts, verloskundige en POH. Ik kan me ergens voorstellen dat dit als buitenstaander onrealistisch en dramatisch klinkt, maar ik kan mijn gevoel niet werkelijker beschrijven.
Een aantal dagen geleden begon ik last te krijgen van rugklachten en menstruatiepijn. Ik zocht er niet veel achter. Gisteren avond ook helder bloed (in de pot) hoewel niet heel veel. Vandaag alleen oud bloed, alleen te zien bij het afvegen.
Ik ben zó in de war. Heb ik een miskraam (gehad). Als ik de symptomen google ziet het er niet goed uit. Ik voel me ook ontzettend flauw en duizelig.
Daarnaast kan ik mijn huidige gevoel ook niet plaatsen. Ik werd vanochtend wakker met de angst dat het niet echt een miskraam was en dat de paniek terugkomt. In de middag voelde ik me enorm verdrietig, omdat ik bang ben dat het echt mis is. Zo wissel ik van gevoel, enorm vervelend.
Ik heb ook het idee dat mijn borsten minder gespannen zijn. Wat denken jullie? Was/is dit een miskraam?

Ik denk dat je bij een miskraam veel meer helder rood bloed zou hebben gehad.

Waar in je rug zit de pijn? In het geval het tussen je schouderbladen zit, bel je verloskundige.

Een zwangerschap zit in principe in dezelfde regio, als vanuit waar je ongesteld wordt, dus kan ongesteldheid achtige klachten opleveren.

Emoties worden geregeld door je hormoonhuishouding, en de zwangerschap verandert de hormoonhuishouding enorm.

Goed dat je bent ingeschreven bij de POP-poli. Je bent op de goede weg.

Ik ben geen dokter, dit is geen professioneel medisch advies. Voor echt medisch advies, bel je verloskundige. Zowel wanneer je bang bent dat de zwangerschap mis gaat, alswel dat het mentaal misgaat.

Het lijkt me heel lastig zo van gevoel te wisselen. Maar ik denk dat meer vrouwen aan de ene kant blij zijn met de zwangerschap, met het idee een kind te krijgen, en aan de andere kant de zwangerschap zelf, met alle potentiële kwaaltjes heel eng vinden.
Het lijkt erop dat bij jouw de negatieve kant enorm versterkt wordt, wanneer ik dit zo lees.
De zwangerschap is "slechts" 9 maanden, maar die maanden kunnen heel lang duren, wanneer het mentaal niet goed met je gaat. Wanneer kan je terecht bij de POP-poli? Ik hoop dat ze iets voor je kunnen betekenen.

Dankjewel voor je reactie!
Eind juni heb ik de eerste afspraak bij de POP-poli. Daarvoor blijkt al of het kindje nog in mijn buik zit. Mocht dit niet zo zijn, dan hoop ik in ieder geval in gesprek te kunnen om een volgende zwangerschap beter te laten verlopen mentaal ..

Beste Hoiikbennon, jeetje zeg wat moet dit voor jou een intense en verwarrende periode zijn. Ik snap dat je je overweldigd voelt door wat er speelt. Vanuit mijn ervaring en wat ik op Ouders van Nu heb gelezen, kan bloedverlies tijdens de vroege zwangerschap verschillende oorzaken hebben. Het hoeft niet altijd op een miskraam te wijzen, maar het is wel belangrijk om dit te laten controleren door een arts of verloskundige. Zelf heb ik twee keer bloedingen gehad tijdens twee verschillende zwangerschappen, de ene zwangerschap eindigde wel in een miskraam en de andere niet.

Ik kan me voorstellen dat alles erg overweldigend voor je voelt, zeker als je al een tijd worstelt met mentale gezondheid. Het is denk ik super goed dat je contact hebt gezocht met de POP-poli en andere professionals. Zij kunnen je ondersteunen en je helpen om deze situatie beter te begrijpen en ermee om te gaan.

Wat betreft je symptomen: rugpijn, menstruatieachtige krampen en bloedverlies kunnen tekenen zijn van een miskraam, maar ze komen ook voor bij gezonde zwangerschappen. Het is belangrijk om dit met je verloskundige of huisarts te bespreken, zodat zij je kunnen onderzoeken en duidelijkheid kunnen geven.

Ik heb op Ouders van Nu een paar artikelen gevonden die je verder kunnen helpen:
Misschien zijn hier nog andere (toekomstige of wens) moeders die jou kunnen helpen en hun ervaringen willen delen. Ik wens je heel veel sterkte.

-Jetske

Terug
Bovenaan